Iako su napadi na vozače Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd već godinama unazad prestali da budu tretirani kao vest, incident koji se preksinoć dogodio na Banjici je uspeo da uznemiri javnost.
Otpravnik tramvaja i dva vozača, svi starosti između 59 i 66 godina napadnuti su u noći između utorka i srede oko četiri sata posle ponoći na okretnici u Paunovoj ulici.
Kako je saopštio MUP, trojica mladića su sprejevima crtali po tramvajima, a pošto ih je otpravnik upozorio da to ne čine oni su ga napali nožem. Nakon toga su dvojici vozača zadali više udaraca rukama i nogama. Svim žrtvama su konstatovane lakše telesne povrede i oni su zbrinuti u Urgentnom centru.
Napadače je, s druge strane, policija uhapsila nedugo nakon što su napali vozače. V. K. (2003), N. K. (1995) i L. M. (1994) su zbog postojanja osnova sumnje da su izvršili krivično delo nasilničko ponašanje privedeni i određen im je pritvor od 48 sati.
Reagujući na ovaj incident Savez ozbiljnih sindikalaca (SOS) GSP-a je saopštio da od nadležnih zahtevaju najoštriju osudu za izgrednike, ali i apel nadležnima da pokrenu postupak nabavke kako bi se sve okretnice javnog prevoza stavile pod video nadzor.
Na ovaj način bi se, dodaje se u saopštenju, uticalo preventivno, ali i olakšao posao nadležnima da uhapse eventualne napadače.
Ovakvi incidenti, kaže Ivan Mihajlović iz SOS sindikata, samo povećavaju hronično nezadovoljstvo zaposlenih u GSP-u ostavljajući ih da se pitaju – ko je sledeći.
– Nezadovoljstvo je veliko, jer smo svi u istom košu. Vozimo iste linije, krećemo sa istih okretnica, svi delimo isti hleb. Strašno je kada čujete da je neko od kolega napadnut, svi strahuju ko je sledeći. Ovo se ne završava, iz godine u godinu se samo povećava broj napada na vozače, kaže Mihajlović.
On dodaje da slučajevi napada imaju direktnu posledicu u broju vozača koji napuštaju GSP.
– Mi u prvom redu nemamo odgovarajuće uslove rada. Kada se na taj osećaj da niste bezbedni doda činjenica da nismo adekvatno plaćeni, sve više ljudi donosi odluku da ode, ističe Mihajlović.
Manjak vozača je hroničan problem Gradskog saobraćajnog preduzeća.
Prema podacima Centra za lokalnu samoupravu (CLS), samo u toku 2021. godine ovo javno preduzeće napustio je 221 vozač, sa trendom pogoršanja u narednom periodu.
Nikola Jovanović direktor CLS-a ističe da napadi na vozače predstavljaju skandal prve kategorije, tim pre što se često radi o istim napadačima.
Kako napominje, vozači u gradskom prevozu su nezaštićeni, slabo plaćeni i preumorni, iznoseći par predloga kako bi mogla da se poveća njihova bezbednost.
– Kao prvo i osnovno, mora se uspostaviti umrežen video nadzor iz vozila u realnom vremenu sa Operativno-kontrolnim centrom Sekretarijata za javni prevoz. Tako bi se skratilo vreme za reakciju i zaštitu vozača. Drugo, vozačima GSP-a bi bilo potrebno dati status službenih lica što bi automatski povećalo kazne za svaki napad na njih, kaže Jovanović.
Slične predloge za poboljšanje bezbednosti ima i Ivan Mihajlović.
Kako navodi, godinama unazad se govori o mogućnosti da se vozačima dodeli status službenih lica, ali se ovi razgovori još uvek nisu materijalizovali.
– Time bismo dosta dobili, jer bi se svako ko misli da napadne vozača dobro zamislio pošto bi mu pretila stroga kazna. Dodatno, postojale su ideje da se i u autobusima ugrade kabine kakve postoje u trolejbusima i tramvajima, ali je i to samo ostalo na pričama, navodi Mihajlović.
Kao jedna od mera zaštite vozača pre nekoliko godina u autobuse je ugrađen panik taster, sistem kojim vozač može brzo i efikasno da obavesti nadležne da je napadnut. Ovakav sistem, prema rečima Ivana Mihajlovića predstavlja određen pomak, ali u suštini ne doprinosi previše zaštiti vozača.
– Vi ste tim tasterom povezani sa Sekretarijatom za saobraćaj, koji onda kontaktiraju policiju. U tom smislu jeste poboljšana komunikacija, ali je to ipak igra gluvih telefona, kaže Mihajlović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.