Naše Ministarstvo odbrane jedino je u regionu koje dugoročni plan razvoja sistema odbrane klasifikuje kao poverljiv dokument.
U svim okolnim zemljama se objavljuju desetogodišnji okvirni planovi nabavke naoružanja, samo kod nas se to krije. Time se onemogućava stručna i zainteresovana javnost da raspravlja o potezima ministarstva, kaže za Danas vojni analitičar Aleksandar Radić komentarišući odgovor Ministarstva odbrane na njegovu opasku da je plan da se remontuju avioni tipa „orao“ koji su pre više od dvadeset godina izbačeni iz upotrebe potpuno apsurdna.
Prema Radićevim rečima, ministarstvo je svojim saopštenjem u suštini osporilo njemu pravo na drugačije mišljenje istovremeno ne demantujući nijedan podatak koji je on ranije izneo.
– Normalno bi bilo da o ovim pitanjima postoji diskusija u stručnim krugovima. Međutim, ministarstvo je uspostavilo sopstvena pravila informisanja koja podrazumevaju da je veliki broj informacija poverljiv, čime se svaka diskusija obesmišljava. U takvim okolnostima javnosti ne preostaje ništa nego da veruje ministarstvu kada kaže da je remont aviona „orao“ bio u skladu sa programskim dokumentima. Međutim, oni ne kažu ko je uvrstio remont tih aviona u programska dokumenta, kaže Radić.
Kao posebno apsurdan element tajnovitosti ministarstva, Radić ističe činjenicu da se informacije kriju isključivo od domaće javnost.
– Srbija je kao potpisnica brojnih međunarodnih protokola dužna da nabavku obavlja potpuno transparentno. Tako da imate paradoksalnu situaciju da je, primera radi, Hrvatska kao članica NATO detaljno upoznata sa planom nabavke oružja, dok se isti krije od javnog mnjenja, kaže Radić.
On je, podsetimo, istakao da Ministarstvo odbrane planira da remontuje avione „orao“ koji su izbačeni iz upotrebe 1996. i pune 23 godine su stajali na livadi pored Muzeja vazduhoplovstva u Surčinu.
Radić je rekao da je ta ideja posledica nastojanja da se po svaku cenu nametne program modernizacije aviona „orao“, iza koje stoji pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse Nenad Miloradović, ali da je reč o projektu koji zahteva mnogo novca i tehnološkog rizika sa vrlo neizvesnim rezultatom.
Ministarstvo odbrane je potvrdilo da je određeni broj aviona „orao“ iz Muzeja vazduhoplovstva „prepoznat kao moguća platforma za modernizaciju“, ali da će na svim tim avionima biti prethodno obavljena detaljna ocena tehničkog stanja radi donošenja odluke o tome da li je moguće sprovesti remont tih letelica.
„Jedan od ključnih razloga za razmatranje obnove resursa i eventualne modernizacije predstavlja činjenica da su ovi avioni poslednji proizvedeni sa takozvanim forsažnim motorima i sa relativno malim prosečnim naletom od oko 500 sati, u odnosu na projektovani resurs od 3000 sati te da su kao takvi, na bazi stručnih analiza, prepoznati kao perspektivne platforme“, navelo je Ministarstvo odbrane u odgovoru Radićevu izjavu.
Ministarstvo odbrane je dodalo da nije jasan motiv autora teksta u kojem je iznet negativan stav u pogledu razmatranja mogućnosti vraćanja u eksploataciju tih aviona, imajući u vidu da se čak i mnogo bogatije zemlje ne odriču lako svojih aviona, već se, naprotiv, angažuju svi raspoloživi istraživački i proizvodni kapaciteti kako bi vazduhoplovi što duže bili u letnom stanju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.