Nije pitanje da li se veštačka inteligencija (AI) koristi u marketingu, jer ako postavljate ovo pitanje, onda zamislite sebe kako trčite za vozom koji je već krenuo, već je pitanje kako je transformisala marketing i ključno – koliko?
Brz razvoj tehnologije i digitalizacija omogućili su nagli rast veštačke inteligencije. Ideje koje smo do nedavno mogli da vidimo samo u naučno-fantastičnim filmovima i činile su nam se nezamislivim, već su postale deo naše svakodnevnice. Baš kao i u filmovima, kod određenog broja ljudi postoji strah o apokaliptičnoj slici sveta kojim gospodare roboti. Međutim, ne možemo zaobići činjenicu da su sistemi veštačke inteligencije iz dana u dan sve napredniji i sve samostalniji. Zato se postavlja pitanje – Može se polemisati o tome da li su ljudi postali robovi sopstvenog napretka? Sa druge strane, ne treba sagledavati samo negativne strane ovog tehnološkog fenomena. Rešenje je jednostavno – čovek jednostavno ne treba da mu se prepusti, već da ga iskoristi na pravi način. Danas, kada se informacije kreću brzinom svetlosti, uspešan marketing zahteva inovativne pristupe i upotrebu najnovijih tehnologija. U takvim uslovima ne možete izostaviti upotrebu veštačke inteligencije.
Šta je veštačka inteligencija (AI)?
Kada kažemo veštačka inteligencija, ne govorimo to u smislu klasične ljudske inteligencije, već o sposobnosti mašinskih sistema da obavljaju zadatke koje mogu da obavljaju inteligentna bića. U to spadaju sposobnosti učenja, zaključivanja, razumevanja prirodnog jezika, prepoznavanja objekata, govora kao i obavljanje drugih složenih zadataka. To se postiže raznim tehnikama kao što su mašinsko i duboko učenje, evolutivni algoritmi, automatsko rezonovanje i slično.
Veštačka inteligencija i revolucija u svetu marketinga
Sve veća upotreba veštačke inteligencije u poslovanju izaziva sukobe mišljenja o tome da li će doći do gubitka radnih mesta ili poboljšanja kvaliteta života i stvaranja novih radnih mesta. Svakako, o upotrebi veštačke inteligencije u poslovanju više se ne priča u budućem vremenu i ako je ne koristite, već ste u zaostatku. Mnogi od uređaja koje koristimo u svakodnevnom životu, počevši od pametnih telefona i televizora, postali su pametni upravo zahvaljujući veštačkoj inteligenciji. Tako ni marketing nije ostao imun na upotrebu veštačke inteligencije i ne postavlja se pitanje, da li je veštačka inteligencija transformisala marketing, već kako i koliko? Bez obzira na sve, osnovna svrha marketinga ostaje ista, a menjaju se načini i metode na koji se obavljaju određeni marketinški zadaci u cilju povećanja efikasnosti.
Sales Snap, alat za marketing automatizaciju, ide u korak sa trendovima i u cilju dostizanja najboljih rezultata ne beži od upotrebe veštačke u marketinške svrhe. Ipak, treba naglasiti da vas veštačka inteligencija sama po sebi neće dovesti do uspeha. Da bi otključala svoju pravu snagu, veštačka inteligencija mora da bude korištena od strane stručnjaka koji veoma dobro znaju šta rade, a ona im služi samo kao ispomoć za povećanje produktivnosti. Neki od ključnih segmenata u marketingu u kojima se primenjuje veštačka inteligencija su:
1) Chatbotovi– Možda i najprepoznatljiviji oblik veštačke inteligencije u svetu marketinga. Ovi alati omogućavaju preduzećima da u bilo koje doba dana ili noći pružaju trenutnu korisnicima, odgovarajući na njihova pitanja u realnom vremenu. Uz pomoć veštačke inteligencije, chatbotovi uče i prilagođavaju se potrebama kupaca.
2) Analiza podataka i predviđanje ponašanja potrošača– Kada je reč o analizi velike količine podataka, veštačka inteligencija je neprikoslovena. Marketing alati koriste algoritme mašinskog učenja kako bi analizirali ponašanje potrošača, pronalazili obrasce i predviđali buduće trendove. Uz pomoć ovoga, marketari mogu bolje da prilagode kampanje, kako bi bile privlačnije publici.
3) Personalizacija– Neophodna stavka svake marketinške kampanje postala je personalizacija. Alati za personalizaciju sadržaja koriste veštačku inteligenciju kako bi analizirali podatke potrošača i prilagodili im ponudu u skladu sa njihovim interesovanjima i potrebama. Ovakav pristup poboljšava odnos sa klijentima i povećava broj konverzija
4) Optimizacija SEO-a i oglašavanje– Veštačka inteligencija optimizuje procese SEO-a i oglašavanja putem automatskog prepoznavanja ključnih reči, analize konkurencije i prilagođavanja kampanja. Ovakav pristup omogućava marketinškim stručnjacima da efikasnije dosegnu ciljanu publiku i smanje troškove oglašavanja
Da li se treba plašiti veštačke inteligencije?
Iako je veštačka inteligencija transformisala način na koji funkcioniše marketing, moramo biti svesni njenih ograničenja. Ona nije svemoguća i ne može zameniti međuljudske odnose na tržištu. Pored toga, u stanju je da radi samo sa postojećim i već dostupnim podacima, tako da je isključen svaki vid kreativnosti i inovacija u oblasti marketinga. Potreba za učešćem čoveka u marketingu će uvek biti prisutna, kako u razvoju odnosa sa potrošačima, koji su često prožeti emocijama, tako i u samoj izgradnji i nadzoru sistema koje koristi veštačka inteligencija. Naravno, uvek može doći i do zloupotrbe, visoke cene implementacije sistema, kao i komplikacije oko novih prilagođavanja sistema kada se na tržištu nešto promeni. Nema sumnje da će mnogi poslovi, pre svega rutinski kao što su kodiranje, pisanje, SEO, web analitika, slanje mailova, biti ugroženi. Međutim, to što je veštačka inteligencija nadmašila ljude u određenim aktivnostima, ne znači da će ljudi biti istisnuti. Kako primena veštačke inteligencije bude sve rasprostranjenija, to će ljudsko učešće biti sve više cenjeno.
Kreativnost, emocionalna i socijalna inteligencija, kao i sposobnost kritičkog razmišljanja su ono što mašine nikad neće moći da zamene.
Budućnost marketinga baziraće se na spoju čoveka i veštačke inteligencija, gde se na veštačku inteligenciju treba gledati kao na alat koji će unaprediti marketing. Kao i u prirodi, najbolje će proći oni koji se najbrže i najbolje adaptiraju novonastalim uslovima i zato ne treba bežati od onoga što veštačka inteligencija donosi, već to prihvatiti i koristiti na pravi način, kao što to radi Sales Snap, a oni koji ga koriste su zadovoljni klijenti koji idu u korak s vremenom ili jedan ispred.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.