Dugogodišnji trend smanjenja broja žrtava u saobraćaju, koji je bio konstantan od 2000. godine poslednje dve godine je prekinut. Tokom prošle godine u Srbiji je u saobraćajnim nezgodama 535 osoba izgubilo život. Godinu dana ranije, poginula je 521 osoba, a 2020. njih 492.
U cilju zaustavljanja ovog novog trenda povećanja broja žrtava, nadležni planiraju izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja.
Iako propis još nije ušao u skupštinsku proceduru, te još ima mesta za promene, on, za sada, predviđa neke značajne izmene.
U prvi plan iskače odredba koja će omogućiti policijskim službenicima privremeno oduzimanje vozila za počinioce teških prekršaja. Naime, ukoliko uoči težu povredu zakona, a proverom ustanovi da je vozač u poslednje dve godine osuđen za težak prekršaj iz saobraćaja, zakon će omogućiti policijskom službeniku privremeno oduzimanje “predmeta kojim je počinjen prekršaj”.
Pod težim prekršajima podrazumeva se vožnja pod dejstvom više od 1,2 promila alkohola, odbijanje alkotestiranja ili testiranja na opijate, prekoračenje brzine za više od 100 kilomeata na čas u naselju, za više od 60 u zoni škole ili „zoni 30“, te za više od 50 kilometara na čas u zoni usporenog saobraćaja.
Pod istu kategoriju prekršaja potpada i prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu suvozača ili mestu koje nije predviđeno za sedenje, prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta, preticanje kolone vozila preko pune linije i vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije.
Vozila će moći da budu oduzeta i zbog vožnje tokom mere zabrane upravljanja vozilom i nakon oduzimanja dozvole. Isti težinu ima i vožnja na neosvetljenom putu bez upaljenih svetala, preticanje i obilaženje vozila koje se zaustavilo radi propuštanja pešaka, ali i preticanje i nepropuštanje kolona pod pratnjom.
Među bitnijim novinama koje su predviđene izmenama je i što je normirana upotreba električnih trotineta.
Električni trotinet je u zakonu definisan kao lako električno vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6kW, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25km/h i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kg. Kada upravlja vozilom po putu, vozač trotineta će morati da kod sebe ima tehničku dokumentaciju o vozilu i da ga preda na zahtev ovlašćenog lica.
Vožnja električnog trotineta neće biti dozvoljena deci mlađoj od 14 godina, a oni koji još nisu napunili 18 će morati da nose kacigu.
Trotineti će morati da se kreću biciklističkim stazama, a tamo gde ne postoje, moći da se kreću i kolovozom, ali najviše jedan metar od desne ivice. Ukoliko, mu opet nije na raspolaganju staza, ali jeste trotoar ili pešačka zona, vozač trotineta će biti u obavezi da se kreće brzinom pešaka od 5 km/č.
Na trotinetu neće smeti da se prevozi drugo lice, a obaveza vozača će biti da nosi svetloodbojni prsluk kada se kreće kolovozom. Noću, ova obaveza će važiti i za biciklističku stazu.
Među novinama izmena zakona je ta da se uvode posebne tablice i za vozila od istorijskog značaja, odnosno “oldtajmere”.
I iako i postojeći zakon dozvoljava MUP-u da odustane od procesuiranja prekršaja ako je učinjen zarad zaštite bezbednosti, izmene dodatno razrađuju ovu mogućnost.
Naime, policijski službenik može samo da opomene učesnika u saobraćaju ako počini prekršaj za koji je predviđen fiksni novčani iznos i ako u prethodne dve godine nije počinio takav prekršaj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.