Vozači GSP prinuđeni da rade posao kontrolora, a instruktori posao unutrašnje kontrole 1Foto: BETAPHOTO/ MILAN OBRADOVIC

Početak rada gradskog prevoza u Beogradu obeležilo je haotično i konfuzno najavljivanje gradskih nadležnih institucija o čitavom spisku mera i pravila po kojima bi, samo zaposleni građani sa personalizovanim mesečnim kartama, ili specijalnim jednokratnim, uz uredni radni nalog, mogli da se u prvim nedeljama voze javnim vozilima.

Dan pre početka tog socijalnog eksperimenta koji bi trebalo da prevenira širenje korona virusa, odluke gradskog Sekretarijata za javni saobraćaj o silnim pravilima o udaljenosti putnika, obeleženim mestima za sedenje, čak i stajanje na stanicama, još iznenadnije, nejasnije i bez objašnjenja, poništene su jednom jedinom „molbom“ prvog čoveka Republike.

Nejasna i neprecizna pravila i predložena rešenja, očigledno smišljena „usput“ i „uz pomoć štapa i kanapa“, dovoljno su zbunila građane koji koriste javni prevoz, pa je veliki deo korisnika odahnuo što može da se vozi „po starom“.

S druge strane, zabrinjava što će se ponovo, a da epidemija nije ni počela da jenjava, veliki broj putnika gurati u gužvama, gde će zaštitna oprema i držanje distance zavisiti isključivo od lične savesti i odgovornosti korisnika prevoza.

Međutim, nisu sve odluke koje je doneo nadležni Sekretarijat poništene, a kako Savez ozbiljnih sindikalaca (SOS) GSP upozorava, neke od njih se i dalje primenjuju, iako nezakonite, druge se primenjuju formalno, dok su na najvećem udaru – vozači, kojima je zaprećeno visokim novčanim kaznama, u slučaju da ih ne ispoštuju.

Tako je prema odluci Sekretarijata od 7. maja obavezan ulazak putnika na prednja vrata, ne zbog bezbednosti ili mera protiv širenja virusa, već da bi vozači mogli da kontrolišu da li putnici očitavaju karte.

U odluci se navodi da je vozač dužan da prati validaciju karata putnika koji ulaze na prednja vrata, te da je on odgovoran ukoliko u vozilo uđu kontrolori BusPlusa i tamo zateknu putnika bez karte, a za taj propust predviđena je novčana kazna od 5.000 dinara.

Prema drugoj odluci, vozače kontrolišu i pišu prijave instruktori, čiji je posao inače obuka vozača tramvaja, a ukoliko nema novih vozača za obučavanje, oni rade kao vozači.

– Sada su im data ovlašćenja da pišu prijave vozačima, što je takođe van pameti, jer mi imamo Unutrašnju kontrolu čiji je posao da proverava da li se vozači pridržavaju donetih odluka. Sada instruktori glume Unutrašnju kontrolu, a vozači glume konduktere i kontrolore BusPlusa. Kako vozač može da prati ko kuca kartu ili ne, i kako može da zabrani ulaz u vozilo putniku koji nema kartu, i zašto bi to bio njegov posao, postavlja pitanje potpredsednik SOS sindikata Nikola Antić i konstatuje da i rukovodstvo GSP i gradske nadležne službe „rade šta hoće“, a da iz toga samo proizilaze sukobi vozača i putnika, kojih je sve više.

Prema njegovim rečima, velike kazne zaprećene su i vozačima koji ne nose zaštitnu opremu, ali se, kako kaže, firma nije mnogo potrudila oko toga da tu opremu i dostavi na pravi način.

– Zaštitne maske i rukavice dobije prvi vozač ujutru, za sve tri smene. Kada dođe kolega da preuzme smenu, njega maska čeka ili zapakovana u običan papir ili potpuno nezaštićena, bačena na pult, gde provede smenu ili dve potpuno nehigijenski, dok se iznad te maske naređa ogroman broj i putnika i samih vozača, i ko može da garantuje da one već nisu inficirane virusom? Pritom, vozačima se za nenošenje takvih maski oduzima procenat plate, a kazna može da stigne i do otkaza, navodi za naš list Antić.

Planirani „redari“ iz redova majstora na održavanju

Predstavnici SOS sindikata poslali su nam i niz odluka u kojima, recimo, autoelektričara ili automehaničara uprava firme raspoređuje na posao kontrole higijensko-epidemioloških mera, ulaska putnika u vozilo „jedan po jedan“, validacije karata, raspored sedenja… Od te mere odustalo se nakon odluke predsednika i Kriznog štaba da se saobraćaj odvija kao i pre pandemije, ali ujedno i daje odgovor na pitanje koje je zbunjivalo javnost, gde će GSP naći nove radnike koje planira da rasporedi kao „redare“ u vozilima, kako su pompezno najavljivali. „Zbog takvih odluka ispaštaju uglavnom majstori i vozači, dok administracija po kancelarijama ovakve besmislene odluke ne oseća“, navodi Antić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari