Nekoliko vozača u GSP Beograd suspendovano je sa posla i protiv njih je pokrenut disciplinski postupak jer su, kako kažu, prisustvovali i govorili na protestu koji su zaposleni organizovali prethodnih nedelja, zbog loših uslova rada i malih zarada.
Kako su ispričali za naš list, trojica njih koji su učestvovali na pomenutom protestu udaljena su sa posla do dokončanja postupka, dok je jednom uručeno upozorenje. Poslednje protestno okupljanje organizovale su kolege kao podršku vozačima koji su prebačeni u druge pogone, za šta tvrde da je vid odmazde rukovodstva gradskog prevoznika, zbog javno iskazanog nezadovoljstva uslovima u firmi.
– Ja sam prebačen u pogon Dorćol da vozim trolejbus, zvanično zbog potrebe posla ali svi znaju da je to zbog toga što sam govorio na protestu. To je već ustaljena praksa, da ukoliko se neko pobuni, odmah dobije premeštaj u neki udaljeni pogon, kao primer drugima šta im se može desiti ako se i oni pridruže protestu. Prošlog četvrtka je organizovan još jedan protest jer su ostale kolege htele da pruže podršku nama koji smo dobili premeštaje. A to se završilo tako što su trojica ljudi koji su govorili na tom okupljanju suspendovani sa posla , jer su navodno u javnost iznosili neistine o poslovanju preduzeća, samo zato što su se odvažili da nas podrže i zato što su pomenuli da su nam plate sada manje nego pre sedam ili osam godina, kaže za Danas jedan od kažnjenih vozača, koji nije želeo da se predstavlja.
On je dodao da je jedan od suspendovanih ljudi samohrani otac troje dece, dok drugi radi već 35 godina u GSP.
Nezadovoljni radnici GSP-a okupili su se na protestu krajem prošlog meseca , a zatim i 14 jula, nezadovaoljni trenutnim kolektivnim ugovorom, za koji tvrde da se ne poštuje, zbog loših uslova rada i neodržavanih vozila, manjka vozača i radnika na održavanju, ali i loše radne atmosfere, mobinga i šikaniranja. Svoje zahteve vezane za te probleme oni su najpre predali predsedništvu, a zatim i novopostavljenom gradonačelniku Beograda, iako odgovor nisu dobili ni prethodna tri puta kada su se, iz istih razloga obraćali nadležnima. Prilikom prvog protesta, sindikat Sloga je skrenuo pažnju da direktori pogona nisu dozvolili radnicima da prisustvuju skupu, tako što su zabranili obezbeđenju da izdaje propusnice za izlazak iz preduzeća.
– Pokušali smo da se izborimo za veći koeficijent plate. Kolektivni ugovor se menja svake tri godine i ssve je gori. Onaj koji je bio važeči do 2015. omogućavao je najbolje uslove, imali smo koeficijent od 65 odsto najvećeg koji je tada bio 11, pa su nam plate bile na nivou direktora pogona. Međutim, posledmnja dva ugovora su potpuni fijasko, sada smo duplo manje plaćeni. Iz tog razloga smo pokrenuli inicijativu, skupili određeni broj potpisa, otišli u Skupštinu grada i podneli zahtev da nas neko primi, ali smo videli da to neće ići tako lako- priča drugi vozač, jedan od organizatora protesta, koji je takođe dobio premeštaj u drugi pogon.
– Posle prvog protesta u Pionirskom parku, mene i kolegu prebacili su u druge pogone. To je neki vid kazne jer smo među organizatorima protesta. U međuvremenu su se kolege organizovale da naprave protest podrške nama koji smo prebačeni i da traže da se mi vratimo u svoje pogone. To je bilo 14. jula, na uglu Kneza Miloša i Nemanjine, a to okupljanje bilo je po svim propisima, skup prijavljen policiji, bez blokade saobraćaja. međutim, ja sam se pojavio na protestu, koji je bio u 7:30 ujutru, pa se nisam na vreme pojavio na poslu. Na kućna vrata su mi, nakon toga došla dvojica ljudi, doneli dva papira. jedan je bio Upozorenje, a drugi Udaljavanje sa radnog mesta do okončanja postupka. Kao razlozi se navode to što sam kasnio, što sam se pojavio na protestu, što nisam najavio da neću doći na vreme i još nekoliko stavki. I sve se pozivaju na niže pravne akte, kao što su Pravilnik o radu preduzeća i slično, priča naš sagovornik.
Međutim, on kaže da su aršini različiti ukoliko ste član reprezentativnog sindikata koji sarađuje sa rukovodstvom ili ako se bunite protiv rada firme.
– Tamo možete sve ako ste član Samostalnog sindikata. Dešava se da vozači ne dođu po pola dana ili ceo dan na posao, njih pošalju na neku drugu liniju i to se ne prijavi. A imali smo slučaj kolega koji su radili samo noćnu smenu, uzimali su novac od putnika a nisu im izdavali karte, ali ih je poverenik Samostalnog sindikata samo pomerio u dnevnu smenu, bez ikakvih drugih sankcija, upozorenja ili udaljenje sa posla.
A za nas druge, koji se nečemu protivimo, važe druga pravila, traži se dlaka u jajetu kako bi nam dali otkaz. Ja sam sada udaljen sa posla, primaću samo četvrtinu plate, što je dovoljno samo da platiom komunalije, a svima nam preti i otkaz, navodi vozač protiv koga je pokrenut disciplinski postupak.
On dodaje da je grupa nezadovoljnih radnika pisala dopis šefu kabineta Aleksandra Vučića i Aleksandru Šapiću kao novom gradonačelniku, ali da su oni sva socijalna pitanja radnika predstavili kao politizaciju.
– Tražimo da se poštuje ugovor sa dva slobodna dana za vozače a ne jedan, gde mi radimo šest dana, dok za taj dan nemamo ni uračunan ni topli obrok ni staž. Sada nam fali oko 230 vozača, a vozila su u katastrofalnom stanju. Prosto se čudim kako sada nema onih samozapaljivanja, kakve tendere održavaju, sa naručenim uslovima. I morali bi dapovratimo naplatu karata od privatnika, jasan je sagovornik Danasa.
Danas još uvek nije dobio odgovor na pitanja koja je uputio upravi ovog gradskog javnog preduzeća.
Preti im otkaz
U dokumentu u koji je Danas imao uvid, kao razlozi udaljavanja sa posla i pokretanja disciplinskog postupka, kao i opravdani razlozi za otkazivanje Ugovora o radu navode se: “samovoljno napuštanje radnog mesta u toku radnog vremena, nesavesno i nemarno obavljanje radne obaveze, postupanje protivno odredbama zakona opštim aktima poslodavcai drugim pravilima službe, nesavesno ili nekvalitetno ili neblagovremeno obavljanje poslovaili postupanje suprotno odredbama zakona opštim aktima preduzeća i drugim pravilima službe”
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.