Medijski linč kroz koji prolazi glumac Branislav Trifunović, ali i krivična prijava koja je podneta protiv njega zbog navodnog cepanja zastave, neodoljivo podsećaju na Kafkin „Proces“.
Sa tim je saglasan i Trifunović, napominjući za naš list da jedva čeka da proces počne i da podnosioci tužbe kao dokazni materijal na sudu rašire stranice Informera.
– Meni je to smešno, ali i tragično jer je čitav proces paradigma društva u kom živimo – naglašava glumac.
U spornoj predstavi Kokana Mladenovića „Pad“, Branislav Trifunović čak nije ni cepao zastavu jer je u tom trenutku „bio mrtav“, a čin rasparanja zastave kako bi od nje napravila haljinu u predstavi je odradila njegova „ćerka“.
Međutim, braniocima državnog simbola i njenog navodnog skrnavljenja to nije bilo bitno, već je poslužilo kao odličan povod za novu hajku na glumca koji je bio jedan od pokretača masovnih protesta „Jedan od pet miliona“.
– Nisam se čak ni trudio da objasnim da ja nisam cepao zastavu. Zar je bitno ko je to uradio? Reč je pozorišnoj predstavi a objašnjavati nekome šta je umetnost, fikcija i metafora, potpuno je bespredmetno – naglašava Trifunović. Kaže da je navikao na tabloidne hajke, ali da je ovaj slučaj otišao korak dalje jer pokušava da zabrani slobodu govora i umetničkog izražavanja.
– Unizili su nas, lažu i kradu na svakom koraku. Oni su problem i njihovo poimanje zastave i države. Mi im smetamo jer nećemo da ćutimo. Slobode su umnogome ukinute, a sada pokušavaju da uguše reči i u kreativnoj delatnosti. Hoće da ugase svaki glas razuma, čak i kroz pozorišne predstave. To je ono što me brine, a ne krivična prijava – ističe Trifunović. Dodaje da jedva čeka da počne sudski proces, ukoliko tužba ne bude odbijena.
– Radujem se unapred da vidim raširen Informer na sudu kao dokazni materijal. Međutim, podnosioci krivične prijave bi trebalo da budu svesni da se pred zakonom odgovara i za lažno prijavljivanje, jer je to krivično delo. Možda i to bude epilog na sudu – zaključuje Trifunović.
Podršku glumcu dali su brojni glumci i reditelji putem društvenih mreža, samoinicijativno se „prijavljujući“ za ubistva, silovanja i druga krivična dela koja su „počinili“ u predstavama. I lider DS Zoran Lutovac „prijavio“ se jer je gledao predstave gde su se dešavala ubistva, a o tim saznanjima nije obavestio nadležne organe.
Predsednik Sindikata zaposlenih policije Dejan Đukić podneo je krivičnu prijavu protiv glumca za povredu ugleda Srbije optužujući ga da je u toku predstave pocepao srpsku zastavu. On je priznao za N1 da predstavu nije gledao, već se informisao iz tabloida. Nije tačno mogao da navede ni o kom krivičnom delu je reč, zbog kojeg je podneo prijavu.
Reditelj predstave Kokan Mladenović objasnio je za Danas da scena cepanja srpske zastave u toj predstavi ne postoji.
– LJudi su mogli da pogledaju predstavu. U njoj zastavu rašiva šesnaestogodišnja devojčica, na kraju predstave, i od nje pravi haljinu s kojom počinje svoj novi estradni život jer, posle smrti oca, ne može drugačije da preživi. To dete kome strada otac zastavu rašije u poslednjoj sceni i od nje pravi haljinu, a Branislav Trifunović u predstavi nema nikakav kontakt sa zastavom“, prepričao je Mladenović radnju dela i istakao da je za vreme pravljenja haljine od zastave Trifunović u predstavi već odavno „mrtav“. On je na svom Tviter nalogu napisao da je povod za napad i linč Trifunovića falsifikovan i da se iza njega krije nešto mnogo strašnije – staljinistički lov na izdajnike, neistomišljenike, „one koji još uvek imaju muda i glavu u ovoj bezmudoj i obezglavljenoj zemlji“.
Aktivistkinja u borbi za ljudska prava Aida Ćorović kaže za Danas da je zapanjujuće koliko sve ovo liči na Kafkin „Proces“.
– Sećam se da je moj utisak, kada sam, davnih dana, pročitala Proces, da se Kafka služio nekom vrstom hiperbole i preuveličavanja da bi što bolje dočarao radnju, ali, i dugo nakon toga, mislila sam da je to umetničko preuveličavanje i da je tako nešto u zbilji nemoguće. Poslednjih godina shvatam da je umetnička fikcija dečija igra u odnosu na stvarnost, a sve što se dešava oko Baneta Trifunovića i brutalnog i bezočnog konstrukta vezanog za izmišljenu priču o cepanju zastave je potvrda da živimo u vučjem vremenu i među zverima, a ne ljudima – ističe Ćorović.
Prema njenim rečima, tim samozvanim nacionalnim dušebrižnicima ne smeta kada se srpska zastava najstrašnije zloupotrebljava u poganim rijaliti programima, ali je zato dozvoljena otvorena laž i najzlonamerniji konstrukt koji za cilj ima isključivo poziv na linč jednog čoveka. Mnogi umetnici suzdržani su u komentaru na ovaj slučaj, a naša sagovornica zaključuje da je ovde ćutanje postalo opšte mesto, kao i da se svi nadaju da će ih ovo metastazirajuće zlo zaobići „ako zabiju glavu u pesak i prave se mrtvi“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.