Vodič kroz promene u prestoničkom prevozu: Da li će Šapićev novi sistem naplate karata olakšati švercovanje? 1Foto: Beta/Milan Timotić

Sistem naplate vožnje gradskim prevozom u Beogradu će se menjati – to je jedino sigurno. Na koji način –  manje je jasno. Od kada je najavio skup novih mera u četvrtak prošle nedelje, gradonačelnik Aleksandar  Šapić je u nekoliko navrata unosio izmene. Ako bi se danas (ponedeljak) podvukla crta, mere bi izgledale na sledeći način.

Karta koja važi sat i po vremena trebalo bi da košta 50 dinara, dok bi celodnevna karta, koja bi važila od četiri ujutru do ponoći, koštala 120 dinara za prvu zonu.

Za drugu zonu karta koja važi sat i po vremena trebalo bi da košta 100 dinara, a za ceo dan 150 dinara.

U prvom obraćanju javnosti povodom novih mera gradonačelnik je, inače, najavio ukidanje karte od sat i po vremena, i uvođenje celodnevne po ceni od 200 dinara, ali se od ovoga u međuvremenu odustalo.

Govoreći za TV Pink, Šapić je rekao da  su promene cena karata, koje su najavljene u poslednja dva-tri dana, rezultat reakcije građana.

– Na ovaj način dajemo do znanja građanima da je njihova gradska uprava spremna da čuje njihove predloge i zamerke, i da na osnovu njih pravi korekcije. Nastavićemo da menjamo i popravljamo sve ono što građani misle da treba, a cene sigurno mogu da idu samo naniže – rekao je Šapić, a preneo Beoinfo.

Besplatan noćni prevoz

Umesto dosadašnje četiri zone i sedam tarifa biće uvedene dve zone i dve tarife. Mesečna karta za prvu zonu koštaće 2.500 dinara, a za obe zone 3.500 dinara.

Srednjoškolci i penzioneri imaće besplatan prevoz, a povlašćene kategorije će plaćati mesečnu kartu od 1.000 dinara.

Takođe, prema poslednjim najavama, noćni prevoz biće besplatan.

– Ko god noću izlazi, neće morati da s bilo kim seda u kola ili da plaća taksi. Postojaće precizno vreme kada ide javni prevoz i građani će se potpuno besplatno voziti – rekao je Šapić.

Validatori i kontrolori nestaju iz autobusa, a karte će kontrolisati komunalna milicija koja će putnicima bez karte izdavati nalog za naplatu kazne. Takođe karte će moći da se kupe putem aplikacije, SMS-om i na prodajnim mestima.

Vodič kroz promene u prestoničkom prevozu: Da li će Šapićev novi sistem naplate karata olakšati švercovanje? 2
Beoinfo

Gradonačelnik je istakao da novi sistem javnog prevoza ne može da zaživi odjednom, već da građani moraju da znaju da je to nešto u šta očigledno niko nije hteo niti pokušao da uđe u poslednjih 13 godina, otkada je uveden sistem „Bus plusa”, odnosno Kentkarta.

– Ono što je najvažnije, treba da povratimo poverenje građana u svoj grad, kao što i oni treba da znaju kuda odlazi novac. Moramo da učinimo prvi iskorak i spremnost na žrtvu i da pokažemo spremnost da unapređujemo sistem, te da na taj način dođemo do rešenja kojim ćemo svi biti zadovoljni. Novi sistem podrazumeva, pored značajno smanjenih cena, potpuno novu komunikaciju, nove mogućnosti kupovine karata, kao i uvid u realno stanje stvari koji do sada nismo imali. Zbog toga sam i najavio krivične prijave protiv onih koji su odgovorni za potpisivanje ova dva štetna ugovora (sa Kentkartom, prim. aut.) – rekao je gradonačelnik.

Švercovanje olakšano?

Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu, kaže da nije sporno da javni prevoz u Beogradu treba da bude jeftin i da karta lako i jednostavno može da se kupi, ali da to samo po sebi neće dovesti do veće naplate.

– Nemam ništa protiv da karte pojeftine, a da neke kategorije, poput srednjoškolaca, budu oslobađene plaćanja. Međutim, cenovna politika neće dovesti do veće naplate karata i većeg priliva novca, tako da će i dalje glavni mehanizam finansiranja javnog prevoza ostati plaćanje prevoznika iz budžeta, po pređenom kilometru. A po novom sistemu, grad se odriče validatora, vozačkih kartica i softvera, čime se gubi kontrola nad prevoznicima i ulazimo u rizik da dajemo još više novca iz budžeta, a za još slabiju uslugu GSP-a i privatnika – kaže Jovanović.

On postavlja i pitanje – zašto se grad odriče obučenih kontrolora.

– Ako komunalni milicajci budu sami kontrolisali naplatu karata, ko će raditi druge stvari iz njihove nadležnosti? Ko će kontrolisti komunalni red, buku, divlju gradnju, uređenje priobalja – pita Jovanović.

Uz sve to, kako primećuje, naplata karata putem SMS ostavlja prostor za zloupotrebe.

– Poseban problem je i plaćanje SMS-om. Što bi neko kupovao dnevnu, nedeljnu ili mesečnu kartu, ako može poslati SMS poruku tek kad vidi da komunalac ulazi u autobus i traži kartu – kaže sagovornik Danasa.

Ne postoji plan, samo power point prezentacija

Od početka najavljenih promena u sistemu funkcionisanja GSP-a predstavnici opozicije i NVO upozoravaju da se sve radi bez prethodnog plana i analize.

Oni istovremeno ističu i da će najavljeni raskid ugovora sa kompanijom Kentkart dovesti do toga da će grad, odnosno sami građani na kraju plaćati penale privatnom partneru.

Nikola Jovanović kaže da dnevna menjanja cenovne politike i pravila, ukazuje da je gradonačelnik ušao u ovo nepripremljen, bez jasnog alternativnog sistema.

– Očito je da sve ovo služi isljučivo u predizborne svrhe. Ali ako se sistem uruši odmah nakon izbora, ko će biti kriv? I da li će gradonačelnik u tom slučaju snositi odgovornost i da li će iz svog džepa platiti eventualne penale privatnom partneru, sa kim se nije dogovorio oko raskida postojećeg ugovora – navodi Jovanović.

I šef odborničke grupe DS u Skupštini grada Beograda Filip Tatalović kaže da je jasno da ne postoji nikakav plan i računica.

– Ne postoji ništa osim power point prezentacije koju gradonačelnik sada menja iz minuta u minut. On u tu prezentaciju može da stavi da će građani koji se budu vozili GSP-om umesto da plaćaju dobijati 50 dinara, ali to ništa ne znači – navodi Tatalović.

Filip Tatalovic foto S.Mihajlovic
foto S.Mihajlovic

On ističe da je suština u tome da je GSP u katastrofalnom stanju, a da se na ovaj način skreće pažnja sa pokušaja raskida ugovora sa turskom kompanijom Kentkart.

– Imamo na delu Šapić-Vesić plan, po kome jedan potpisuje ugovor sa stranom kompanijom, a drugi raskida bez raskidnog razloga. Jasno je da će građani plaćati penale u milionima zbog ovoga. Sve ove mere su samo predizborna obećanja. Grad može neko vreme da obezbedi da prevoz bude jeftiniji, čak i besplatan, ali to nije održivo i šta će se desiti nakon izbora – pita Tatalović.

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari