Većina korisnika u Srbiji proverava društvene mreže ujutru čim otvori oči 1Foto: Shutterstock/By Worawee Meepian

Većina korisnika društvenih mreža, njih oko 85 odsto, čim ujutru otvori oči proveri naloge na društvenim mrežama, pokazalo je istraživanje koje je sprovela agencija Pioniri. Navika da tako otpočne dan najizrazitija je kod takozvane generacije Z, odnosno u uzrastu od 18 do 24 godine, a jedina grupa korisnika delimično otporna na nju su stariji od 55 godina.

Procenat korisnika interneta koji su prisutni na društvenim mrežama, godinama je iznad 90 odsto. Iako im stariji od 55 i dalje pomalo odolevaju, najveći ovogodišnji rast ostvaren je upravo među tom uzrasnom grupom.

TikTok i dalje ostvaruje najveći godišnji rast u pogledu broja korisnika, te sada već četvrtina online populacije Srbije ima otvoren nalog.

Ostale mreže većinom su zadržale prošlogodišnje pozicije, pa tako Fejsbuk koristi 89 odsto ispitanika, 75 odsto najčešće koristi Instagram, a 55 odsto Jutjub.

Najveći procenat ispitanika ima utisak da Facebooku, Instagramu i TikToku posveti po najviše pola sata dnevno.

Ono što je interesantno je da oni koji imaju 18-24 godine, značajno češće nego ostali ispitanici, izveštavaju da ne koriste Facebook svakog dana.

Međutim, izuzetno je visok i procenat onih ispitanika koji sa društvenim mrežama provode i do sat vremena. Tako ih je na Fejsbuku 27 odsto, na Tviteru 23 odsto, a 25 procenata na Instagramu.

Dominantan broj ispitanika, njih 84 odsto, internetu pristupa na mobilnim telefonima, a najčešći razlog korišćenja mreža je povezivanje sa prijateljima (67 odsto).

Za razmenu poruka i dopisivanje društvene mreže koristi 64 odsto ispitanika, za zabava i „ubijanje“ dosade njih 63 odsto, za informisanje o aktuelnim društvenim temama oko 51 odsto, dok za pretragu ljudi, kompanija i brendova mreže koristi 39 odsto ispitanih korisnika.

Posmatrajući ukupan uzorak, Viber i SMS omiljena su sredstva komunikacije u Srbiji.

Ipak, detaljnija analiza rezultata po uzrasnim grupama otkriva da se ovih “tradicionalnih” vidova dopisivanja drže stariji korisnici, dok njihova upotreba kod mlađih opada i to u korist komunikacije na Instagramu, WhatsAppu, Telegramu, a sve više i na Discordu.

Polovina korisnika u Srbiji prati podkaste, polovina ne prati. Oni koji ih prate najčešće to rade povremeno, a redovnih slušalaca tj. gledalaca za sada je tek pet odsto.

Domaći sadržaji su u ukupnoj populaciji popularniji u odnosu na strane, ali ne kod svih segmenata korisnika. Kada je reč o publici mlađoj od 25 godina, strani sadržaji vidno su omiljeniji. Da nikada ne gleda podcaste izjasnilo se čak 51 odsto ispitanika.

Kada su u pitanju video-oglasi koji se prikazuju na internetu, većina korisnika, njih 70 odsto, neće preskočiti reklamu ukoliko je zanimljiva i relevantna.

Najviše interesovanja da pogledaju plasirani sadržaj imaju korisnici od 18 do 24 godine. Manje „strpljenja“ imaju najstarija i najmlađa uzrasna grupa. U odnosu na prethodne godine, više je onih koji veruju reklamama.

Za većinu uzrasnih grupa, veći uticaj na poverenje ima relevantnost oglasa od toga poznaju li brend koji se oglašava.

Najveće nepoverenje vlada kod korisnika starijih od 55 gosina, a veće je i kod muškaraca u odnosu na žene.

Ako su reklame relevantne, veruje im 39 odsto ispitanika, samo brendovima koje poznaje veruje 25 odsto, 12 odsto se izjasnilo da oglasima veruje, dok je 24 reklo da nema poverenja u reklame.

Ipak, važnost komunikacije brendova na društvenim mrežama, u kontekstu kupovnog ponašanja, značajno je porasla u odnosu na ranije godine.

Prednost proizvodima i brendovima sa čijom se online komunikacijom i reklamama susreću naročito će dati korisnici od 18 do 44 godine.

Ukoliko je proizvod prisutan i reklamira se na društvenim mrežama, kupiće ga 21 odsto korisnika, dok 73 odsto ne odlučuje na osnovu toga.

Social Serbia 2022 je istraživanje stanja društvenih medija u Srbiji koje je 6. godinu za redom sprovela agencija Pioniri u saradnji sa istraživačkom agencijom Smart Plus Research.

Cilj istraživanja je upoznati online ponašanje stanovnika Srbije, ispratiti nove tendencije u korišćenju i uočiti međugeneracijske i druge razlike u upotrebi digitalnih sadržaja.

Ovogodišnje izdanje sprovedeno je tokom marta i aprila 2022. među 1.000 ispitanika.

Sinonim za influensere – Zorannah i Baka Prase

Pitanje “koje influensere pratite” sa otvorenim odgovorima dalo je istraživanju listu od oko 80 imena. Jedna od prvih na domaćem prostoru, Zorannah, i dalje se najviše izdvaja, a odmah nakon nje i YouTuber Baka Prase. Ipak, zasebna analiza odgovora šest uzrasnih grupa pokazala je velike međugeneracijske razlike. Oni najpopularniji kod mlađih korisnika često su irelevantni kod samo par godina starijih i obrnuto. Ipak, podaci istraživanja još jednom pokazuju da poverenje ne poklanjamo tako lako, već preporukama prilazimo oprezno. Ipak, iz godine u godinu procenat ljudi koji uopšte ne veruje influenserima blago opada.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari