Naša država raspolaže brojnim resursima za razvoj turizma, koji bi mogao da postane jedan od generatora razvoja države i rasta ukupne ekonomske aktivnosti, naročito ako se uključe privredne i vanprivredne delatnosti koje utiču na razvoj turizma.

Vodeći se iskustvima razvijenih zemalja dolazimo do pokazatelja da razvoj turizma doprinosi pozitivnom pomeranju na skali ekonomskog razvoja. U savremenim kako privrednim tako i društvenim tokovima posebnu pažnju je potrebno posvetiti ulozi i doprinosu malih i srednjih preduzeća iz oblasti turizma i njenih komplementarnih delatnosti. Efekti razvoja turizma ogledaju se i u podsticaju razvoja komplementarnih sektora, pre svega poljoprivrede, saobraćaja, trgovine, komercijalnih i zanatskih usluga, finansijskih institucija. Što se tiče neprivrednih delatnosti turizam je snažan generator razvoja zdravstva, kulture, sporta. Sa razvojem turizma, ove delatnosti mogu da prošire svoju bazu, kao i strukturu sadržaja i usluga koje pored turista može da koristi lokalno stanovništvo.

Svetska turistička organizacija je identifikovala turizam kao najveći izvozni sektor u zemljama u razvoju. Dokazano je i da je turizam jedan od efikasnijih podsticaja za: osnivanje novih preduzeća, izdizanje iz siromaštva, zapošljavanje novih ljudi i podsticaj celokupnog ekonomskog razvoja. Međutim, turizam kao privredna grana u prethodnim decenijama delio je sudbinu ukupne društveno – ekonomske stagnacije. Nedovoljna investiciona ulaganja, niska privredna aktivnost, nedovoljna infrastrukturna opremljenost, nerazvijena i neprilagođena trgovinska mreža, nedovoljna valorizacija privrednih, kulturnih i materijalnih vrednosti, neadekvatna privredna aktivnost (nerazvijena mala privreda), usporili su razvoj nacionalnog turizma i turističke aktivnosti u nekim opštinama. To se prenelo i na našu opštinu. Na razvoju turizma se nije radilo dugi niz godina pa je od ukidanja nekadašnjeg turističkog saveza do formiranja turističke organizuje naše opštine (krajem oktobra 2005 . godine ) prošlo nepunih 18 godina. U poslednji nekoliko godina aktivno se radi na razvoju turizma. Ne mogu reći da su rezultati veliki jer za ozbiljni razvoj turizma neophodno je vreme, aktivan rad javnog, privatnog i nevladinog sektora, podrška nadležnih ministarstava, donatora… Ali sasvim sam sigurna da su rezultati vidljivi i aktivnim radom u budućem periodu, možemo poboljšati svoje mesto na turističkoj mapi.

Trenutni trendovi u okviru turizma pokazuju da Prijepolje ima mnoge prednosti koje mogu da dovedu do veoma atraktivne turističke destinacije. Prema trenutnim pokazateljima postoje ogromne razlike između „starog“ i „novog“ turizma. „Stari turizam“ je masovni turizam koji je zasnovan na standardizovanim i „čvrsto“ upakovanim principima. „Novi“ turizam je fleksibilniji, održiv i individualno orijentisan, a novi turisti su iskusniji, nezavisni , fleksibilni… Pokazatelji govore da turisti sve više traže nove destinacije, produženi boravak je kratak – tri dana ili produženi vikend, turisti žele aktivan odmor na različitim destinacijama, ekološki i seoski turizam je u globalnom razvoju… A u našem kraju , koji je bio poznat po tekstilnoj industriji, posle procesa privatizacije državnih firmi mnogi su ostali bez posla. Neki su se preorijentisali na razvoj i promociju seoskog turizma. Razvoj ovog vida turizam ima različite aspekte: socijalni – kontakt gradskog i seoskog stanovništva, ekološki – produbljivanje svesti o ekološkim i prirodnim vrednostima, ekonomski – mogući dodatni prihodi seoskog stanovništva.

Zahvaljujući prirodnim lepotama kojim ovaj kraj obiluje, Prijepolje ima sve potencijale za profitabilni razvoj ovog sektora. U prethodnoj godini to je prepoznao i USAID, pa je svojim Programom ekonomske sigurnosti pomogao našoj opštini u naporima da strateški promoviše region kao atraktivnu turističku destinaciju kroz niz aktivnosti: organizaciji raznih vidova obuka, studijskim putovanjem za domaćine koji primaju goste, predstavnike turističke organizacije i predstavnike turističkih udruženja a sve u cilju razmene iskustava sa domaćinima koji se bave seoskim turizmom. Svojim programom su podržali nastupe na međunarodnim sajmovima, poboljšali smeštajne kapacitete putem donacija, poboljšali turističku signalizaciju a krajem godine biće završen i film koji će na adekvatan način predstaviti naš kraj.

Sve aktivnosti su doprinele da odškrinemo vrata našeg grada i da kroz vrelo života, vrelo adrenalina, vrelo zabave i vrelo duhovnosti kao četiri prirodne lepote i atrakcije promovišemo Prijepolje i njegovu okolinu. Ovde ima mesta za svakoga: ljubitelja čiste i netaknute prirode, slikovitog kraja sa atraktivnim vodenicama i valjaricama, osunčani pašnjaci i livade i topla dobrodošlica gostoljubivih domaćina osvojiće srce svakog posetioca. Tu su i nemirni bukovi Lima, idealni uslovi za splavare, zatim ima mesta za planinare, avanturiste, izviđače , istraživače, ljubitelje planinskog biciklizma… Razni događaji koji će vam boravak učiniti kvalitetnijim: Petrovac – skokovi u vodu , Kamp ekstremnih sportova, Limski darovi – takmičenje u izboru naj zeta našeg grada, Kup u sportskom ribolovu, Limaska regata, Kup u paraglajdingu… A dolaskom u naš grad svaki posetilac može videti čuvenu fresku Belog Anđela u manastiru Mileševi i ostale kulturno istorijske spomenike… Jednostavno moramo biti srećni što imamo ovako bogat prostor!

Ogromni potencijali. Mogli bi da postanemo turistički biser. Do tada pred nama je dosta posla. Na početku smo ali naše mogućnosti su otvorene. Zato je potrebno da svi uradimo mnogo više za naš grad. Očekujem da će ta svest biti sve prisutnija. A ta svest može uticati na brzi rast turizma. Jer bez svesti o našem ambijentu, njegovim lepotama i vrednostima, nema turizma. Mislim da ovom poslu moramo da pristupimo sa maksimalnom odgovornošću i ozbiljnošću. Raditi na poboljšanju infrastrukture, podizanju ekološke svesti, edukaciji stanovništva, poboljšanju smeštajnih kapaciteta… Aktivno raditi na izradi projekata, tražiti potencijalne donatore, uticati na nadležna ministarstva … Možda i najavljeni projekti prekogranične saradnje doprinesu poboljšanju naše ponude. Polako ali sigurno strateški razvijati turizam, a realizacija strategije mora se odvijati kroz saradnju na lokalnom nivou, regionalnom i integracijom u šire internacionalne programe.

A onda sve to upakovati u turističku priču, nešto neopipljivo, što ima pravu magičnu moć za veliki broj turista iz zemlje i inostranstva. Vrata koja smo sada odškrinuli otvorimo širom i naš grad postane vremenom značajno turističko mesto. A turizam će, sasvim sam sigurna, pozitivno uticati na život, kulturu i sve nivoe društva. Na početku smo, čeka nas još mnogo rada…

Autorka je direktorka Turističke organizacije Prijepolje

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari