Na teritoriji Vojvodine u naredne dve godine trebalo bi da bude fizički uklonjeno 410 kilometara regionalnih i lokalnih pruga a što je još tužnije, planirano je da zauvek budu uklonjeni železnički koridori, a parcele na kojima su se oni nalazili prodate.
Pruge koje su u planu da nestanu su Bečej – Senta, Senta – Кanjiža, Sečanj – Jaša – Tomić, Sombor – Bački Breg, Sombor – Riđica, Vladimirovci – Кovin, Bečej – Vrbas, Zrenjanin fabrika – Vršac, Horgoš – Кanjiža , Кaravukovo – Bač, Petrovaradin – Beočin, Žabalj – Bečej, deonica Čurug – Bečej, Кikinda – Banatsko Aranđelovo i Sombor – Apatin fabrika.
Odluka Javnog preduzeća “Infrastrukture železnice Srbija” nije se zaustavila samo na ukidanju pruga. Šine, pragovi i koloseci biće prodati u staro gvožđe a železničke koridore, odnosno parcele na kojima su se šine nalazile, kao i objekti stanica, pomoćnih prostorija prodavaće lokalne samouprave na čijoj se teritoriji koridori nalaze.
– Pruge su ukinute pod obrazloženjem da su ekonomski neisplative a da nije rađena nijedan ozbiljna studija ili procena o isplativosti, kaže Dragomir Jankov, član Vojvođanskog društva za železnicu. I ako su bile neisplative, to je posledica dugogodišnjeg zanemarivanja, nehata, nemara, korupcije, neinvestiranja. I umesto da ulažete, investirate, vi rasprodajete u staro gvožđe, po vrlo diskutabilnim cenama. Lokalnim samoupravama je bačena kosku u vidu mogućnosti da prodaju parcele i objekte, i niko se ne buni. A na ovaj način, vi uništavate tradiciju železničkog saobraćaja Vojvodine koji je star skoro dva veka, kaže Jankov.
Kada nestanu pruge prema Vrbasu, Senti i Žablju, odnosno Novom Sadu, Bečej ostaje izolovani centar, centar saobraćajne pustinje, što se železnice tiče i to zauvek, kažu u Vojvođanskom društvu za železnicu.
Najduži pružni pravac koji će biti demontiran je između Vršca i Zrenjanina, 81 kilometar. On je za saobraćaj zatvoren još 2005. godine, a da će i definitivno otići u zaborav, kao da ga nikada nije ni bilo, moglo se naslutiti još letos, kada su uklonjeni delovi šina sa svih mesta gde se taj kolosek ukrštao sa drumskim putevima. Pruga između Zrenjanina i Vršca rekonstruisana je pre dve decenije i sada se praktično nova prodaje u staro gvožđe.
U Vojvođanskom društvu za železnicu smatraju da ipak nije sve gotovo i da postoji mogućnost da se ovaj zločin, kako kažu prema vojvođanskim prugama, zaustavi.
– Sada nam je prioritet da očuvamo železničke koridore. Ne znamo da li je moguće stopirati demontažu i prodaju šinskog materijala, ali koridore moramo sačuvati po svaku cenu. To je šansa da jednom pruga ponovo bude uspostavljena. Uspeli smo nešto u Novom Sadu, a kako je na javnom uvidu Prostorni plan Vojvodine, pokušavamo da u planu ostanu koridori, što je šansa za budućnost, kaže Milan Vučinić, predsednik Vojvođanskog društva za železnicu.
Više informacija iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.