Veronauka da dobije status obaveznog izbornog predmeta 1Izvor: SPC.rs

Predstavnici crkava i verskih zajednica u Srbiji predložili su da veronauka ponovo dobije status obaveznog izbornog predmeta, navodi se u saopštenju koje je objavljeno na sajtu Srpske pravoslavne crkve.

Saopštenje je usledilo posle skupa koji je juče organizovan na Pravoslavno bogoslovskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, povodom 20 godina od obnove verske nastave u osnovnim i srednjim školama u Srbiji.

Predstavnici crkava i verskih zajednica predlažu i da se, po ugledu na Uredbu iz 2001. godine, nastava veronauke organizuje na nivou odeljenja, a ne na nivou grupa, bez obzira na broj prijavljenih učenika za nastavu, kao i da se časovi održavaju istovremeno sa časovima alternativnog predmeta (građansko vaspitanje prim.aut.)

Među predlozima je i da se izbor između verske nastave i nastave alternativnog predmeta vrši se na početku prvog i petog razreda osnovnog obrazovanja, kao i na početku prvog razreda srednje škole, te da se zakonom predvidi da se roditelji, odnosno staratelji učenika opredeljuju između verske nastave i nastave alternativnog predmeta posle prve ili druge nedelje školske godine tokom kojih se organizuje predstavljanje nastave i nastavnika iz oba predmeta.

Zatraženo je i da se zakonski reguliše radno-pravni položaj 2.100 veroučiteljica i veroučitelja, kao i da se omogući njihovo zaposlenje na neodređeno vreme, što je, kako se ističe u saopštenju, u neraskidivoj vezi sa pravom crkve, odnosno verske zajednice da povuče iz nastave veroučiteljicu ili veroučitelja koji je na njen predlog imenovan ukoliko njen ili njegov rad u školi ili postupci u zajednici izvan škole, nisu u saglasnosti sa verskim učenjem te crkve, odnosno verske zajednice.

Učesnici skupa su se saglasili i da bi crkve i verske zajednice trebalo da imaju mogućnost da vrše samostalni nadzor nad ostvarivanjem verske nastave u pogledu njene saglasnosti sa sopstvenim verskim učenjem.

„Smatramo da celina preloženih rešenja predstavlja sveobuhvatan model koji u punoj meri obezbeđuje poštovanje pojedinačnih i kolektivnih verskih prava i pune ravnopravnosti svih građana u Srbiji, po ugledu na rešenja konfesionalne veronauke u Evropskoj uniji“, navodi se u saopštenju.

Apeluje se „na sve relevantne institucije u državi da se ovakav status verske nastave u školskom sistemu što pre izmeni i jednodušno izražavamo čvrstu nadu i dobru veru da ćemo zajednički sa državom Srbijom, po ugledu i praksu iz vremena kada se veronauka vratila u učionice, uraditi sve što je potrebno da se sve nepravilnosti isprave u celosti i konačno reši ovaj gorući problem srpskog društva i prosvete“.

U saopšenju se podseća da je konfesionalna verska nastava najzastupljeniji model verske nastave u Evropskoj uniji, primenjen čak i u školama kojima zajedno upravljaju države članice EU.

„Taj model zahteva saradnju države, sa jedne strane, i crkava i verskih zajednica, sa druge strane, kao ravnopravnih činilaca. U okviru te saradnje, sadržina verske nastave i primernost ponašanja veroučitelja u nadležnosti su crkava i verskih zajednica prema kojima veroučitelji imaju obavezu lojalnosti. Učešće svakog veroučitelja u verskoj nastavi u svakom trenutku je uslovljeno odobrenjem crkve, odnosno verske zajednice kojoj pripada“, navedeno je u saopštenju.

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari