Vozačku dozvolu u Srbiji godišnje u proseku dobije 140.000 ljudi. Prošle godine praktični deo vozačkog ispita položio je 140.141, od 179.044 kandidata koliko ih je izašlo na ispit. Obuku za vožnju, sa druge strane, prošla su 160.203 kandidata u 966 auto-škola u Srbiji.
Prema važećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, koji je zastareo, obuka za vožnju traje 40 časova, a vozački ispit se sastoji iz teoretskog i praktičnog dela.
Vozačku dozvolu u Srbiji godišnje u proseku dobije 140.000 ljudi. Prošle godine praktični deo vozačkog ispita položio je 140.141, od 179.044 kandidata koliko ih je izašlo na ispit. Obuku za vožnju, sa druge strane, prošla su 160.203 kandidata u 966 auto-škola u Srbiji.
Prema važećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, koji je zastareo, obuka za vožnju traje 40 časova, a vozački ispit se sastoji iz teoretskog i praktičnog dela. Novim zakonom o bezbednosti saobraćaja broj časova će ostati nepromenjen, ali će se ispit polagati iz tri dela: prve pomoći, teoretskog i praktičnog dela ispita.
Auto-škole napravile 573 prekršaja
Prošle godine auto-škole su napravile 573 prekršaja, a instruktori 242, kaže glavni policijski savetnik u Upravi saobraćajne policije Pavle Kovačević. Prema njegovim rečima, prošle godine je Uprava izdala 562 rešenja kojima je auto-školama naloženo da otklone nedostatke u poslovanju.
– Najčešće su to problemi sa poligonom, izbledele oznake na kolovozu. Osim toga, broj auto-škola ukazuje na njihovu usitnjenost i nedovoljan broj instruktora. Tako smo imali i rešenja zato što su škole imale manje od dva instruktora, koliko je propisano Zakonom. Manji broj ne može da formira komisiju na polaganju – objašnjava Kovačević i dodaje kako je tehnička neispravnost vozila treća najčešća nepravilnost u auto-školama, a neodržavanje časa i neuredna evidencija četvrta.
Ukoliko inspekcija utvrdi neki od pobrojanih nedostataka, auto-škola dobija privremenu zabranu rada. Po tim osnovama, prošle godine je doneto 75 rešenja privremene zabrane rada auto-škola.
– Obuka sada može da se završi i u roku od dvadesetak dana, pošto teoretske nastave nema. Novim načinom polaganja obuka neće moći da se završi za kraće od tri meseca, a kandidati će morati da slušaju teoretsku nastavu – objašnjava za Danas šef katedre za bezbednost sobraćaja na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu Milan Vujanić. On ukazuje na to da je hrvatska vozačka dozvola, za razliku od srpske, priznata u Evropskoj uniji, zato što je njihov „način ispitivanja i školovanja pre vozačkog ispita, u skladu sa propisima EU“.
– Najpre, imaju nastavu iz bezbednosti saobraćaja i uče svoje kandidate kako da se ponašaju bezbedno u saobraćaju. Osim toga, ispit ne može da traje kraće od pola sata vožnje, a imaju i profesionalne ispitivače koji nisu pripadnici policije – kaže Vujanić i dodaje kako će obuka nakon usvajanja novog zakona poskupeti, „zato što cenu sada određuju same auto-škole i drže je nisko“.
Prema aktuelnom Zakonu o bezbednosti saobraćaja, kandidat koji položi vozački ispit dobija dozvolu bez ikakvih ograničenja. Novim zakonom to će se promeniti, pa će „sveži“ vozač najpre dobiti probnu vozačku dozvolu na godinu dana.
– Ta dozvola će imati ograničenja u pogledu brzine, vremena vožnje i upotrebe alkohola. Novi zakon predviđa da ispit može da se polaže sa 17 godina, ali uz uslov da se do 18. godine vozi sa starijim vozačem – kaže za naš list glavni policijski savetnik u Upravi saobraćajne policije Pavle Kovačević.
On ističe da će novim načinom polaganja, praktična obuka moći da se započne tek nakon položenog teoretskog dela, odnosno poznavanja saobraćajnih propisa. Osim toga, kandidati će polagati i prvu pomoć.
– Uvešćemo mogućnost trajnog oduzimanja dozvole. Ako nekome dozvolu oduzmu tri puta, smatra se da je to izrazito opasan i asocijalan vozač i on više neće moći da izvadi dozvolu – navodi Kovačević i dodaje kako će sve novine zakona o bezbednosti saobraćaja biti u skladu sa direktivama i praksom EU.
Tako će kategorije vozačkih dozvola biti prilagođene EU, pa će postojati više kategorija jedne dozvole: A – A1, B – B1, C – C1, D – D1 i E – E1.
– Predvideli smo i da će vozila za obuku vozača imati uređaj za kontrolu vremena upravljanja i odmora, tahograf. To je kontrolno-merni uređaj koji omogućava praćenje aktivnosti pojedinog vozila. On će smanjiti zloupotrebe – zaključuje Kovačević.
Vujanić dodaje da će se struktura auto-škole menjati u odnosu na postojeću, pa će njen rukovodilac morati da bude diplomirani inženjer saobraćaja. „Takođe, putnička vozila za obuku neće smeti da budu starija od tri godine, a teretna od šest godina“, kaže Vujanić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.