Inicijativu pirotskih vanparlamentarnih opozicionih stranaka koje traže da lokalna vlast raspiše referendum na kome bi se građani izjasnili o konačnoj varijanti autoputa kroz ovu opštinu, podržali su i pojedini pirotski stručnjaci različitih oblasti.

 Na konferenciji za novinare svoje neslaganje sa dolinskom varijantom autoputa kroz ovu opštinu, za koju je ministar Oliver Dulić rekao da je konačna, izrazili su bivši pomoćnik predsednika opštine za infrastrukturu magistar građevine Milorad Spasić, arheolog u Muzeju Ponišavlja mr Predrag Pejić, profesor fizike u pirotskoj gimnaziji u penziji Petar Pop Krstić i diplomirani građevinski inženjer Jovan Jovanović, inače potpredsednik Opštinskog odbora DS-a. Inicijativu za raspisivanje referenduma podržali su pirotski odbori SNS-a, DSS-a, LDP-a, Pokreta socijalista, Nove Srbije, JS-a , PSS-a i Zelene stranke.

Predsednik Inicijativnog odbora nezavisni odbornik u SO Pirot Dušan Mitić rekao je da je u toku javni uvid u studiju uticaja na životnu sredinu trase autoputa.

– Obećano je da će biti prezentacija brdske i dolinske trase autoputa. Na zidu u hodniku opštine samo su istaknute karte dolinske varijante. Tražimo da se studija nađe na internetu i bude dostupna javnosti – kaže Mitić.

Milorad Spasić je, kako je naglasio, ukazao na nelogičnost tvrdnje beogradskog Instituta za puteve iz Beograda da je brdska varijanta autoputa od dolinske skuplja za 150 miliona evra.

– Mislim da to nije ni realno ni tačno. Trasu skupljom čine tuneli i mostovi. Ako se uzmu u obzir svi podaci o izgradnji tunela i mostova na obe varijante, onda dolazimo do cifre koja je mnogo manja od cifre kojom se barata da je dolinska varijanta jeftinija. U isto vreme, na deonici kod Dimitrovgrada imamo 1.200 metara mostova i 1.700 metara tunela. Nikom nije zasmetalo to što je ta deonica toliko skupa i nikome nije zasmetalo da promeni tu deonicu. Dolinska varijanta se zagovarala još 2004. godine i tada smo se složili da je brdska varijanta to što Pirotu treba. Za dolinsku varijantu je sada bilo i lobiranja. Za to što se zagovara dolinska varijanta mislim da im je jednostavnije da se ona uradi jer planiraju da jedna traka bude postojeći magistralni put. Međutim, zaboravlja se da je potreban i alternativni put – rekao je Spasić.

Jovan Jovanović je podsetio da se o varijantama autoputa kroz ovu opštinu razgovara od 2001. godine.

– Ukoliko se Pirotu nametne dolinska varijanta, te da više diskusija o tome neće biti, ključni problem će biti ugrožavanje budućeg urbanog razvoja Pirota jer će ova trasa podeliti grad na dva dela i prolaziti kroz urbano tkivo grada. Pet naselja je ugroženo – kaže Jovan Jovanović, dodajući da se sada pominje modifikovana dolinska trasa, a da niko nema prilike da vidi o kojim je modifikacijama reč.

Petar Pop Krstić kaže da kad bi se prihvatila dolinska varijanta da bi Pirot imao mnogo problema.

– Ako dnevno ovim putem kroz jezgro grada prođe 70.000 kamiona, pitanje je da li će svaki od tih tereta proći bez akcidenta. Dolinska varijanta dakle može da ugrozi mnoge parametre koji su bitni za život Pirota – rekao je Pop Krstić.

Mr Predrag Pejić kaže da će izgradnjom dolinske varijante biti ugrožen veliki broj značajnih arheoloških nalazišta.

– Opet je na udaru istorijsko jezgro Pirota. Izgradnjom autoputa biće poprilično ugroženo kulturno nasleđe i to je nedopustivo. Dolinska varijanta to uništava. Brdska varijanta ne dotiče to kulturno nasleđe. Najznačajniji spomenik kulture je Sarlah sa pirotskim Gradom i Pazarom. U neposrednoj blizini srednjovekovnog Grada pored postojećeg tunela treba da se grade još dva nova tunela – rekao je pored ostalog mr Predrag Pejić.

Korigovana dolinska varijanta

– Trasa Koridora 10 koja će biti na javnom uvidu 21. aprila u Skupštini opštine Pirot podrazumeva korigovanu trasu dolinske varijante. Zapadna petlja je kod Žukova, zatim je projektovan novi tunel na Sarlahu, kojim se autoput usmerava ka sadašnjoj lokaciji Vašarišta, posle koga autoput zaobilazi Pirot i naselje Prisjanski put. Istočna petlja je kod raskrsnice za Poljsku Ržanu i Petrovac i Držinu gde je predviđena i baza za održavanje puta – izjavio je načelnik Odeljenja za urbanizam, stambeno-komunalne poslove i građevinarstvo u SO Pirot Zoran Krstić.

Eksproprijacija

– U procesu eksproprijacije na teritoriji pirotske opštine do sada je zaključeno 260 ugovora o poravnanju, dok je doneto oko 560 rešenja o eksproprijaciji. Rešenja su doneta za parcele na potezu od Obrenovca do Jovanovca, a vlasnici parcela su uglavnom isplaćeni. Ostalo je da se ekspropriše još oko 160 parcela. U postupku eksproprijacije do sada je uloženo 12 žalbi – izjavio jer načelnik Opštinske uprave Bogoljub Tošić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari