Srbija neće moći da obezbedi dugoročni održivi razvoj bez promena u sistemu obrazovanja i prihvatanja tih promena, izjavio je danas predsednik Vlade Aleksandar Vučić.
Kod nas i dalje ne postoji svest da treba nešto da saznajemo, a ceo sistem obrazovanja je uspostavljen tako da se ništa ne menja, rekao je Vučić na otvaranju konferencije o dualnom obrazovanju.
Kako je istakao, promene u sistemu obrazovanja značiće i suštinsku, dubinsku i stratešku promenu Srbije i načina razmišljanja u budućnosti.
Vučić je ukazao i da, ako se do 2020. godine ne naprave promene u obrazovanju, neće moći da se održi planirani nivo rasta ekonomije od 3,5-4,0 odsto godišnje.
Na konferenciji, na kojoj je govorio državni sekretar za obrazovanje, istraživanja i inovacije Švajcarske Mauricio Del Ambrođo, Vučić je naglasio da je u Srbiji proteklih decenija izgubljena filozofija rada i učenja, a pojavila se „filozofija diplome“ i čekanja da država nešto obezbedi.
Nažalost, kod nas je te stvari nemoguće pomeriti, jer je uvek lakše da tražite, a ne da ponudite, konstatovao je Vučić.
Kao drugi problem on je naveo činjenicu da i dalje postoji relativno mali interes i slaba zainteresovanost domaćih privrednika za dualno obrazovanje, pa su ključni nosioci razvoja takvog novog načina razmišljanja strane kompanije u Srbiji.
Vučić je dodao da u Srbiji i političari i mediji pokazuju razumevanje za svakog koji se požali bilo gde, što je znak da tržište ne postoji, jer u zemljama sa razvijenim tržištima i demokratijama to ne postoji – da Vlada nekom da pare.
Ponavljajući da je strateški cilj Srbije Evropska unija, Vučić je upozorio da se mora odlučiti kakvom tipu evropskih zemalja želimo da pripadamo – da li onima koje samo mole za novac i fondove, ili državama koje pronalaze izlaz iz svake krize u radu, učenju, inovacijama i tehnološkom razvoju.
On je najavio da će zato Vlada Srbije svake godine iz budžeta izdvajati sve više novca za nauku, inovacije i tehnološki razvoj, a za 2017. je predviđeno 20 odsto više sredstava za te namene nego u 2016.
Ministar obrazovanja, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević najavio je da je, u okviru novog zakona o obrazovanju, predviđen i zakon o dualnom, koji će biti povezan i sa onim o visokom obrazovanju.
Veza dualnog obrazovanja sa tržištem rada je veoma vidljiva, konstatovao je Šarčević, najavljujući da će se zakon uskoro naći na javnoj raspravi.
Del Ambrođo je ukazao da je u Evropi, kada je reč o nezaposlenosti mladih, vidljivo da je taj procenat najmanji kod država koje imaju dualno obrazovanje (Švajcarska, Austrija, Nemačka, Danska), a u tim zemljama ni univerziteti nisu pretvoreni u masovne.
On je rekao da se i sistem dualnog obrazovanja razlikuje od države do države, jer ga svaka prilagođava svojoj kulturi i tradiciji.
Del Ambrođo je, govoreći o sistemu dualnog obrazovanja u Švajcarskoj, istakao da tamo 65 odsto mladih ljudi, nakon završetka obaveznog školovanja, sa 15-16 godina, mora da nađe zaposlenje i praksu u privredi, kod poslodavca, i onda mogu da nastave dalje školovanje.
Posle pet godina radnog staža, dodao je on, postoji mogućnost da se polažu diferencijalni ispiti i nastavi školovanje u privredi, što omogućava da se dobije stručna diploma, koja omogućava zauzimanje boljih pozicija, čak i u javnoj upravi, ravnopravno sa univerzitetskim diplomama.
Minimalne subvencije
Premijer Srbije Aleksandar Vučić najavio je danas da će se odobravati minimalne subvencije za privredu kako bi se uključile u sistem dualnog obrazovanja u Srbiji.
Vučić je, na konferenciji za novinare posle stručnog skupa o dualnom obrazovanju u Privrednoj komori Srbiji, rekao da se radi i na edukaciji privrede.
Prema njegovim rečima, u školama u kojima je već uveden takav sistem obrazovanja i deca i njihovi roditelji su veoma zadovoljni.
Ministar prosvete Mladen Šarčević istakao je da je ove godine plan upisa za srednje škole napravljen u saradnji sa lokalnim samoupravama, Privrednom komorom Srbije i tržištem rada.
Državni sekretar Švajcarske za obrazovanje i inovacije Mauro Del Ambrođo rekao je da je na toj funkciji, koja se bavi i dualnim obrazovanjem, već 10 godina i istakao da se sistem obrazovanja ne može kopirati iz jedne zemlje u drugu, već svaka država moa da nađe svoj put i sistem stručnog obrazovanja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.