Osoba sam koja se bavila kanonskim pravom crkve, a doktorirao sam na samim izvorima istog, odnosno na materiji koja objašnjava kako se formirala dogma i šta je bilo mišljenje Crkve kroz vekove.
Ta materija se zove patristika ili patrologija. Neko će praviti filološku razliku, ali je to ista stvar. Doktorirao sam na prvom papskom univerzitetu, a završio sam bogoslovski dok je ovaj bio van Univerziteta. Evo šta ste vi, po mom mišljenju, branili ili prigovarali u ovom tekstu:
a) Da se stvari obavljaju ispod ruke. Tu ste u pravu. Ali prenebregavate da je upravo ova ekipa ta koja radi ispod žita i da nema nikakve transparentnosti ili demokratičnosti. Negativna selekcija je zlatno pravilo kod njih, i stvari se klanski tretiraju. Kada je Atanasije Jevtić (duhovni otac Maksima Vasiljevića) napao pisano mene i dr Dejana Mačkovića, diplomatu pri BiH, inače odličnog teologa, naše odgovore nisu hteli da objave u „Vidoslovu“, u kome nas je Atanasije napao. Po drugom povodu sam doživeo napad od Amfilohija Radovića, i kada je moj odgovor objavljen u „Pravoslavlju“, on je tražio moju, kao i glavu urednika. Nisu mu izašli u susret. Dakle, simptomatično je u krugu – kome svesno ili nesvesno – gravitirate, da ne postoji ideja o poštovanju misli ili prava na odgovor.
b) Ideja da su oni mladi ili napredni je sasvim marketinška, jer oni ne znaju ništa o darvinizmu. Igrom slučaja, ja sam se bavio naukom kao mlad i prilično sam obavešten, a čak imam i neke izume u hemiji (slikarska tehnologija). Ovom klanu ta slika služi da se predstave modernima za razliku od „zatucanih“ vladika, i ona služi za zadobijanje vlasti u SPC.
v) Ono što me je uznemirilo u vašem izlaganju je podmetanje, odnosno laganje. Naime, u prirodi mog posla je da ispitujem i zareze. Iz sasvim loših namera ste izbegli da navedete tekst iz Statuta BU, a samog Irineja Bulovića ste čerečili kao zlonamernog. Da je on nešto tamo lagao… Pišete: „Primera radi, to Obrazloženje (koje I. Bulović čuva od očiju ‘nestručne’ javnosti) sadrži pozivanja na određene članove Statuta univerziteta (šta je tu teološko?) ne bi li se stvorio utisak da je nalog koji je Sinod izdao dekanu… utemeljen u tom Statutu. Irinej Bački navodi Član 141 kao dokaz da Statut univerziteta zabranjuje tzv. blok-nastavu (kakvu održava vladika Maksim) te pošto on drži nastavu na način koji Univerzitet zabranjuje, Sinod će izbacivanjem vladike Maksima sa Fakulteta zaštititi poštovanje Statuta univerziteta. Kakav plemenit čin!…“
U krešendu: „Naravno, tzv. blok-nastava (kakvu izvodi ep. Maksim) je eksplicitno dozvoljena Statutom univerziteta stavom 8, Člana 105, Statutom Bogoslovskog fakulteta Članom 63, stav 8 (ali se to, razume se, moralo prećutati kako bi se stvorio utisak kako vladika Maksim krši, a vladika Irinej štiti zakon)“.
Zbog moje naredne kritike, Danas me blokira i ne prenosi je, jer vas izobličavam van ikakve razumske sumnje: Autor ovog teksta je nekorektan, jer se stvara utisak da Statut BU odobrava blok nastavu. Tačno je da je ona legitimna, ali samo u IZUZETNIM situacijama, a ne kao pravilo. Autor namerno ne donosi tekst člana 105, da se ne bi primetila njegova mahinacija. Tamo pak čitamo: „Izuzetno, nastava se može organizovati i u drugim vremenskim celinama (semestri, trimestri, blokovi i sl.), čije se pojedinačno trajanje utvrđuje studijskim programom fakulteta, pri čemu njeno ukupno godišnje trajanje iznosi 30 nastavnih nedelja i 12 nedelja za konsultacije, pripremu ispita i ispite“. „Dakle, BU ne dozvoljava blok nastavu kao redovni način, a kod Maksima je to redovna praksa koja traje godinama. Takođe, Maksim je redovni profesor, pa je to u koliziji i sa njegovim zvanjem“. Maksim nije blok profesor, nego redovni. Blok profesura se ima kada neki veliki faktor iz sveta dolazi i vanredno drži predavanja na nekom fakultetu. Ja sam to imao, a ne znam, da li ste to vi, Begoviću, imali? Meni je tako na doktorskim predavao samo Hubertus Drobner, ali su ta predavanja vredela.
g) Argument, koji ste sasvim „slučajno“ prenebregli, je da je Drobner redovni profesor i da mu je to profesija, a da je Maksim episkop (vladika). Kako ste vi moderan čovek, pitam vas: Kako neko može da vrši dva posla? Da li znate da na Zapadu nijedan vladika/biskup ne može da bude profesor na fakultetu? Da li vi znate šta je zamor materijala? Ili Maksima zamišljate Supermenom? Sednite vi u avion i idite za Srbiju i kao momčić održite predavanje. Ja sam iz Rima dolazio i raspadao sam se na komade, a Rim je pred nosom.
Mislim da je besmisleno ovo što vam iznosim, ali moram zbog drugih. Da se ne bismo pravili budalama. Ja, kao sveštenik, sam prebukiran svakodnevnim obavezama, a zamislite jednog vladiku! Ili mislite da je to posao za sprdnju?
Dalje, ako su nekada u SPC postojali vladike kao predavači, to je bilo uslovljeno situacijom. Nekada sam BF nije bio na BU. I ne treba to da se postavi kao regula. Ako smo se pomagali pomoću štapa i kanapa, ne znači da sada ne koristimo kompjutere i programe. Argument da danas neki od vladika predaju na BF ne može da važi, jer je to kao reći da Husein Bolt uzme da trči na 10.000 metara. Ne ide. Tako nije isto vladika koji treba da putuje iz Kalifornije i onaj iz Zagreba. Razlika je dramatična i fizička.
d) Ono što niste znali a tiče se „odliva mozgova“, se desilo upravo u mom slučaju kada sam hteo da se vratim u Serbistan. Ne verujem da će vas iznenaditi. Konkurisao sam tamo, i oni su primili čoveka bez škole. I to je Maksim, koga ste branili, potpisao. Stvar je kafkijanska i preneo sam je u tekstu „Hercegovacki klan“(www.pouke.org). Možda će vam motivacija mog odbijanja na BF biti jasnija ako uzmete u obzir činjenicu da je Maksim bez kvalifikacija predavao patrologiju, jer nije doktor iz te oblasti, dok ja jesam. To je kao kada biste lekara opšte prakse postavili za načelnika hirurškog! Možda je to vama i „naprednom“ Maksimu normalno, meni nije. Na kraju, eventualni argument: Kako sve ovo i pre nije smetalo?, ne stoji, jer jednom kad se primeti greška, valja je ispraviti.
Ne znam zašto, vi ste mi izgledali simpatična osoba, ali ovi vaši uporno neće da publikuju moj odgovor, tako da ću ovaj tekst, ako se ne predomisle, drugde objaviti, a vi pitajte njih o motivima. Interesuju me, mada su mi jasni… Ako mislite da jedan rimski doktor ne zavređuje dijaloga sa vama, sasvim ste slobodni. Ja nikoga ne prisiljavam.
Autor je sveštenik i doktor teologije i patrističkih nauka, Parohija sv. Nikole (mesto: Lido di Lavinjo). Rim
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.