Tendere za obnovu pruge, na tri deonice od Knjaževca preko Zaječara do Prahova, raspisala je Infrastruktura železnice Srbije. Ta pruga je jedna od najstarijih u Srbiji, a građani Zaječara imaju podeljeno mišljenje – neki kažu da je rekonstrukcija dobra stvar, dok se drugi boje i kažu “da je ne urade kao od Niša do Knjaževca”.
Ta pruga se danas uglavnom koristi za prevoz opasnih materija. Izgrađena je uoči Prvog svetskog rata, a rekonstruisana je 1962. godine.
Od decembra do marta, tri puta se desilo ispadanje cisterni i vagona, a samo srećom nije došlo do veće katastrofe. Dva puta su ispadale cisterne sa opasnim materijama, a nedavno u selu Trnavac, iz šina je ispao putnički voz.
Uglješa Đuričković, odbornik opozicione grupacije “Zaokret” u Skupštini Zaječara, kaže za Danas, da nakon višegodišnjeg laganja da će se pruga rekonstruisati, nakon nekoliko iskliznuća kompozicija sa opasnim materijama iz šina i nakon višemesečnog upozoravanja kako pojedinih odbornika, političkih grupacija, pojedinaca i novinara, svesnih opasnosti, država je odlučila da raspiše tendere za rekonstrukciju ovih pruga.
“Međutim, s obzirom na to da je još pre dve godine pruga Zaječar – Knjaževac trebalo da bude rekonstruisana, a nije, već su milioni evra isparili tome namenjeni, zadržavam sumnju da dok ne vidimo svojim očima da su izvršili rekonstrukciju pruge – ne verujemo da će se ona i dogoditi”, ističe Đuričković.
On kaže da je sređivanje pruge “tužno” jer su najavili da će rekonstrukcija biti izvršena polovnim šinama i polovnim pragovima.
“Od trenutne situacije je teško zamisliti goru, ali to potcenjivanje građana istočne Srbije, do te mere da ruiniranu prugu rekonstruišu polovnom prugom je ispod svakog nivoa. I na kraju, zahtev organizacije Zaokret, čiji sam predstavnik, ostaje i dalje, da dok se rekonstrukcija ne započne i izvrši, saobraćaj opasnih materija ovim prugama treba odmah obustaviti”, zaključio je Đuričković.
Miladin Krstić, zamenik predsednika Grupe građana “dr Dejan Krstić”, koja ima odbornika u Skupštini Zaječara, kaže za Danas, da njihova grupa građana poslednja tri meseca kontinuirano upozorava na moguću katastrofu, jer vozovi sa opasnim materijama prolaze kroz Zaječar i okolna sela, prugom koja je zaista u katastrofalnom stanju.
“Iskliznuća vagona na ovoj pruzi počela su da se dešavaju sve češće i bilo je samo pitanje vremena kada bi se dogodio neki ozbiljniji incident. Zbog toga smo uporno tržili da se obustavi prevoz opasnih materija i da se pruga što pre rekonstruiše. Mi smo u stvari samo podržali jedan narodni pokret, jer su građani u velikom broju digli glas po ovom pitanju”, ističe Krstić.
On dodaje da su na katastrofalno stanje pruge ukazivale i druge opozicione političke organizacije, mediji i pojedinci iz redova građanstva.
“Naravno da izražavamo zadovoljstvo što su se nadležni konačno smilovali i odlučili da ovaj problem reše, jer su u pitanju životi ljudi. Ovu najavu rekonstrukcije pruge smatram jednom našom zajedničkom pobedom, jer se ona sigurno ne bi dogodila da nije bilo našeg sveukupnog javnog reagovanja. Ovo je dokaz da građani i te kako mogu da utiču na kreiranje svog životnog okruženja ukoliko pokažu jedan aktivan pristup i zajedništvo”, poručio je on.
Dok opozicioni političari pozdravljaju rekonstrukciju pruge, ali sumnjaju da će se to dogoditi, građani Zaječara sa kojima smo pričali takođe pozdravljaju odluku, ali “dok ne vide da je urađena – ne veruju”.
“To je najbolja odluka. Ja sam pecaroš, ali sam odustao od pecanja, jer ako krenem vozom, ne znam da li ću da se vratim. Možda voz ispadne. Ako stvarno srede prugu, to je najbolja vest u poslednjih 50 godina”, kaže za Danas Jelenko Nedeljković.
“To je dobra vest, ali samo da ne bude rekonstrukcija kao od Niša do Knjaževca. Ono je bruka. Voz sada putuje četiri sata, a kao renovirali. Ako je potpuno srede, onda podržavam, a ako rade kao do sada – bolje da ne pipaju”, poručio je Tadija Filipić.
Davor Pujić iz Zaječara kaže da je najava rekonstrukcije pruge dobra vest, pošto postoje ljudi koji vole da putuju železnicom, ali je najvažnije da se rekonstruiše zbog učestalog ispadanja vagona.
“Kakva rekonstrukcija opet. Pa kao sredili do Niša, a ja pođem vozom i kažu nam idemo samo do Matejevca. Pitam ih, pa kako da dođem do Niša onda, a železničari su samo zaćutali, nisu imali odgovor”, objašnjava stariji čovek koga smo zatekli na pijaci u Zaječaru.
Na naše pitanje da li ima komentar na najavu rekonstrukcije pruge od Knjaževca do Prahova, Konstantin Anđelković iz Zaječara nas je pitao:
“Po koji put rekonstruišu? Ne verujem da će nešto da urade, a potrebno je da se cela pruga sredi”, kaže on.
Podsećamo, kako se navodi u saopštenju, rekonstrukcija na sve tri deonice podrazumeva demontažu postojećeg koloseka i polaganje koloseka sa polovnim šinama i novim betonskim pragovima polovnih betonskih pragova, kao i uređenje kolovozne konstrukcije na putnim prelazima.
Tender za deonicu Zaječar-Prahovo otvoren je do 10. aprila, a tenderi za preostale dve deonice do 21. marta.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.