Vanredna situacija ne znači i zatvaranje škola 1Foto: Beta/Milan Obradović

Uvođenje vanredne situacije na teritoriji neke lokalne samouprave ne podrazumeva i obavezno prekidanje neposredne nastave, posebno u uslovima kada je Ministarstvo prosvete obezbedilo svim učenicima na teritoriji Srbije praćenje nastave preko javnog medijskog servisa, kažu za Danas u Ministarstvu prosvete.

Povodom odluke opštine Vrbas da sve škole pređu na onlajn rad u narednih 15 dana zbog pogoršane epidemiološke situacije (zbog čega je i uvedena vanredna situacija), u Ministarstvu podsećaju da je sličan slučaj već bio u Dimitrovgradu.

– Štabovi za vanredne situacije, koji funkcionišu u jedinicama lokalne samouprave imaju mandat da donesu odluku o uvođenju vanredne situacije. To zahteva i razmatranje ostvarivanja načina neposrednog obrazovno-vaspitnog rada u školama zbog čega se opštine obraćaju Ministarstvu prosvete, odnosno nadležnoj školskoj upravi, radi davanja saglasnosti za promenu načina organizacije rada u određenom vremenskom periodu. U odnosu na broj opština koje će donositi odluke o proglašenju vanredne situacije, Ministarstvo prosvete će pažljivo razmatrati stanje u svakoj opštini i preduzimati potrebne korake. Ista procedura biće primenjena u opštinama Svilajnac, Ćuprija, Bela Palanka, Preševo, Bačka Palanka, u kojima je proglašena vanredna situacija, ukoliko zatraže da škole na njihovoj teritoriji pređu na onlajn rad, ističu u Ministarstvu.

Podsećaju da je Institut za javno zdravlje „Dr Milan Jovanović Batut“ dostavio svim školama kriterijume za postupanje u slučaju pojave korona virusa u školama. Batutu se dostavljaju podaci o broju zaraženih u školama, na osnovu čega se razmatraju dodatne mere zaštite za zaposlene i đake.

– Prema proceni epidemiologa, škole nisu značajno mesto transmisije virusa ukoliko se poštuju mere zaštite. Imajući u vidu da se u školama dosledno primenjuju mere zaštite, krizni štabovi su do sada razmatrali samo pojedinačne situacije i, kada je to bilo potrebno, predlagali su prelazak na nastavu na daljinu u periodu od dve sedmice radi detaljne dezinfekcije prostorija i sprečavanja transmisije virusa – ističu u Ministarstvu.

Na pitanje da li nastavnici imaju pravo da traže da nastavu drže isključivo onlajn i pod kojim uslovima i da li to zavisi od odluke direktora škole, iz Ministarstva kažu da zdravstveno ugroženi nastavnici mogu na bolovanje:

– Nastavnici koji imaju hronična oboljenja i koji smatraju da su pod posebnim rizikom od infekcije, mogu se obratiti izabranom lekaru ili specijalisti koji će proceniti da li postoji naročito visok rizik od zaražavanja, zbog čega može otvoriti bolovanje za nastavnika. Dakle, reč je o proceni zdravstvenog stručnjaka, a ne stručnjaka iz oblasti obrazovanja (direktor). Za vreme bolovanja nastavnika, direktor je u obavezi da obezbedi stručnu zamenu, da bi se obezbedili uslovi za ostvarivanje nastave u skladu sa operativnim planom škole i izabranim modelom nastave – kažu u Ministarstvu.

Vanredna situacija ne znači i zatvaranje škola 2

Odgovarajući na pitanje zašto se pominje mogućnost pomeranja zimskog raspusta, ako je obrazovni sistem spreman za prelazak na onlajn rad, u Ministarstvu podsećaju da je pitanje izmene kalendara obrazovno-vaspitnog rada otvoreno na Kriznom štabu za suzbijanje zarazne bolesti kovid 19, nakon sagledavanja porasta broja zaraženih učenika i nastavnika u školama. Tada se o ovom koraku razgovaralo kao o jednoj od mogućnosti za suzbijanje širenja epidemije.

– Ostvarivanje programa nastave i učenja nije direktno povezano sa promenom školskog kalendara. To znači, da bez obzira na dužinu trajanja raspusta i broj nastavnih dana, postoje svi uslovi da učenici završe školsku godinu, pri čemu je sistem nastave na daljinu sigurna osnova u svakom nepovoljnom epidemiološkom periodu. Promena kalendara je povezana sa relevantnim epidemiološkim pitanjima, koja su u nadležnosti stručnjaka iz oblasti zdravstva. U odnosu na preporuke kriznog štaba ministar u skladu sa zakonom može doneti odluku o promeni kalendara obrazovno-vaspitnog rada – navode u Ministarstvu prosvete.

Besplatni digitalni udžbenici

Izdavačke kuće Klett, Novi Logos i Freska su pripremile digitalne udžbenike za prvi razred gimnazije za srpski jezik i književnost, matematiku, računarstvo i informatiku, biologiju, hemiju, fiziku, geografiju i istoriju. Svi ovi udžbenici su dobili odobrenje Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja za korišćenje u nastavi.

Multimedijalni, interaktivni digitalni sadržaji upotpunjuju štampane udžbenike, olakšavaju učenje, omogućavaju brz pristup željenim informacijama i unapređuju kvalitet obrazovnog procesa. Ovi sadržaji bliski su mladim generacijama i zajedno sa štampanim izdanjima čine savršen spoj, a primenom kombinovanog modela nastave postižu se još bolji rezultati: nastavni sadržaji mogu da se prilagode različitim potrebama učenika i različitim stilovima učenja. Pored toga, dostupni su na svim vrstama uređaja (računar, tablet, telefon), funkcionišu na svim operativnim sistemima i internet pregledačima, što ih čini izuzetno lako dostupnim u svakoj prilici.

Digitalni udžbenici za prvi razred gimnazije se nalaze na linku https://www.euci.rs/ , na kome se nakon prijave može pogledati njihov sadržaj, saopštili su iz Kleta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari