Srbija je, u oblasti javne uprave, umereno spremna za članstvo u Evropskoj uniji, što znači da je stanje solidno, ali da još uvek ima mnogo toga da se uradi da bi administracija stvarno bila spremna za članstvo i da bi građani i preduzetnici sa tim stanjem bili zadovoljni, kaže Gregor Virant direktor SIGMA, govoreći o rezultatima poslednjeg izveštaja te inicijative koju sprovode Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj i Evropska unija.
U četiri od šest oblasti reforme javne uprave Srbija je postigla dobre rezultate, a najveći napredak postignut je u oblasti pružanja usluga i elektronske uprave, kaže se u izveštaju koji je nedavno objavljen.
„Ako pogledamo rezultate u pojedinim oblastima, Srbija je ostvarila najveći napredak u oblasti pružanja usluga i elektronske uprave. Tu su napravljeni veliki iskoraci u smislu pružanja elektronskih usluga i pojednostavljivanja procedura za građane i za preduzeća. Ali, tu su i slabe tačke kao što je, na primer, upravljanje ljudskim resursima. Tu je najveći problem u tome što je većina najviših menadžera u državnoj upravi, najviših rukovodilaca praktično stalno u položaja vršilaca dužnosti. Znači nemate na tim položajima ljude koji su izabrani po propisanoj proceduri i postavljeni na položaj za trajanje jednog mandata. To je veliki problem“, ističe Virant.
On dodaje i da su u izveštaju kao problemi prepoznati i to što je broj prijavljenih kandidata za pojedina radna mesta u državnoj službi relativno nizak kao i postojanje velikih zaostataka u radu Upravnog suda.
Najviše ocene u izveštaju dobila je Državna revizorska institucija (DRI).
„U Srbiji, Državna revizorska institucija je profesionalna institucija koja ima po zakonodavstvu i u praksi relativno visok stepen nezavisnosti i, ono što je zanimljivo, njene se preporuke poštuju u smislu da institucije u kojima DRI radi svoje revizije postupaju po preporukama koje dobiju. To je jedno ostrvo odličnosti, da tako kažem u sistemu javne uprave u Srbiji“, kaže direktor SIGMA.
Reforma javne uprave jedan je od zadataka na putu Srbije ka EU. Teži se modernoj, efikasnoj i transparentnoj javnoj upravi koja će da bude pouzdan servis građana. Zbog čega je za građane važno da imaju dobru upravu?
„Građani sa dobrom upravom dobijaju kvalitetne usluge koje su jednostavne i koje im oduzimaju manje vremena, privreda dobija manje troškove, građani i preduzeća kvalitetne zakone i podzakonske propise koji nisu puni birokratskih prepreka već su jednostavni i razumljivi. Evropska unija postavlja zahtev državama kandidatima da uspostave administrativni kapacitet što znači da državna služba mora biti profesionalna, neutralna, da mora imati integritet. Kvalitetna javna uprava nije samo u interesu Evropske unije već je ona prvenstveno u interesu građana i privrede Srbije i ono što pravi razliku između uspešnih država i manje uspešnih država, to je baš kvalitet javnog upravljanja“, zaključuje direktor SIGMA-e Gregor Virant.
Na tom putu Srbija ima dugogodišnju podršku Evropske unije koja je do sada reformu javne uprave podržala sa 200 miliona evra, a postoji i direktna budžetska podrška koja se Srbiji od 2016. godine sukcesivno uplaćuje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.