Služba za kontrolu poslovanja PD „TE – KO Kostolac“ u periodu nakon formiranja dovela je svojim aktivnostima do povećanja ušteda u kompaniji. U predstojećem periodu se očekuje precizno postavljanje svih procedura u pravnu formu, kao i kadrovsko ojačavanje stručnjacima svih profila, što će omogućiti lakši i još efikasniji rad službe. Zaposleni u ovoj službi istakli su da, kao i svi radnici kostolačke kompanije, rade u službi krajnjeg proizvoda, a to je električna energija.

Dragana Despotović je nekoliko godina radila na mestu šefa Službe nabavke u Komercijalnom sektoru. Njeno iskustvo u radu Službe za kontrolu poslovanja, pre svega u postupaka javnih nabavki, je zato veoma značajno: -U poslednja tri meseca samo na tim korekcijama zahteva krajnjih korisnika ušteda je oko 30 miliona dinara. To treba i može da bude i mnogo više, ali ovo je tek početak pa se nadamo da će to da se malo bolje uskladi. Donošenjem internog akta, kojim će biti definisani naši poslovi i naša ovlašćenja, biće olakšan i naš rad. U ovom aktu, koji će pretpostavljam biti uskoro donet, regulisani su do detalja svi poslovi koje naša služba obavlja i koji počinju od postupka planiranja, kriterijuma za sačinjavanje specifikacija, načina ispitivanja tržišta, opravdanosti dodatnih uslova za učešće u postupcima, načinu i rokovima plaćanja, izvršenju ugovora, stanju zaliha i načinu korišćenja dobara i usluga koji smo nabavili, kaže Dragana Despotović i dodaje: -Zakonom o javnim nabavkama predviđeno je postojanje Službe za kontrolu javnih nabavki, a u PD „TE – KO Kostolac“ je to Služba za kontrolu poslovanja. Mi radimo analizu svake javne nabavke. Počinjemo od pokretanja, pošto smo za planove zakasnili i nismo mogli da utičemo na planove za 2014. godinu. U poslednja tri meseca, od kada je služba kompletirana, počinjemo od Odluke o pokretanju postupka i vršimo pregled konkursne dokumentacije. Posebno sagledavamo kriterijume za sačinjavanje tehničkih specifikacija, opravdanost dodatnih uslova koje krajnji korisnici traže da ponuđači ispune, rokove plaćanja i stanje zaliha. U momentu pokretanja ukoliko je stanje zaliha u svim magacinima PD „TE – KO Kostolac“ i ukoliko mi smatramo da nije celishodno u odnosu na poslednje tri godine, kako je vršena potrošnja, upućivali smo zahteve krajnjim korisnicima za dodatna obrazloženja zahteva za nabavku za 2014. godinu. Ukoliko oni obrazlože da im je nabavka neophodna te količine su ostajale, a ukoliko se dešavalo da je došlo do previda, da nisu sagledali stanje u drugim magacinima vršila se korekcija javne nabavke i samim tim i smanjenje procenjene vrednosti, što treba da stvori značajne uštede privrednom društvu. Bitno je napomenuti da se sve korekcije vrše uz saglasnost sa krajnjim korisnicima, a pri tome smo vodili računa o svim optimalnim zalihama koje su potrebne da bi se proces proizvodnje nesmetano obavljao.

– Naš rad se zato ne ogleda samo u uštedi u konkretnom novcu, nego i u učestvovanju u oblikovanju konkursne dokumentacije prilikom koga su izvršene značajne izmene. Time je skraćen postupak. Sprečili smo to da ponuđači postavljaju dodatna pitanja. Sve ono što je bilo nejasno mi smo razjasnili. Samim tim nema produžetka roka, pa smo i tu uštedeli kod nekih nabavki u saradnji sa Komercijalnim sektorom i krajnjim korisnicima. U narednom periodu očekujem posebnu saradnju sa IMS-om oko šifriranja, koji je zadužen za taj deo posla. Poželjno bi bilo da svaka šifra ima minimalne, optimalne i maksimalne vrednosti zaliha. Da svaka šifra, ukoliko je strateška zaliha, bude tako obeležena. Takođe je bitno da rešimo pitanje duplih šifara za pojedine proizvode, kako ne bismo nabavljali nepotrebne stvari kroz više različitih šifara, navela je Dragana Despotović i istakla: – Pored saradnje sa Komercijalnim sektorom i krajnjim korisnicima, istakla bih i Sektor za informacioni sistem, koji nam je omogućio otvaranje novih aplikacija kojima je rad naše službe olakšan. U prethodnom periodu smo radili na kontroli magacinskog poslovanja, pri čemu smo proveravali i upoređivali planove optimalnih zaliha i stvarnog stanja u magacinu, rekao nam je na početku razgovora Branko Stević, koji je kao rudarski inženjer 30 godina radio u proizvodnji, a sada je angažovan u Službi za kontrolu poslovanja: – Takođe smo proveravali neracionalne nabavke – zalihe na početku godine, nove nabavke i utrošak u poslednje četiri godine. Komisija za optimizaciju zaliha, čiji sam ja član, uradila je izveštaj minimalnih, maksimalnih i optimalnih zaliha, koji smo predali direktoru kompanije. Istakao bih da smo u ovom poslu imali dobru saradnju sa svim direktorima delova preduzeća i direkcija. Optimizacija zaliha u PD „TE – KO Kostolac“ će pomoći prilikom izrade planova narednih godina, a počeli smo da radimo i na strateškim zalihama. Glavni cilj rada naše službe, kao i svih ostalih organizacionih jedinica, je „domaćinsko poslovanje“ u firmi, smanjenje troškova, prekomernih zaliha, zatim da se sve što je nepotrebno firmi proda ili rashoduje, kako bismo smanjili opterećenost prekomernim zalihama, istakao je Stević.

Ana Milošević je sertifikovana kao službenik za javne nabavke, položila je stručni ispit za službenika za javne nabavke dok je radila u Komercijalnom sektoru kao vodeći pravnik za JN nešto više od dve godine. Nedavno je prešla u Službu za kontrolu poslovanja: -Služba je koncipirana na tome da se ostvari što bolja saradnja sa svim delovima organizacionih jedinica. Zbog toga je bitno donošenje pravnih akata o našoj službi, u kojima će sve biti jasno definisano i regulisano. Što se tiče poslovanja u nekom prethodnom periodu istakla bih da je ostvarena saradnja, sa komercijalnim sektorom naročito, u smislu provere javnih nabavki u svim fazama postupka – od pokretanja do zaključenja ugovora, a nakon zaključenja ugovora praćenje poštovanja ugovornih obaveza od strane dobavljača, izvođača radova i pružaoca usluga. Akcenat je da se svaka realizacija ugovora isprati do kraja, upravo zbog tih novih zakonskih propisa koji nam novi Zakon o javnim nabavkama i nalaže, u smislu obaveznosti davanja negativnih referenci, gde više mi ne možemo da ih biramo već smo u obavezi da ih damo, ali takođe i obaveznosti PD „TE – KO Kostolac“ kao naručioca, kao velikog sistema, da imamo samu kontrolu nad kompletnim poslovanjem, a pogotovo u domenu javnih nabavki. Tako da je akcenat, što se mog dela posla tiče, da se se pravne norme isprate, da se maksimalno ispoštuju i da u tom delu nema značajnih zastoja. Takođe je bitno da se otkloni svaka moguća situacija u smislu sprečavanja razloga za podnošenje zahteva za podnošenje prava, koji su u prethodnom periodu stvarali veliki broj problema za značajne javne nabavke, koje nisu mogle da se realizuju. U tom smislu je ostvarena dobra saradnja sa svim direkcijama i samostalnim službama, gde su nam svi izlazili u susret kada je bilo nekih nedoumica i kada smo to rešavali u samom pokretanju javnih nabavki, rekla nam je Ana Milošević i nastavila: -Godine provedene u radu na javnim nabavkama, govore iskustveno koje nabavke su problematične, gde su zahtevi za zaštitu prava podnošeni, razlozi podnošenja, odnosno razlozi neispravnosti u konkursnoj dokumentaciji. Zato je jako bitna bliska saradnja sa Komercijalnim sektorom, gde će našoj službi biti omogućen kompletan pristup u svakoj fazi, svakog postupka, od prve nabavke koja se pokrene u toku budžetske godine, do one poslednje, kao i kontrola svake javne nabavke od početka do samog kraja, što je i predviđeno zakonom. Naša uloga je da ispratimo da se Zakon o javnim nabavkama ispoštuje u celosti. Suština je da krajnji korisnici, odnosno proizvodnja, dođu do potrebnih dobara, usluga, do neophodnih radova na način propisan zakonom. Najbitnije je da se proces proizvodnje ne zaustavlja, a da svi uslovi i rokovi budu ispoštovani, kao i da krajnji korisnici, odnosno proizvodnja neometano proizvodi struju, toplotnu energiju, iskopava ugalj i jalovinu, istakla je Ana Milošević.

Do sada je Služba obavljala kontrolu na terenu prijem robe po slučajnom uzorku. Suština rada nije samo praćenje ugovora, već i praćenje prijema robe u magacin, kao i da li se radnici pridržavaju procedure QP 58, kojim je regulisan kompletan prijem robe u PD „TE – KO Kostolac“.

– Slučajnim uzorkom i nenajavljenim dolascima u pojedine delove preduzeća, zatekli smo krajnje pozitivnu sliku, gde smo videli da postoje formirane komisije, da se procedure poštuju, navela je Milošević.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari