Ko je juče ujutru rano ustao da rešava onlajn probni test iz srpskog jezika uspeo je da u predviđenom vremenu od 60 minuta odgovori na sva pitanja bez prevelikog stresa.
Samo nekoliko sati kasnije sistem je počeo da „baguje“; neki đaci nisu mogli ni da se uloguju, drugima je trebalo po 15 minuta da s jednog pređu na drugo pitanje, a vreme predviđeno za rešavanje testa je bez obzira na to teklo.Dešavalo se da usred rada „padne sistem“, a prethodni odgovor nije automatski sačuvan.
Razredne starešine i roditelji osmaka svedoče za Danas da je bilo mnogo stresa, nervoze, pa i suza, pre svega vrednih đaka, koji su probni onlajn završni ispit shvatili kao priliku da pošteno testiraju svoje znanje, a ne kao nameru države da testira svoje zamisli o digitalizaciji. Da li je ovo testiranje znanja ili živaca, samo je jedan od komentara koji se juče mogao pročitati na društvenim mrežama.
Brojne primedbe iznose i prosvetni radnici, uz zaključke da nismo spremni za ovakav način testiranja znanja, te da je još prošle nedelje, kada je bila „proba“ probnog završnog ispita bilo jasno da sistem neće izdržati toliko opterećenje.
Da problema ima potvrdilo je i samo Ministarstvo prosvete:
„Danas je prvi dan onlajn probnog završnog iz maternjeg jezika koji je počeo u 8 i završava se u 20 časova. Razlog zašto je omogućen rad od 12 časova je da se rastereti sistem i omogući neometani rad. Oko 12 i 30 većina učenika se ulogovala i došlo je do preopterećenja. Kancelarija za IT i Komtrejd rade na proširenju resursa i podizanju kapaciteta“, saopštilo je juče tokom dana Ministarstvo.
Iako iz Ministarstva tvrde da je „svako dete koje je pokušalo da radi i ako je tokom realizacije došlo do preopterećenja, moglo je da pristupi ponovo i nastavi rad na testu“, redakciji Danasa su se javljali roditelji koji tvrde suprotno.
Svedoče da je pojedinu decu sistem „izbacivao“ pre isteka vremena predviđenog za rad i da kasnije nisu uspevali da završe, a da im se na monitorima prikazivalo da je test predat.
Mnogima nije bila uteha što je ovo probni završni ispit i što se ne ocenjuje, a većina roditelja nije ni upoznata ko će imati uvid u rezultate.
U Ministarstvu prosvete za Danas kažu da će analiza podataka biti rađena na nivou sistema, što znači da će Ministarstvo i Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja imati uvid u postignuća na nivou cele generacije za svaki od tri testa.
Dodaju da će se u narednom periodu uraditi analiza i na nivou pitanja, ali da neće biti analize na nivou odeljenja, škole ili grada. Iz Ministarstva prosvete odgovaraju i na dilemu razrednih starešina da li oni treba da prate kako su đaci uradili testove:
– Obaveza svakog odeljenskog starešine osmog razreda je bila da učenicima dostavi pristupne parametre za platformu „Moja učionica TeslaEDU“. Odeljenski starešina nema nadležnost da raspolaže pristupnim parametrima učenika i da ih koristi u bilo kom obliku. Svaka upotreba pristupnih parametara od strane odeljenskih starešina i/ili nastavnika škole smatraće se zloupotrebom službenog položaja. Nastavnik za koga se utvrdi da ih je koristio za pristup sistemu za rešavanje testova za samoprocenu znanja snosiće odgovarajuće konsekvence – poručili su iz Ministarstva.
Juče se širom Srbije pričalo samo o tehničkim problemima, dok je u drugom planu ostao sam test iz srpskog jezika. Nastavnici koji su imali uvid u zadatke se slažu da test nije bio ni lak, ni pretežak u odnosu na ranije godine, ali ukazuju da su zbog načina rešavanja izbegnuta pitanja na koja je odgovore trebalo dopisivati.
U svim zadacima se od učenika tražilo da zaokruže jedan ili više ponuđenih odgovora.
Iako je našem listu nezvanično rečeno da se na testu iz srpskog jezika neće pojaviti pitanja iz drugog polugodišta, to se ispostavilo kao netačno.
Nastavnica srpskog jezika iz jedne beogradske škole, koja je i majka učenika osmog razreda, prenosi nam da su se na testu pojavila pitanja koja njeno dete još nije radilo.
Navodi primer zadatka u kome se tražio autor određenog književnog dela, a među ponuđenim odgovorima je bilo čak tri koja odeljenje njenog deteta još nije radilo.
Čitateljka Danasa ističe da je obrada lektire „Sumnjivo lice“ u školi u koju ide njena ćerka predviđena za sledeću nedelju, a jedno od pitanja na testu je bilo da se prepozna lik iz tog dela. Takođe se pojavilo i pitanje o funkcionalnim stilovima, koje se još nije obrađivalo ni u školi, ni na TV časovima. U nekim školama, međutim, kažu da su ovu lekciju radili u prvom polugodištu.
Jasna Janković, predsednica Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije, koja je profesorka srpskog jezika i književnosti, objašnjava za Danas da samo onaj ko ne zna kako se radi u školama može da iznese tvrdnju da se gradivo iz drugog polugodišta može preskočiti.
Ona ukazuje da svaka škola i nastavnik pravi svoj operativni plan, pa ono što se radi u jednoj školi ne mora u isto vreme da se obrađuje u drugoj.
Dodaje da je upravo nastavnicima srpskog jezika uvek sugerisano da ne obrađuju iste lektire u isto vreme, da bi što veći broj đaka te knjige mogao da pozajmi iz školske biblioteke.
Matematika bez postupka
Učenici osmog razreda će danas raditi test iz matematike, za koji će imati 90 minuta. U zadacima se neće tražiti da prikažu postupak već samo na navedu konačno rešenje. Sutra će rešavati kombinovani test, a u subotu će na kanalu RTS 3 biti emitovana analiza sva tri testa, od 12 do 14 i 30 časova.
Ministarstvo prosvete: Izmene u vremenu polaganja
Zbog problema usled preopterećenja sistema Ministarstvo prosvete je juče popodne odlučilo da se vreme u kome đaci mogu pristupiti rešavanju testa produži do 21 i 30 sati i sugerisalo da osmaci iz različitih delova Srbije rešavaju testove iz matematike i kombinovani u različito vreme.
„Da bismo omogućili ravnomerno opterećenje sistema sugerišemo učenicima sa teritorije AP Vojvodine da testove danas i sutra rešavaju u terminu od 8 do 12 časova, učenicima sa teritorije Grada Beograda od 12 do 16 časova, a svim ostalim učenicima od 16 do 21 i 30“, saopštilo je Ministarstvo.
Ministarstvo tvrdi da je „prema prvim povratnim informacijama u jednom kraćem periodu došlo do preopterećenja sistema, što je kod određenog broja učenika dovelo do neprijatnosti“. Navode da su „brzom reakcijom kompanije Komtrejd i Kancelarije za informacione tehnologije aktivirani dodatni resursi, čime su otklonjena usporenja u radu sistema“.
Ukazuju i da je onlajn test za samoprocenu znanja za završni ispit organizovan besplatno zahvaljujući Komtrejdu i IT Kancelariji.
„Usled okolnosti u kojima se nalazi čitav svet, uspostavljanje sistema na kojem će samoprocenu znanja sprovesti preko 65.000 učenika, moralo je biti sprovedeno u veoma kratkom roku, ne ostavljajući vremena za detaljno testiranje i fino podešavanje sistema. Prethodno svakako ne predstavlja problem s obzirom na to da je svrha sistema da se obezbedi jedan od načina za samoprocenu znanja učenika u cilju provere spremnosti za završni ispit. Svi učenici će svakako dobiti priliku da urade samotestiranje i u tom smislu nijedan učenik ne sme, niti može biti oštećen“, kažu u Ministarstvu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.