Ogromne gužve u redovima ispred policijskih uprava pred šalterima za izdavanje novih ličnih dokumenata se ne smanjuju još od početka maja.
Ako želite ovih dana da zamenite dokumenta, moraćete za to da izdvojite ceo dan, jer višesatno čekanje ne može da se izbegne, nezavisno od toga da li ste dolazak na šalter uspeli da zakažete preko portala e-Uprave i uprkos tome što je nadležno ministarstvo produžilo radno vreme ispostava.
Veliki broj zahteva i gužve nastale su jer većini građana ove ili naredne godine ističu biometrijska lična dokumenta koja su, sa istom mukom, prvi put dobili pre 10 godina.
Ako se pogledaju sadašnje gužve i problemi, postavlja se pitanje čemu uopšte uvođenje biometrijskih dokumenata, elektronskih baza podataka i zakazivanja, za koje nam je, kada je uvođeno, obećano da će značajno ubrzati i pojednostaviti proces dobijanja ili zamene dokumenata.
Korona je svakako uticala na to da je većina građana tek sa početkom leta odlučila da završi taj posao. Iako je aktivan i portal e-Uprave, na kom je moguće zakazati termin za podnošenje zahteva, od početka marta zauzeti su gotovo svi termini dva meseca unapred, pogotovu u najvećim beogradskim opštinama.
U onim prigradskim, Obrenovcu, Mladenovcu, Lazarevcu, Sopotu, Barajevu, Surčinu i Grockoj, zakazivanje elektonskim putem nije ni moguće.
Međutim, tamo su gužve bile najmanje pa se i posao brže završavao, što je nateralo veliki broj Beograđana da upravo tamo idu da izvade lična dokumenta. Tom logikom, međutim, rukovodilo se mnogo ljudi, pa su od sredine juna i tamo gužve nepodnošljive.
Primera radi, najuporniji sugrađani u Batajnici pred policijsku upravu dolaze već u pet sati izjutra, a oni koji se pojave pred otvaranje, već će ispred sebe imati red od bar trideset klijenata. Gotovo da je zagarantovano čekanje od četiri i više sati.
Pred zgradu su iznete stolice, pa je starijim sugrađanima malo olakšano čekanje, a bilo je onih dovitljivih, koji su poneli pecaroške stoličice na rasklapanje. Još problema prošle nedelje stvorio je i nestanak struje kao i pad kompjuterskog sistema, što je dodatno produžilo vreme čekanja.
Slično je bilo i u Grockoj, a ljudi koji su tamo čekali najčešće su već pokušavali u svojim opštinama, pa došli tu da oprobaju sreću. Međutim, i tamo, na Voždovcu, u Zemunu, na Zvezdari, isto je.
Da bi pokušalo da reši problem, Ministarstvo unutrašnjih poslova je polovinom meseca produžilo radno vreme pojedinih uprava ali i povećalo broj šaltera koji će primati zahteve za promenu dokumentacije.
Broj šaltera je sa 390 povećan na 480, a u najopterećenijim policijskim stanicama produženo je radno vreme, dok je uvedena i radna nedelja.
Treba dodati i to da sada na portalu e-Uprave dolazak možete zakazati tek 30 dana unapred, dok je taj rok ranije bio 60 dana.
Ono što je bitno za građane koji planiraju da putuju, a važenje pasoša im još nije isteklo, jeste da različite zemlje imaju različita pravila oko isteka putne isprave.
Za neke zemlje važno je da vam je do isteka pasoša ostalo više od četiri meseca, dok će vam u drugoj državi tražiti da to bude bar šest meseci.
U evropske zemlje putnik može da uđe ukoliko mu pasoš važi još najmanje tri meseca, dok taj rok u Egiptu ili Turskoj iznosi čak šest meseci, što je dovoljan razlog da vas vrate sa granice bez daljeg objašnjavanja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.