"Ako padnemo, padnemo": Nakon Banovine, zbog podzemne garaže oštećen još jedan od simbola Novog Sada, Tanurdžićeva palata (VIDEO) 1A. L./Danas

Jedan od simbola Novog Sada, Tanurdžićeva palata, koja je pod zaštitom gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, trpi sve veća oštećenja zbog izgradnje podzemne garaže u Ulici Modene.

Na samo par metara od ove palate koju je 1933. godine počeo da gradi jedan od najpoznatijih novosadskih trgovaca Nikola Tanurdžić, radi se nova podzemna garaža na tri nivoa, zbog čega se kopala jama duboka čak 17 metara.

Ovaj poduhvat nije ostao bez posledica, pa je nakon Banovine, napukla i Tanurdžićeva palata, ali i zgrada preko puta nje sa druge strane buduće garaže, na Trgu slobode broj 4.

Kako kažu stanari Tanurdžićeve palate, problem je što se zgrada i dalje sleže. Izvođač radova podzemne garaže, firma „Inobačka“, obećala je saniranje štete još tokom prvih žalbi stanara pre nekoliko meseci. Ali obećanja ne zaustavljaju pukotine da se i dalje samo šire.

"Ako padnemo, padnemo": Nakon Banovine, zbog podzemne garaže oštećen još jedan od simbola Novog Sada, Tanurdžićeva palata (VIDEO) 2
Foto: A. L. /Danas

„Imamo ogromnih problema. Sve je krenulo kada su počela iskopavanja za garažu. U nekim stanovima pukotine su baš velike, na petom spratu je najgore. Izlazila je gradska inspekcija na teren, ali oni samo mašu nekim zapisnicima. Imali smo i sastanak sa Inobačkom, rekli su da će oni nakon izgradnje garaže sanirati svu štetu na zgradi. Međutim, kada smo insistirali da te garancije dobijemo napismeno, to se nije desilo. Upravnica zgrade je išla i u Gradsku kuću na sastanak, tamo isto svašta pričaju, obećavaju i prave neke zapisnike“, rekla nam je stanarka ove zgrade.

Kako ističe, boji se da kad garaža bude gotova, od saniranja štete neće biti ništa. Odlučila je da odustane od borbe, jer kaže da nema ništa od toga, samo trpi velike neprijatnosti.

„Napukla je i zgrada preko puta nas, ali to izgleda nikog ne zanima, iako se radi o samom centru Novog Sada, objektima koji se nalaze na glavnom trgu. Rešila sam da dignem ruke, ako padnemo, padnemo. Imam utisak da je ovde što gore, to bolje.“, nastavila je ona.

Profesionalni upravnik u zgradi Modena 1, 3 Marko Grbić, vlasnik kompanije „HouseMan“ koja upravlja zgradom, kaže da se nalaze u nezavidnoj situaciji. Grad je odlučio da tu napravi garažu, oštećenja su se pojavila i sada svi čekaju da se posao oko garaže završi da bi se problem stanara rešio.

Kako ističe, oštećenja uopšte nisu mala.

"Ako padnemo, padnemo": Nakon Banovine, zbog podzemne garaže oštećen još jedan od simbola Novog Sada, Tanurdžićeva palata (VIDEO) 3
Foto: Privatna arhica

„Deo kule kroz koji prolazi lift je počeo da se cepa od gore. Meni to deluje kao da će cela ta kula da se otkine od zgrade, celom njenom širinom su vidljive velike pukotine. Postoje i razna oštećenja po stanovima. Rešenja, dodaje, trenutno nema, dok sa druge strane, radovi predugo traju, nova oštećenja konstanto nastaju, a vlasnici stanova prolaze kroz veoma stresan period i gube strpljenje“, rekao je Grbić.

Dragana Mišić koja je ispred HouseMan-a zadužena za upravljanje zgradom je za sada uradila sve što je u našoj moći, nastavlja on. Organizovali su pet skupština vezanih za ovaj problem. Nastale probleme prijavili su svim nadležnim inspekcijama, nebrojeno puta.

„Imali smo nekoliko prijema u Gradskoj kući gde su nas lepo dočekali, dolazili su i ljudi iz Inobačke, koja izvodi radove, na sastanke stanara i obećali saniranje štete. Ipak, dok se garaža ne zavši ostaće „status kvo“. Bilo bi zaista lepo da se svi radovi izvedu na vreme, kvalitetno i po pravilima struke i da grad dobije jedan zaista kvalitetan prostor na koji ćemo svi biti ponosni“, kaže Grbić.

Kako dodaje, pre početka radova izvršeno je veštačenje od strane licenciranog sudskog veštaka kog su angažovali investitori radova i obećanje da će biti ponovo veštačeno nakon završetka radova, kako bi se evidentirala eventualna oštećenja ako do njih dođe.

„Mi smo tražili nekoliko puta to veštačenje, ali nismo ga dobili. Sa druge strane, imamo pismene garancije koncesionara „Garaža Modena“ da će izvršiti popravke za koje se ustanovi da su nastale kao posledica izvođenja radova na garaži. Oštećenja su zaista velika i stalno se šire. Ne mogu sada da utvrdim kako to nastaje i gde se pogrešilo, ali pukotine su ozbiljne. Očigledno nije predviđeno da se garaža gradi na ovom mestu. Sve okolne zgrade su stradale, zgrada preko puta nas na Trgu slobode broj 4 je u još gorem stanju nego naša zgrada“, izjavio je Grbić.

Kako je nastavio, nada se da do zavšetka radova niko neće stradati, kao i da će investitor ispoštovati dogovor i sanirati štetu, a ne samo zamazati i reći „to je to“.

Uz Dragišu Brašovana koji je projektovao kompleks Banovina koji je takođe napukao zbog izgradnje druge podzemne garaže, jedan od najznačajnijih predratnih graditelja, arhitekta Đorđe Tabaković, projektovao je Tanurdžićevu palatu koja je ostala kao najbolji primer racionalne arhitekture bez ornamenata, potekla iz „Bauhaus” estetike.

Vladimir Mitrović istoričar umetnosti, viši kustos Muzeja savremene umetnosti Vojvodine kaže da je u ono vreme, kada je građena, Tanurdžićeva palata bila urbanistički prilično radikalna stvar, tada su zgrade bile do tri puta manje.

Sa druge strane, ona je spojila stari deo grada sa novim, Malim Limanom i okolinom Banovine.

„Tu su bili bioskopi, hotel, prodavnice i to je na neki način imalo smisla. Ona je bila jedna od najvećih stambenih zgrada koja je podignuta u Kraljevini Jugoslaviji. U duhu modernizma, gde je funkcija na prvom mestu“, rekao je Mitrović.

Bioskop „Reks“ u ovoj palati bio je prvi namenski bioskop, koji je izgrađen u Novom Sadu. Imao je dužinu od 105 metara. Hotel „Reks“ je izgrađen početkom rata 1941. godine. Tanurdžić nije stigao da isplati ovu svoju veliku investiciju. Nakon završetka Drugog svetskog rata 1946. godine, cela palata je nacionalizovana.

Podsetimo, preduzeće „Javne garaže“ je finansijer celokupnog koncesionog posla za četiri javne garaže koje se grade u Novom Sadu, a osnivači tog preduzeća su „Best in Parking“ i „Inobačka„. Grad Novi Sad je vlasnik parcele koja se koncesijom daje na korišćenje na 40 godina.

Inobačka: Sva oštećenja biće sanirana

Iz „Inobačke“ kažu da će se sva prijavljena oštećenja uporediti nakon završetka radova sa nalazom i fotografijama sudskog veštaka sačinjenog pre početka radova i svaka utvrđena šteta biće sanirana o trošku izvođača radova.

Kako dodaju, koncesionar je obezbedio polise osiguranja od profesionalne odgovornosti izvođača, osiguranja objekta u izgradnji i polisu osiguranja od odgovornosti prema trećim licima i stvarima trećih lica.

„Otklanjanje štete na imovini Grada Novog Sada ili trećih lica jeste obaveza koncesionara – „Javne garaže“. Koncesionar je pre otpočinjanja radova na izgradnji podzemne garaže u Ulici Modene angažovao sudskog veštaka građevinske struke, koji je sačinio stručni nalaz zatečenog stanja svih nepokretnosti sa obe strane gradilišta. Naime, veštak je pristupio svakom od stanova i sačinio pisani zapisnik i fotografisao stanje svakog stana, poslovnog prostora i zajedničkih prostorija, pre otpočinjanja radova na garaži. Svaka šteta, koja bude prijavljena i za koju bude utvrđeno da je nastala prilikom izgradnje, biće sanirana o trošku koncesionara“, rekli su iz „Inobačke“.

Više informacija iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari