Marginalizacija Roma u Srbiji najizraženija je u pogledu obrazovanja, što potvrđuje podatak da je samo 17 odsto romske dece uzrasta od 3 do 6 godina bilo upisano u predškolske i školske ustanove tokom 2017. godine a više od jedne trećine Roma od 18. do 21. godine nije završilo osnovnu školu.
Ovo su rezultati istraživanja Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) koje je sprovedeno tokom prošle godine a predstavljeno danas.
Srbija je ostvarila napredak u poboljšanju položaja Roma u nekim segmentima, pokazalo je istraživanje, pa je stopa upisa romske dece u osnovnu školu povećana, odnosno najviša na Balkanu, ali i dalje jedno od šestoro dece iz ove populacije ostaje van obrazovnog sistema.
Nizak nivo obrazovanja među Romima jedan je od uzroka sledećeg pokazatelja njihove slabe inkluzije u društvo – znatno niži nivo zaposlenosti u odnosu na neromsko stanovništvo.
Tek nešto više od jedne petine marginalizovanih Roma uzrasta od 15 do 64 godine je bilo zaposleno, dok kod neromske populacije ta brojka iznosi skoro polovinu stanovništva.
Kroz ovo istraživanje sprovedena je i analiza položaja žena romske populacije koji pokazuju da su one dodatno ugrožene. U proseku 9 od 10 mladih Romkinja nisu u sistemu zapošljavanja, obrazovanja ili treninga, dok svaka druga zaposlena Romkinja nema zdravstveno ili penziono osiguranje.
Predstavnica UNDP-a Jelena Tadžić je tokom predstavljanja rezultata istakla da je od 2011. za položaj Roma najveći napredak ostvaren u oblasti osnovnog obrazovanja, pristupa ličnim dokumentima, u oblasti stanovanja, dok su loši rezultati i dalje ostali u oblasti zapošljavanja i niskom stepenu onih koji završavaju fakultete.
– Za mene su najupečatljiviji podaci da je samo devet odsto Romkinja u 2017. bilo zaposleno i da samo jedan odsto Roma ima visoko obrazovanje, primetila je Tadžićeva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.