Uzbunjivač: Sprovesti zakonska ovlašćenja 1Foto: Dejan Đorić

Nedavna tragedija u Bugarskoj, kada je usled eksplozije voza koji je prevozio tečni naftni gas, najmanje sedam osoba poginulo i više od 25 povređeno, otvorila je stara/nova pitanja o nepravilnostima u radu nadležnih organa u Srbiji i mogućim posledicama usled nečinjenja.

Kakvu pouku iz ove nesreće bi trebalo da izvuku građani i nadležni, pitamo uzbunjivača javnosti Vladana Cvetkovića, koji je još 2014. godine upozoravao na određene nepravilnosti i moguće posledice.

„Pre tačno mesec dana na Železničkoj stanici Smederevo, na ulazu u Smederevsku tvrđavu, u blizini strogog centra grada, u jutarnjim satima izgorela su tri napuštena vagona. Srećom, vatrogasci su uspeli da ugase požar koji je pretio da dovede do slične tragedije, da je kojim slučajem vatra zahvatila vagone sa tečnim gasom koji se prugom iz centra grada doprema do skladišta kod Stare Železare“, podseća Cvetković, zamoljen da prokomentariše tragediju u Bugarskoj u svetlu situacije sa tečnim gasom u Smederevu.

Cvetković smatra da Železnička stanica Smederevo nije osposobljena i ne ispunjava uslove za prihvat vagona sa TNG-om. Kako tvrdi, na železničkoj stanici ne postoje čak ni hidranti za gašenje požara, ne postoje prilazni putevi za vatrogasnu intervenciju i pukom srećom, prilikom požara koji se dogodio 13. novembra, goreo je vagon postavljen na koloseku koji je dostupan za intervenciju (prvi kolosek).

Prema njegovim rečima, transport se vrši internim industrijskim kolosekom koji ne ispunjava tehničke uslove za transport opasnog tereta. Navedeni kolosek je predviđen za izmeštanje, nije izdata upotrebna dozvola, niti je njime odobren transport TNG-a. Pored toga njime se vrši transport suprotno propisima, vagoni se zaustavljaju i zadržavaju neposredno pored dečijeg igrališta gde se vrši i primopredaja vagona.

On upozorava da se transport opasnog tereta mora obavljati uz STROGO poštovanje i sprovođenje mera bezbednosti propisanih Zakonom o prevozu opasnog tereta, kao i Pravilnikom o međunarodnom železničkom prevozu opasne robe (RID), koji obezbeđuju bezbedno vršenje ove veoma opasne delatnosti što, kako navodi, potvrđuje nesrećni slučaj koji se dogodio u Bugarskoj.

„Što se tiče transporta TNG-a centralnom gradskom zonom u Smederevu, lično mislim da je mala verovatnoća da se nešto tako desi, ali imajući u vidu katastrofalne posledice takvog neželjenog događaja, smatram da Sektor za vanredne situacije i Uprava za transport opasnog tereta, moraju bez odlaganja da sprovedu zakonska ovlašćenja i zabrane transport TNG-a kroz centar grada, a Tužilaštvo da pokrene postupak zbog protivzakonito izdatih dozvola za skladište gasa Petrol LPG“, ocenio je Cvetković u izjavi za Danas, pozivajući se na Zakon o zaštiti uzbunjivača.

Danas podseća da je uzbunjivač, nakon sumnje na korupciju u samom vrhu vlasti, podnete prijave Agenciji za borbu protiv korupcije, i dobijanja statusa uzbunjivača od strane Agencije, a shodno ulozi uzbunjivača, obavestio javnost o slučaju koji ukazuje na korupciju u samom vrhu vlasti ali i na opasnost po život i zdravlje ljudi, s obzirom na neodgovorno i nesavesno postupanje državnih službenika prilikom bespravne izgradnje najvećeg skladišta tečnog naftnog gasa u Srbiji (na obali Dunava, nekoliko kilometara uzvodno od Smedereva).

Skupština grada Smedereva je na poslednjoj sednici donela odluku da se pristupi izradi plana detaljne regulacije za Luku Smederevo što je, prema rečima nadležnih, početni korak kapitalne investicije izmeštanja industrijskog koloseka iz centra grada i formiranja turističke luke na Dunavu kod Smedereva.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari