Radnici najznačajnijih kragujevačkih industrijskih firmi, pre svega Zastavinih fabrika automobila, kamiona, oružja, svetlosne opreme (21. oktobar), ali i Industrije Filip Kljajić i još nekih preduzeća, zakazali su za danas prvi zajednički protest koji treba da predstavlja poslednje upozorenje Vladi Srbije da je situacija u ovdašnjem i kompletnom domaćem metalskom kompleksu sve nezavidnija i neizvesnija.

Radnici najznačajnijih kragujevačkih industrijskih firmi, pre svega Zastavinih fabrika automobila, kamiona, oružja, svetlosne opreme (21. oktobar), ali i Industrije Filip Kljajić i još nekih preduzeća, zakazali su za danas prvi zajednički protest koji treba da predstavlja poslednje upozorenje Vladi Srbije da je situacija u ovdašnjem i kompletnom domaćem metalskom kompleksu sve nezavidnija i neizvesnija. Otuda će taj protest biti organizovan u fabričkom krugu Industrije Filip Kljajić, kako bi se nadležnim državnim organima i javnosti skrenula pažnja na činjenicu da i toj, nekada jednoj od najuglednijih i najuspešnijih šumadijskih industrijskih firmi, najozbiljnije preti stečaj, i to uskoro. Sindikalni predstavnici kragujevačkih metalaca kažu da će, posle okupljanja u Filipu Kljajiću, ovdašnji radnici još jednom, početkom aprila, izaći na kragujevačke ulice, posle čega će, ukoliko ih Vlada ne sasluša i ne počne da ispunjava njihove zahteve, uslediti masovni odlazak u Beograd, odnosno pred zgradu Vlade Srbije.

Uskoro ugovor s Opelom?

Prema poslednjim informacijama iz Grupe Zastava vozila Fabrika automobila bi uskoro trebalo da, dobije još jednog inostranog poslovnog partnera. U poslovodnom vrhu Zastave nezvanično tvrde da bi ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji Zastave i Opela mogao da bude potpisan već krajem ovog, ili početkom narednog meseca. Zastava i Opel o uspostavljanju saradnje, podsetimo, pregovaraju već tri godine i ti pregovori su, kažu u Kragujevcu, nedavno privedeni kraju, te bi trebalo da usledi potpisivanje ugovora.

Podsetimo da kragujevački metalci, uz punu podršku svojih kolega širom Srbije, već duže zahtevaju da država napokon napravi strategiju oporavka i razvoja domaćeg metalskog kompleksa, počev od automobilske, oružarske i elektronske industrije, preko mašinogradnje i brodogradnje, do svih ostalih industrijskih delatnosti. – Ovu 2007. proglasili smo godinom oporavka metalske industrije. Zbog toga ćemo sredinom narednog meseca u Beogradu organizovati jedan skup metalaca na kojem ćemo predstaviti naš predlog nacionalne strategije oporavka i razvoja domaćeg metalskog kompleksa. Naša ideja nisu subvencije, već proizvodnja. Ne pristajemo na sklapanje automobila u Kragujevcu, ovo ovde je industrija u kojoj mora da bude organizovana proizvodnja. Ipak, mi znamo da vlasti u Srbiji uglavnom priznaju silu. Zbog toga ćemo Vladi vrlo brzo, pokazati da iza metalaca Srbije stoji sila – rekao je predsednik Sindikata metalaca Srbije Zoran Vujović.

Pismo Tadiću i Koštunici

– Uoči današnjeg protesta sindikalne organizacije počev od Gradskog odbora sindikata metalaca, preko UGS Nezavisnost, ASNS, UNS Šumadija, Sindikata autoindustrije Srbije, do Sindikata Solidarnost, zajednički su se juče obratili predsedniku Srbije Borisu Tadiću i premijeru Vojislavu Koštunici. Sindikalci zahtevaju zaustavljanje otpuštanja radnika iz ovdašnjih industrijskih firmi, utvrđivanje strategije oporavka i razvoja metalskog kompleksa Kragujevca, nastavak subvencioniranja proizvodnje, do uspešne privatizacije tih firmi, produženje trajanja društva Zastava zapošljavanje i obrazovanje na još godinu dana ili do rešavanje konačnog statusa tog društva. Sindikalci zahtevaju i podržavljenje Zastavinih fabrika automobila, kamiona i 21. oktobar, kao i industrije Filip Kljajić ukoliko do kraja godine ne dođe do njihove uspešne privatizacije. Sindikalni predstavnici kragujevačkih metalaca zatražili su juče da njihove i predstavnike poslovodstva najznačajnijih šumadijskih industrijskih firmi i rukovodstvo grada Tadić i Koštunica prime u što pre.

Pored strategije oporavka i razvoja domaćeg metalskog kompleksa, kragujevački metalci i njihove kolege iz drugih gradova zahtevaju i obustavljanje daljeg otpuštanja radnika, nastavak finansijske podrške države fabrikama kojima je ta vrsta pomoći još uvek neophodna, ali i podržavljenje najznačajnijih šumadijskih industrijskih firmi kojima krajem ove godine, kada ističe rok za privatizaciju društvenih firmi u Srbiji, preti stečaj. – Nikako ne smemo da dozvolimo da Fabrika automobila ili Zastava kamioni, na primer, na kraju 2007. odu u stečaj, pa da u stečajnom postupku uđu u proces privatizacije, odnosno pronalaženja strateških partnera. Tada sigurno niko neće da ih kupi, ili da investira u njih. Država na osnovu dosadašnjih ulaganja u te fabrike već ima vlasništvo nad preko 50 odsto kapitala u njima i zbog toga tražimo da ove firme do privatizacije, odnosno do dolaska inostranih strateških partnera, budu podržavljene, pri čemu bi država preuzela obavezu investiranja u modernizaciju pogona i opreme za produkciju automobila i privrednih vozila u Zastavi. Moramo već jednom da se oslobodimo zablude da ćemo inostrane investitore i strateške partnere ovde privući jedino stalnim smanjenjem broja zaposlenih – smatra predsednik Sindikata Zastavine Fabrike automobila Zoran Mihajlović.
Koliko je ovaj zahtev sindikalaca Fabrike automobila vezan za podržavljenje jedine domaće auto firme ostvariv, odnosno poslovno racionalan, automobildžije mogu da se raspitaju kod svojih kolega u Zastavi oružju, fabrici koja je već godinu i kusur dana u većinskom državnom vlasništvu. Situacija u Zastavinoj fabrici oružja, naime, tvrde u Sindikatu te fabrike, nikada nije bila gora. – Državu apsolutno ne zanima sudbina naše fabrike i zaposlenih u njoj. Da je to tako svedoči i činjenica da nijedno obećanje koje je poslovodstvu i sindikalnoj organizaciji fabrike krajem februara dao lično predsednik Vlade Srbije Vojislav Koštunica dosad nije ispunjeno, naprotiv. Premijer Koštunica nam je pre nepunih mesec dana obećao da ćemo sigurno dobiti drugu dozvolu za izvoz naoružanja i vojne opreme u Jermeniju. Umesto obećane dozvole, ovih dana iz Ministarstva za ekonomske odnose sa inostranstvom zvanično smo obavešteni da se izvoz oružja u Jermeniju ponovo zabranjuje. Predsednik Vlade nam je obećao i da će država, zbog trenutne političke i bezbednosne situacije, na pojedinim svetskim kriznim žarištima privremeno, posredstvom Jugoimporta SDPR, otkupiti deo oružja s fabričkih zaliha. Ni to obećanje nije ispunjeno, kao što ništa nije učinjeno ni kada je traženo rešavanje statusa firmi domaće odbrambene industrije. Usled svega toga fabrika tone u sve težu besparicu i dugove – kaže predsednik Sindikata u toj fabrici Jugoslav Ristić.
– Auto industrija jedne zemlje ne gradi se bez investicija. Mi smo cele 2006. godine od Vlade tražili nekih 14 miliona evra za modernizaciju pogona i opreme u našoj fabrici, što je u svetu auto industrije zanemarljiva investicija, ali od nje nismo dobili ni evro. Vlada je pomagala Zastavi na način koji više nije održiv. Zbog toga mi s Vladom moramo da se dogovorimo o novom modelu rešavanja problema u auto industriji i metalskom kompleksu. Vlada, napokon, mora da počne da stvara ambijent za dolazak stranih investitora – kaže direktor Zastavine fabrike automobila Miljko Erić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari