U karijeri istražiteljke Harijete, od milja prljave Hari, slučaj mrtvaca iz romana Mirjane Đurđević Leš u fundusu (Laguna, Beograd 2012) verovatno će biti među retkim nerešenim. I pored ogromnog truda, ova bivša viša inspektorka MUP Srbije, koja je otvorila privatnu detektivsku agenciju Lucky Charm, pokazaće se mnogo sposobnijom da pronalazi izgubljene mačore po Crvenom krstu nego da nađe leš nestale odrasle osobe.

U sedmom romanu o detektivki Harijeti Mirjana Đurđević se ponovo bavi krimi žanrom, podrugljivo se igrajući sa njim iz perspektive proteklih par decenija srpske gorke stvarnosti. Dosledno ugrađujući u svoju „triler seriju“ te geografske i vremenske aspekte sa svim elementima koji ih politički, socijalno i kulturološki odlikuju, autorka i u Lešu u fundusu ne ispušta iz ruku dragoceni izvor svoje inspiracije.

Radnja romana dešava se u zimu 2005. godine, u pozorištu Mala komedija u kojem se sprema premijera. Harijeta za velike novce treba da svakodnevno sedi na probama nekoliko sati i daje stručne savete: reč je o dramatizaciji jednog romana slavnog Nera Volfa, a kako je trilere teško postavljati na scenu tu je Harijetina usluga neprocenjiva.

Hari ima i poseban zadatak: da čuva glavnu glumicu na probama. Lakog li posla, da, ali samo da glavna glumica nije ćerka poznatog beogradskog kriminalca koji se za vreme hiperinflacije u Srbiji sredinom devedesetih svetlosnom brzinom enormno obogatio „sa svojih deset prstiju“ i uz pomoć paravojske. I koji je očekivano poginuo u dizanju benzinske pumpe u vazduh. Brigu o njegovom čedu, zvezdi žute štampe – tzv. beogradskog džet seta, punoj silikona, netalentovanoj razmaženoj zavisnici od kokaina, preuzeo je njen očuh, ni manje ni više nego pomoćnik ministra policije.

Tako počinje velika komedija u Maloj komediji, a pri konstruisanju mizanscena za roman Mirjana Đurđević neštedimice podseća na mizanscen u kojem živimo i na koji smo skoro sasvim oguglali pa ga više i ne komentarišemo već, zgađeni, samo okrećemo glavu u stranu.

A likovi promiču jedan za drugim. Telohranitelji, po meri dvokrilnog ormana, kriminalci ili policajci koji u radno vreme izigravaju gorilu poćerki pomoćnika šefa policije. Članovi pozorišta, od umetničkog direktora koji prima platu i tezgari u Nemačkoj pa rad na predstavi prati preko mejla, do glumaca, čak i krojačice, koji se bave privatnim poslom na račun firme…

Rasulo je opšte: od visokih položaja do najnižih sirotana svako gleda kako će da muljne, mune, smuva, vara, šićari, laže… S jedne strane vile sa kamerama i zidovima od po tri metra, novobogataški slavski običaji sa raspištoljenim gostima kojima Sremčeva Ivkova slava nije ni do kolena, hamer džipovi koji se osiono parkiraju ispred spomenika knezu Mihailu i Narodnog muzeja i pred kojima i najotrovniji pauk zadužen za kažnjavanje zbog pogrešnog parkiranja beži; s druge strane, nadomak vilama, stanovi solidarnosti i sklepane montažne radnjice, osiromašeno stanovništvo i potpuno uništena srednja klasa koja jedva skuplja pare za jevtine stvari kod Kineza, beskućnici od kojih poneki živi i u pozorištu i zauzvrat razmešta rekvizitu dok dekorateri lenstvuju.

Zvuči poznato? O, da, i te kako, i sve čemu pokušamo da se nasmejemo dok čitamo Leš u fundusu, i ono najsmešnije, opora je, u stvari, istina. Zbog toga je neizbežno i da je jezik kojim piše Mirjana Đurđević otvoren, nimalo simboličan već vrlo, vrlo jasan i sa preciznom kritičkom strelom. Njegova druga strana u ovom romanu, obilato korišćenje psovki koje nečijem profinjenom ili puritanskom uhu može da zasmeta, zapravo jeste naš sopstveni nemoćni bes da izrazimo sav jad stvarnosti u kojoj živimo.

U Lešu u fundusu sve je podvrgnuto podsmehu – ni umetnost nije pošteđena. Predstavu finansira neko ko je bogat i kome je stalo da silikonska zvezda igra u njoj. Poreklo novca, naravno, nikoga ne interesuje – ni one glumce koji su kvalitetni, ni rediteljku. Sve je biznis, valja preživeti ovaj ružan san kojim spavamo, a šta će biti za dan ili dva? Možda se kolo sreće okrene. Nikad se ne zna. „Ovo je Srbija“, kaže rediteljka predstave u jednom trenutku detektivki Harijeti.

Radnja Leša u fundusu zapravo je vrlo jednostavna; tok priče teče nesmetano, uz retke razvučene pasaže koji ponekad dobro dođu kao predah od rezignacije koja nas, kako odmičemo u čitanju, preplavljuje. Jer, sve što je danas u Lešu u fundusu zapisano, bivalo je već nesmanjenom žestinom i pre deset, i pre dvadeset i više godina. Stojimo li mi to u mestu, udišemo li isti bajati, ustajali vazduh, odakle nam uopšte stiže kiseonik? Mirjana Đurđević ume da naizgled nehajno preslika tu oporu atmosferu, počev od likova koje u svega par poteza upečatljivo dočarava, do dijaloga kojima kao retko ko u našoj savremenoj književnosti ume da drži pažnju. I vrlo je subjektivna: onaj koji joj se ne dopada neće imati ni paru kredita od nje.

Klasičnog zapleta u ovom „trileru“ nema. Sve je u razradi scena i živim dijalozima kroz koje krimi priča u životu teče paralelno sa krimi pričom na sceni; onda se, iznebuha, sve razrešava a da iščekivanog rešenja nema. Tako diktira tajanstvena žena u crnom koju Hari nikako ne uspeva da identifikuje, a za koju se na kraju romana ispostavlja da je pisac te knjige.

Poput Hičkoka koji nije propuštao priliku da se pojavljuje u svojim filmovima, i Mirjana Đurđević uživa da se u ulozi pisca javlja u svojim romanima. Za razliku od Hičkoka koji pojavom ne utiče bitno na radnju, ova naša spisateljica aktivno učestvuje u romanu koji piše, postavljajući time i pitanje samog shvatanja i tumačenja literature. Iz takve perspektive treba i gledati na seriju romana o detektivki Harijeti: oni su daleko od krimi žanra jer je Mirjana Đurđević pisac koji njemu najmanje pripada.

Eto razočaranja za sve koji u romanu Leš u fundusu očekuju samo zabavu i smeh. Mirjana Đurđević ne bi bila dobar pisac da udovoljava svojim čitaocima: ona se usuđuje da fikciju menja za stvarnost rizikujući da iznenađenje koje priređuje poštovaocima prljave Hari bude prejako. Poenta na kraju – imaginarni razgovor glavne junakinje sa piscem – Leš u fundusu izdiže na univerzalniji nivo: književno delo nije šareni lilihip kojim bi ljudi poželeli da same sebe prevare i pobegnu od života. Baš obrnuto, taj je roman naša stvarnost da stvarnija ne može biti. Na sreću, sa tom se stvarnošću u ovom slučaju poigrava pisac, odmeravajući nam na stranicama knjige njene jače ili slabije doze. Za razliku od političara koji o dozama koje nam serviraju ne razmišljaju. A mi gutamo, gutamo, gutamo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari