Učitelji odlaze u penziju i pre završetka polugodišta: Zakon ne dozvoljava produžetak rada, problem i za decu 1foto EPA-EFE/ANDREJ ČUKIĆ

Mirjana Stojanović, jedna od najboljih učiteljica OŠ “Jovan Dučić“ na Novom Beogradu, zbog ispunjenih uslova za odlazak u penziju neće moći da izvede svoju generaciju učenika do kraja. Zbog izuzetnosti u poslu, roditelji i deca su ovu vest jako teško podneli. Iako ova priča nije izuzetak, Zakon o osnovama obrazovanja i vaspitanja ne daje mogućnost produženja rada, što mnogi roditelji vide kao sistemsku grešku.

Učitaljica Mira, kako je svi zovu, skoro ceo svoj radni vek provela je u OŠ “Jovan Dučić”. „Odškolovala“ je deset generacija. Svi je pamte kao jednu od najboljih učiteljica, a mnogi je opisuju kao “heroja bez plašta” i “instituciju samu za sebe”, piše N1.

U otvorenom pismu roditelja III/1 ukazano je da je njena posebnost pre svega u tome što je sve svoje afinitete i vrednosti implementirala u svoj rad, čak odvajajući svoje privatno vreme kako bi deci proširila vidike vodeći ih na izlete, posete institucijama vrednih pažnje…

„I pored urušenog sistema vrednosti nije izgubila entuzijazam za rad i inovacije. Mira je neko ko godinama unazad izvodi generacije najspremnijih četvrtaka kojima tranzicija u peti razred ne pada teško, jer ona u njih utkala neophodno znanje, ali i socijalni momenat zajedništva i stav da najbolje od sebe mogu dati okruženi svojim drugarima, koji su sa njima rasli i učili prethodne četiri godine”, napisali su roditelji u pismu želeći da ukažu na posebnost učiteljice koja se danas retko nalazi u obrazovnom sistemu.

Jelena, čije dete ide u III/1, rekla je za N1 da ih je učiteljica obavestila o odlasku na roditeljskom sastanku u drugom polugodištu.

“Ona je nama rekla da bi stvarno želela da nastavi da radi, ali da joj zakon to ne dozvoljava. Za nas roditelje je to bio šok, jer smo mislili da će izgurati još jednu generaciju”, rekla je Jelena Tomić.

Prema rečima mama, deca su tu vest jako loše prihvatila, mnogi su plakali i nisu želeli da prihvate da će njihova učiteljica da ode.

Tog trenutka roditelji su krenuli u borbu za ostanak učiteljice Mire. Njih 38 potpisalo je dopis koji su prosledili svim nadležnim institucijama.

“Od Ministrastva prosvete smo dobili odgovor da ne postoji osnov, da oni nemaju na osnovu čega da daju saglasnost za produžetak njenog angažovanja i naredne školske godine. Taj dopis je dobila i škola”, kaže nam Tomićeva.

U dopisu koji su roditelji dobili se navodi da prema Zakonu o osnovama obrazovanja i vaspitanja Ministarstvo prosvete “nema osnove za davanje saglasnosti da učiteljica Mirjana Stojanović ili drugi zaposleni u uškoli sa navršenih 65 godina života i najmanje 15 godina staža, nastavi da radi u školi”.

Iako u Zakonu o radu piše da je propisano da radni odnos prestaje kad zaposleni navrši 65 godina i ostvari najmanje 15 godina staža, daje se otvorena mogućnost da se poslodavac i zaposleni drugačije sporazumeju.

U odgovoru Ministarstva prosvete za N1, da se izjasne o navedenom slučaju, piše da „Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja ne sadrže diskreciono ovlašćenje i ne propisuje uslove/situacije u kojima bi ministar prosvete ili drugi organ (direktor, upravni/školski odbor) mogao da da saglasnost zaposlenom u ustanovi/školi da nastavi sa radom posle ispunjenja napred navedenih uslova za odlazak u penziju“.

Pravnica i mama deteta iz III/1 rekla je da ovo sad nije samo pitanje njihovog slučaja, jer, kako je navela, ovde je “zakonsko rešenje očigledno propust”.

“Ako učitelj ili učiteljica na primer napune 65 godina u aprilu ili maju, oni ne mogu da ostanu i zaključe deci ocene na kraju školske godine. Znači onog dana kada steknu uslove za penziju, ni dan više ne mogu da rade”, objasnila je Bogdana Ilić za N1.

U dopisu Ministarstva prosvete se navodi da će se uzeti u obzir inicijativa roditelja za izmenu Zakona obrazovanja u delu koji se odnosi na prestanak radnog odnosa.

“Ovo nije pravno, ni političko pitanje, ovde je pitanje života i razvoja naše i druge dece. Ovo je sistemska greška gde niko nije prepoznao problem da u sistemu ovako nešto može da se javi, što može da ostavi posledice na decu koja su u najosetljivijem periodu razvoja, jer činjenica je da dobar učitelj može da bude mnogo veći autoritet od samih roditelja. Naše pitanje je upućeno sistemu i našem društvu, šta mi kao roditelji da uradimo dalje”, zaključila je Bogdana Ilić.

Izvor: N1.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari