Austrijska javnost je ovih dana imala prilike da se upozna s predlogom budžeta za ovu i narednu godinu, koji, prema predlagaču, vicekancelaru i ministru finansija Josefu Prelu, govori o „katastrofalnom privrednom položaju“ zemlje. Prema prognozama vlade, deficit budžeta u ovoj godini bi iznosio 13,558 milijardi evra, odnosno 4,8 odsto BNP, a u 2010. bi bio ostvaren sa 13,183 milijarde, ili 4,6 odsto. Međutim, predviđanja Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) još su pesimističnija. Ona navodi da bi u ovoj godini deficit iznosio 4,8 odsto, a u 2010. bi bio ostvaren sa punih 7,7 odsto od BNP.

Da bi se državne finansije koliko-toliko izbalansirale i održao socijalni mir, rešenje je da se državni dug, koji je 2008. iznosio 152,76 milijarde evra, u ovoj godini poveća za daljih 10,3 milijarde, što bi samo za dospele kamate predstavljalo godišnje opterećenje od preko sedam milijardi evra. U ovakvom kretanju većje nastupio pad industrijske proizvodnje, izvoza, a broj nezaposlenih koji je prošle godine iznosio 3,8 odsto, po čemu je Austrija bila na samom vrhu Evrope, ove godine bi narastao na pet, a 2010. na 5,8 odsto.

Ono šta vlada nastoji predlogom bužeta jeste da, umesto uvođenja restrikcija koje bi pogađale građane, ojača njihovu kupovnu moć. Neće se ići na mere, kao što je povećanje, odnosno uvođenje novih poreza, većće kroz njihovu reformu, koja se upravo sprovodi, 2,7 miliona Austrijanaca biti oslobođeno od plaćanja poreskih dažbina. Slede značajna ulaganja u penzije, u čije fondove će tokom ove i naredne godine biti dodatno uloženo 1,2 milijarde evra.

Zbog problema i velikih gubitaka koji su pogodili brojne banke, država namerava da sa posebnim finansijskim paketom obezbedi sigurnost štednje. Sredstva namenjena obrazovanju bi u narednim godinama bila povećana za još jednu milijardu evra, dok bi ulaganje u naučno-istraživački rad bilo povećano za 40 odsto. Kako je po svome položaju Austrija zemlja preko koje se prepliće tranzit od kojeg pritiču ne mala sredstva, tokom narednih pet godina bi u razvoj šinskog i drumskog saobraćaja bilo uloženo 3,7 milijardi evra, čime bi se obezbedilo 50.000 novih radnih mesta.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari