Lađari u Srbiji već godinama se suočavaju sa problemima u obavljanju svog posla – od nedostatka sluha od strane države za njihove potrebe i zahteve, do pogibije kolega koje i dalje nemaju pravosudni epilog.
Sve ovo, kako ističu iz Udruženja profesionalnih lađara Srbije iz Novog Sada, deo je višedecenijskog sunovrata, a poslednji primer jeste, kako su objavili početkom ove nedelje, problematična bezbednost brane na Tisi, kod Bečeja, na šta su ukazivali i tokom prethodnih godina, ali i ovoga puta, bez reakcije nadležnih.
„Naša upozorenja i zapažanja sa terena niko nije uzeo za ozbiljno niti je iko započeo bilo kakvu sanaciju ukazanih nedostataka. Sada smo konačno došli do kraja pa je zbog prelomljenog stuba u pretkomori prevodnice na brani kod Bečeja došlo do totalne obustave prevođenja brodova. A kako nam nadležni kažu takvo stanje će biti „do daljeg““, navode iz tog Udruženja.
Kako objašnjava za Danas Milivoje Šujdović iz Udruženja profesionalnih lađara Srbije, sama prevodnica komore funkcioniše, ali je predpristanište dotrajalo zbog dugogodišnjeg neodržavanja, zbog čega je dolazilo do oštećenja pretkomornih zidova i plovila.
Ovo su ilustrovali i fotografijom napuklog stuba u pretkomori brane na Tisi, a kapetanija je zbog novonastalih problema izdala saopštenje da je zabranjeno prevođenje, naglašava naš sagovornik.
Zato se, ploveći međunarodnom rekom Tisom, uzvodno i nizvodno, za sada može stići jedino do Bečeja.
„Prevodnica je katastrofalna i već dugi niz godina ona je nebezbedna za manevrisanje brodova i prolazak, dogodilo se jako puno oštećenja plovila i bezbroj havarija ali to se zataškavalo“, naglašava Šujdović.
Bave se opasnim poslom
Problem sa branom na Tisi nažalost je samo jedan u moru problema sa kojima su se susreli obavljajući svoj posao, dok je ćutanje javnosti i države neshvatljivo. Koren svega leži nekoliko decenija unazad.
„Kada su se dogodile pljačkaške privatizacije, društvene firme prešle su u privatno vlasništvo, i sada većina privatnika ima neku vrstu uske saradnje sa pojedincima iz državnog vrha. Tako smo došli do situacije da nemamo apsolutno nikakvu zaštitu“, kaže nam Milivoje Šujdović.
Zato lađari često rade bez prijave, plata im nije redovna, a nemaju kome da se obrate. Pokušavali su kao sindikat i udruženje, ali tvrde da „svi peru ruke“.
„Iz Ministarstva za rad rekli su nam da to nije njihova ingerencija, potom su iz Ministarstva građevinarstava i infrastrukture rekli da imaju ograničene resurse i da nemaju vremena, a problemi su na sve strane. Ovo je grana koja dugi niz godina izumire, dok se uz ozbiljne napore borimo da se održi, lađarska etika vrati i ljudska prava zadovolje – a vidimo samo opštu nezainteresovanost nadležnih za zaštitu prava radnika koji pola života provedu kod kuće, a pola na brodu“, ističe naš sagovornik, kojem su i deda i otac vek takođe proveli kao lađari.
Nekada je, kaže, to bila zaštićena i poštovana profesija.
„Imali ste prava, uslove rada, beneficirani radni staž, plate koje su adekvatne terenskom radu. Poštovala se profesija. Nemam reč kojom bih mogao da opišem kakvo je lađarstvo bilo u Jugoslaviji a kakvo je sada“, zaključuje naš sagovornik.
Izgubljeni životi zbog nerešenih problema
Nezainteresovanost je dovela i do većih tragedija, koje su se odigrale van radara javnosti. Ranije ovog meseca, lađari su podsetili i na šestu godišnjicu pogibije članova posade broda Beograd 10.
Godine 2016, Milan Brzaković i Nikola Kosovac poginuli su prilikom potonuća broda u Smederevu, koja se dogodila 3. novembra, dok odgovorni za ovu nesreću i dalje nisu osuđeni, i pored dostavljenih dokaza, jasnog lanca odgovornosti i iskustva lađarske prakse, tvrde iz Udruženja.
„Suđenje i dalje tapka u mestu. Izgleda da je u našoj zemlji pravda za radnika i običnog čoveka u drugom planu. Napominjemo da su odgovorni za ovu tragediju još uvek na funkcijama koje su obavljali i pre šest godina. Izgleda da i domaće sudstvo veruje da „vreme leči sve“ i da ćemo možda zaboraviti da se tragedija ikad dogodila. Nećemo“, navodi se u podsećanju na tragediju.
Pitanje upućeno i JP Vode Vojvodine
Pitanje povodom navoda o oštećenju brane na Tisi i obustavi rečnog saobraćaja upućeno je i javnom preduzeću Vode Vojvodine, ali do objavljivanja ovog teksta odgovori nisu stigli.
Više informacija iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.