Iako nadnaslov ovog teksta govori o (pred)političkoj Srbiji, valjda se podrazumeva da se predpolitičnost, ovoga puta tribalna, ne odnosi samo na Srbiju, već i na region koji se u nedostatku boljeg termina zove „jugozapadni Balkan“. Povod je nedavni koncert „kontroverzne“ hrvatske hevi – folk zvezde Marka Perkovića Tompsona na Maksimiru, tačnije emitovanje tog koncerta u udarnom terminu drugog programa hrvatskog „javnog servisa“ u prošlu nedelju naveče.

Iako nadnaslov ovog teksta govori o (pred)političkoj Srbiji, valjda se podrazumeva da se predpolitičnost, ovoga puta tribalna, ne odnosi samo na Srbiju, već i na region koji se u nedostatku boljeg termina zove „jugozapadni Balkan“. Povod je nedavni koncert „kontroverzne“ hrvatske hevi – folk zvezde Marka Perkovića Tompsona na Maksimiru, tačnije emitovanje tog koncerta u udarnom terminu drugog programa hrvatskog „javnog servisa“ u prošlu nedelju naveče. Bar u Srbiji HRT ima zavidan auditorijum, i mnogi je navode kao uzor kvaliteta kome treba da teže srpske televizije, posebno ona glavna. I tako, u nedelju naveče, neki kablovski pretplatnik iz Srbije je možda očekivao i neki dobar film, po čemu je ova TV poznata, a sačekao ga je Tompson. I nije bilo prijatno. A, ta neprijatnost, Srbima, i još nekima u Hrvatskoj, pretvorila se u tihu jezu.
Dobro, niko nije očekivao da će Tompson na Maksimiru, kao Zvonko Bogdan nedavno u Centru Sava, reći publici, da ćemo večeras pevati „pisme, pesme i pjesme“, ali i ako povećamo prag tolerancije, i shvatimo nečije domoljublje s obzirom na sveže iskustvo, poruke ovog „hepeninga“ su zloglasne. Koncert je na televiziji isfiltriran (cenzurisan), tako da se pojedini „ikonografski“ detalji nisu videli, a i Tompson se, koliko može, trudio da u svom fahu bude „politički korektan“, te nije „dublje“ opservirao domoljublje, kako je to ranije umeo, ali to ne umanjuje „kontekst“.
Ali, da se vratimo koji mesec ranije. U politički magazin „Brisani prostor“ Gorana Milića. Ako vam deluje nadrealno da na HRT čujete „Od Topole pa do Ravne gore“, to se ipak dogodilo u toj Milićevoj emisiji. Pored četničkih, čule su se i ustaške pesme, uključujući i Tompsonov hit „Jasenovac i Gradiška stara“. Tema emisije je bila šta sme, a šta ne sme da se javno emituje, a ovo su bile muzičke ilustracije. Milićev gost bio je sociolog Slaven Letica. I on i Milić, su se složili da je nedopustivo veličanje zločina i etničke mržnje, ali se opet nekako tražila elegantna demarkaciona linija između ustašstva i „domoljublja“, pa se Letica u pokušaju da razume jedan deo Tompsonovog opusa, onaj u kome se eksplicitno ne pominju „Maksovi (Luburićevi) mesari (koljači)“, dao drznuti da uporedi Tompsona, doduše implicitno, ni s kim drugim, do sa Brusom Springstinom lično. Letica je rekao otprilike, da se i u Americi dugo, tobože, nije znao karakter Springstinovog „domoljublja“, da li je „liberalno“, ili „konzervativno“.
Ruku na srce, taj karakter se ni u Srbiji i dalje ne zna. I ovde ima još mnogo onih koji u Springstinu vide „seljačinu“, „drvoseču“, čije su pesme idealne za orgije naduvanih vojnika u Bondstilu. Čak je amaterske snimke jedne takve pijanke u Bondstilu, RTS iz vremena kad su joj šlagvort davale ekskluzivne dojave julovskih pit-bulova, ozvučila sa Springstinovom Born in the U.S.A. I Letici, i ovim u Srbiji treba reći da oko Springstina nikad nije bilo dilema, a da je on i samom Reganu odbrusio kad je probao u izbornoj kampanji koristiti ovu pesmu koja, inače, ne veliča Ameriku već govori o ljudima kakvih je puna i Hrvatska i Srbija, o ljudima koji su „dotakli zemlju“ i koji završavaju kao „psi koje su previše tukli“. I taj Springstinov, danas antibušovski, poklič vijetnamskog veterana nema dodirnih tačaka s Tompsonom, kao što ni preovlađujuće huškajuće domoljublje u ovom delu Balkana, nema ništa zajedničko sa onim Springstinovim katarzičnim. Zato je Springstin Gazda (Boss), i mada ima skoro šest „banki“, za razliku od nadrkanih Pepersa, ne svira ispod tri sata.
Ali, da se vratimo na Maksimir i produkcijski moćnog Tompsona koji liči na parodiju sarajevskog „Nervoznog poštara“, ili splitskog „Osmog putnika“, a za generisanje poruka i veličanje novih „heroja“, u mitskom sadejstvu s onim starim, ovakav hevi – folk je prohodan populistički „sevdah“ obrazac srče i krvi. Sanader i Mesić naglašavaju da Hrvatska, pored domovinskog rata, počiva i na temeljima antifašizma (osuda ustašstva), ali velika je sumnja da li publika s Tompsonovog koncerta svoje viđenje domovinskog rata i istorije, može da dovede u korelaciju s ovim vrednostima. Tvrdnja direktora Centra „Simon Vizental“ iz Jerusalima Efraima Zurofa, da se prikazivanjem ovog koncerta na državnoj TV „ohrabruju hrvatski ekstremni nacionalisti“, daleko je bliža stvarnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari