Finansijsko poslovanje Mesne zajednice Velike Župa, jedne od šest najvećih u prijepoljskoj opštini, u periodu od 2005. do 2012. godine obeležila je činjenica da je ova mesna zajednica raspolagala sa više od 60 miliona dinara prihoda, a od toga, neverovatnih 12 miliona i 280.000 dinara potrošeno je za izmirivanje novčanih kazni po rešenjima suda, zbog izgubljenih sporova sa izvođačima sa kojima su sklapani ugovori za poslove za koje se znalo da nema para jer nisu ni bili predviđeni programom mesne zajednice, što je rezultiralo prinudnim naplatama.
O kakvoj sumi se radi kao ilustracija neka posluži podatak da je u istom periodu za kanalizaciju utrošeno 13 miliona, a za putnu 11 miliona dinara.
Anketni odbor je zaključio da dokumentacija nije potpuna, nedostaju računi i ugovori, kao i dokazi o sprovedenim javnim nabavkama. Nema na uvid građevinskih knjiga, knjiga inspekcije, pogrešna je klasifikacija troškova. A kad je reč o troškovima, samo za benzin, recimo, 2005. godine od prihoda mesne zajednice izdvojeno je neverovatnih 257.000 dinara, ili cela godišnja prosečna plata.
Prve velike sume za naplatu na ime novčanih kazni po rešenju suda, odnosno prinudna naplata u korist izvođača radova stižu 2008. godine. Reč je o iznosu od oko dva miliona dinara, što je gotovo sav prihod namenjen radu MZ u toj godini. Naravno, nema investicija jer je sve otišlo za prinudnu naplatu. Ni u 2009. godini osim plaćanja po rešenjima suda o prinudnoj naplati, nije bilo prostora za druge aktivnosti. Naime, po ovom osnovu isplaćeno je ukupno oko dva i po miliona dinara. Bila je ovo tek „uvertira“, jer će sve kulminirati naredne godine kada je za prinudne naplate izdvojeno 5.566.167 dinara! Za sve ove naplate nedostaje dokumentacija na osnovu koje bi se moglo naći opravdanje za ovakve transakcije i izgubljene sudske sporove.
No, u svemu ovome učestvuje i opština. Naime, iz opštinskog budžeta, ne zna se na osnovu koje odluke, isplaćeno je 5.126.000 dinara kako bi se deblokirao račun ove mesne zajednice! Nema nikakvih podataka o bilo kakvim radovima, bilo kojoj investiciji. Samo se plaćaju advokatski i sudski troškovi, odnosno isplaćuje se novčane kazne po rešenjima suda.
Ali, osim što se nastavlja poslovna saradnja sa firmama kojima se isplaćuje redovno prema nekompletnim računima i dokumentaciji, uočava se i „pojava“ kupovine sportske opreme i rekvizita, laminata, hladnjaka, kauča, komoda, dva šporeta. Prošle godini prihod je bio „zavidnih“ 11 i po miliona dinara. Takav prihod je zahtevao i vrlo detaljnu analizu ali ona obuhvata period do novembra Do tog meseca, utrošeno je 7.309.000 dinara. Samo za čišćenje snega potrošeno je – preko tri miliona dinara.
Anketni odbor navodi da uvid u fakture ukazuje da se nije vodilo računa o nadzoru nad izvedenim radovima, ali su fakture prihvatane bez obzira na nedostatke, iako postoji odluka da članovi Saveta vode evidenciju o radu mehanizacije u svojim podružnicama kako bi se prihvatao „valjan i ispravan račun“. A kakvi su računi? Evo primera opisa računa koji je dostavio DOO „Radulović“ a na osnovu kojeg je isplaćena gore spomenuta svota za čišćenje snega: „jedinica mere komad, količina 108, prodajna cena 5400“ i tako dalje, sve do 723.600 dinara. Ni na računima ostalih firmi kojima su isplaćene približno iste sume za čišćenje snega, nema potpisa nadzora, nema relacija, nema naloga za rad, nedostaje obračunski građevinski list. Za benzin je isplaćeno 150.000 dinara, a da se ne zna za koje namene. Gde je otišao „izolacioni materijal za kuću(staklena mreža, stiropol i stirol fiks) u vrednosti od 60.000 dinara Anketni odbor nije mogao da odgonetne jer nema potpis ko je preuzeo ovu robu i za koje namene. Koliko MZ Velika Župa voli sport (ne zna se koji) dovoljno ilustruje podatak da je od 2005. do novembra 2012. „za usluge sporta“ izdvojeno 823.000 dinara.
Neorganizovana komunikacija
Kako je navedeno u Izveštaju Anketnog odbora komunikacija sa opštinskim službama je neorganizovana i nedovoljna. Javne nabavke, koje su zakonska obaveza, do 2007. godine nisu ni sprovođenje, a posle toga dokazi o valjanosti sprovođenja postupka nisu transparentni.
Nadzor nad radovima gotovo da i ne postoji, niko ne pravi izveštaj o kvalitetu izvedenih radova, mnoge investicije zato ostaju bez tehničkog prijema, pa se isti poslovi rade po nekoliko puta ali nema nikakve kontrole. Sredstva iz budžeta opštine se prenose na poslovni račun mesnih zajednica po osnovu zahteva za plaćanje koji bi morao da ima priloženu dokumentaciju, a dešava se da niko iz budžetske službe nije ni potpisao taj zahtev, a sredstva su preneta. Ima i primera da su potpisani zahtevi iako su priloženi računi nepotpuni i površni, što ukazuje da ih niko nije ni pogledao ali je zahtev potpisalo službeno lice na osnovu koga su sredstva prebacivana.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.