Arsenije Hadži Basur, predsednik Sindikata taksi vozača „Vitez“ Užice, jutro je dočekao u svom vozilu parkiranom juče oko 14 časova ispred Gradske kuće u Užicu, gde je započeo štrajk glađu, nezadovoljan uslovima rada taksista
Hadži Basur, kao predstavnik Sindikata, ali i samostalni taksista, izneo je niz primedbi na račun funkcionisanja taksi prevoza u Užicu, navodeći da nadležni u Gradskoj upravi ignorišu njegove zahteve.
„U Užicu imamo policijsko proterivanje taksista, a u poslednjih pet godina ostali smo bez taksi stajališta na ključnim mestima. To su Progres, Una, Garaža, Gazela. Nemamo taksi stajališta, pa gde god stanemo, tu smo nelegalno, a policija nas sklanja“, kaže ovaj taksista i dodaje da od nekih predstavnika užičkih taksi udruženja trpi veliki psihološki pritisak.
„To sam prijavio i policiji. Reč je o ljudima sa kriminalnom istorijom, kojih se neki taksisti plaše, pa napuštaju Sindikat. Oni su preduzetnici koji sebe predstavljaju kao taksi udruženja i od vlasnika vozila naplaćuju „članarine“ koje su među najvišima u Srbiji. Žele da kontrolišu cenu taksi prevoza“, priča Hadži Basur.
On kaže i da od člana Gradskog veća zaduženog za saobraćaj nije dobio reakciju na pritužbe. Navodi zahtev da o ceni prevoza odlučuju taksi prevoznici, Sindikat i Grad Užice i izražava nezadovoljstvo dosadašnjom praksom i „insistiranjem gradskog rukovodstva da preduzetnici koji se predstavljaju kao taksi udruženja u tome učestvuju“.
„Mi smo ti koji rade ovaj posao i želimo da učestvujemo u određivanju cene, a ne neko ko nema veze sa tim. To je kao da iznajmljujete lokal, a vlasnik vas uslovljava cenama proizvoda koje prodajete u tom lokalu“, priča užički taksista.
Hadži Basur se žali i na veliki broj nelegalnih taksi prevoznika, kojih, kaže ima preko 70 odsto, što „obara kvalitet usluge i loše utiče na ugled, pa se dešava da taksi voze problematični ljudi, bivši robijaši, narko-dileri, ljudi osuđivani za silovanje“.
Da bi prekinuo štrajk, od gradskih službi traži imena svih prijavljenih taksi vozača sa datumom prijavljivanja, imena taksi preduzetnika koji su nosioci rešenja za taksi vozilo, ali i osnov dobijanja tog rešenja, kao i broj prijavljenih vozača. Objašnjava da je to važno zbog „mahinacija nadležnih u Gradskoj upravi, zbog kojih se dozvole izdaju netransparantno osobama koje ih kasnije preprodaju ili izdaju“.
„U takvim uslovima oni bi koji stvarno da rade, ne mogu da dobiju dozvolu“, kaže taksista koji je stupio u štrajk.
Cena taksi prevoza u Užicu je, tvrdi Hadži Basur, među najnižima u Srbiji, iako „imaju najteže uslove za rad zbog konfiguracije terena“. Procenjuje da su troškovi taksista u Užicu zbog toga uvećani za minimum 30 odsto u odnosu na druge gradove.
Jedan od predstavnika užičkih taksi udruženja, Dragutin Tanović, iz „Bravo“ taksija kaže da je zadovoljan saradnjom sa Gradskom upravom.
„Sindikat sam podržavao, ali ovakvo ponašanje nije u redu. Bili smo sa predstavnicima grada na sastanku. Hteli su da nam pomognu oko svakog problema. On samo hoće da sve bude po njegovom“, kaže Tanović i ističe da ne zna o kakvim psihološkim pritiscima Arsenije Hadži Basur govori.
„Posle prošlog sastanka pitao sam ga čemu takvo ponašanje, zašto želi svađu. Dali su nam taksi stajališta kod TC Pariz i rekli da će pokušati da ih obezbede još više“, rekao je Tanović.
„Ja sam vlasnik velikog broja automobila, ne može pravila određivati čovek koji nema firmu i sutra može da se okrene i ode. Taksista sam 20 godina, a on hoće da se ne pitam. Jesam za delovanje sindikata, hoću da se dogovaramo, ali on neće“, ističe Tanović.
Slobodan Šiljković, član Gradskog veća zadužen za saobraćaj, rekao je za Danas da je sa zahtevima štrajkača koji je parkirao vozilo na platou ispred Gradske kuće upoznat, ali da ih je „vrlo teško shvatiti“.
„U poslednja dva meseca četvrti put menja zahteve. U svakom piše: „Zahtevamo, nema kompromisa“. Jednostavno, hoće da bude sve po njegovom. Juče smo imali sastanak koji je trajao dva sata, sa tri udruženja, sa njim, gradonačelnicom i ljudima koji se bave taksi prevozom. Svi smo se složili da je bolje nego pre, da im izlazimo u susret, osim njega“, priča Šiljković.
„Njegov prvi zahtev, 12. oktobra bio je da cena starta bude 159 dinara. Drugi put je, 27. oktobra, tražio cenu od 169 dinara, ali uz milion uslova. Recimo, hteo je da noćna tarifa bude uvećana za 26 odsto, vikend za 15 odsto, praznična cena za 30 odsto. Da vožnja po makadamu košta 200 dinara.
Šiljković kaže da je Arsenije Hadži Basur treći zahtev izneo zameniku gradonačelnika, tražeći da cena taksi prevoza bude usklađena sa onom u Kraljevu.
„To je za 30 odsto više, dakle 200 dinara, a sadašnja cena je 149 dinara. Pri tom, on govori da je u Užicu najjeftiniji taksi prevoz, a jedan je od skupljih. Pominje geografsku strukturu, a poput Užica su i Valjevo, Priboj, Prijepolje, Ivanjica. Hoće osam ili deset stajališta na dnu Gradskog trga, gde su dečiji autići i ne pristaje na kompromis. Traži informacije o prijavljenim ljudima. Tražili smo te podatke od PIO Fonda i Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja. Odgovorili su nam da to nije moguće zbog zaštite ličnih podataka“, objašnjava gradski većnik za saobraćaj.
„Gradonačelnica je pričala sa njim protekle večeri i on je poručio da mu napišemo dopis da bi se pojavio u 12 časova u ponedeljak u njenom kabinetu. Nisam bio za to, ali ona je insistirala i potpisao sam zahtev, a onda ga je portir odneo njemu na potpis. Nije ga potpisao“, kaže Šiljković i dodaje da taksisti koji je počeo štrajk glađu „ne mogu izaći u susret“.
Posle prve noći provedene u vozilu na platou ispred Gradske kuće u Užicu, Arsenije Hadži Basur kaže da neće odustati od zahteva i da će nastaviti štrajk glađu.
„Gladan mogu da izdržim koliko god treba, jedini problem je što sam prehlađen“, napominje i objašnjava da dopis koji mu je dostavljen, o osastanku u kabinetu gradonačelnice nije potpisao, jer je „shvatio da mu zahteve neće ispuniti, već samo žele da ga sklone sa mesta na kome štrajkuje“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.