Potencijali odštampanog pdf udžbenika da osiguraju efikasno učenje nisu ništa lošiji od regularnih štampanih udžbenika i pored toga što postoje izazovi koji se moraju premostiti (ko i kako štampa, ko i kako povezuje te odštampane listove).
Najvažnije je pitanje da li će i kako nastavnici koristiti taj odštampani materija u nastavi, pa na osnovu toga da li će to postati knjiga za učenje učenika – kaže za Danas Slobodanka Antić, profesorka Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, koja se dugi niz godina bavi pitanjem kvaliteta udžbenika.
Dilema ima li razlike u efektima učenja ako se u nastavi koriste originalni udžbenici ili njihove kopije pokrenuta je nakon što su se na sajtu Fondacije „Alek Kavčić“ pojavila pdf izdanja nekih udžbenika državnog izdavača za treći i sedmi razred, koja đaci mogu i da odštampaju za svoje potrebe.
– Što se tiče dostupnosti udžbenika, ona se sigurno povećava akcijama kao što je ova Fondacije „Alek Kavčić“. S druge strane, pitanje kvaliteta učenja nije jednostavno i jednoznačno. Idealno bi bilo da se organizuje istraživanje u kome bi se poredila efikasnost učenja iz dva materijala (štampani udžbenik i odštampani pdf udžbenika), a da su svi drugi uslovi isti (isti sadržaj, isti nastavnik, isti učenici). Takvih istraživanja nemamo. Ipak, možemo se osloniti na ono što do sada znamo iz drugih istraživanja. Za efikasno učenje iz udžbenika potrebno je da taj udžbenički materijal zadovoljava osnovne standarde kvaliteta. Međutim, još važnije (ili jednako važno) je kako nastavnik koristi udžbenički materijal u nastavi. Svedoci smo da ima situacija u kojima neki udžbenici ostanu neotvoreni, a nastavnik diktira nastavni sadržaj i tada je svejedno da li je reč o štampanom ili odštampanom pdf udžbeniku. S druge strane, dobar nastavnik može uz upotrebu svakog udžbeničkog materijala stvoriti ambijent za efikasno učenje – kaže Antić.
Prema njenim rečima, da bi učenje iz štampanog udžbeničkog materijala bilo efikasno potrebno je da udžbenik zadovoljava osnovne standarde kvaliteta, da nastavnik koristi taj materijal u nastavi, upućuje đake na materijal za rad kod kuće ili još bolje koristi ga na samom času.
– Za odnos učenika prema udžbeniku i učenju iz udžbenika u potpunosti je odgovoran nastavnik. Šta nastavnik kaže i pokaže iz kog materijala i kako se uči, učenici će tako i raditi. Važno je da učenici mogu da rade na materijalu, da ga podvlače, obeležavaju, označavaju, izdvajaju bitno, rešavaju zadatke. Udžbenik je, kako mu samo ime kaže, knjiga za učenje i zato štampani materijal mora biti takav da učenik može da radi na njemu. Važno je da se osigura da učenik koji uči stekne uvid u povezanost i koherentnost svih lekcija. U štampanom udžbeniku to je već dato (listovi su povezani koricama). Za upotrebu odštampanog pdf udžbenika to može biti izazov, ali ne i nepremostiv problem. Kad se odštampa važno je i da se listovi, povežu, objedine nekim koricama. Mada, i u slučaju kad roditelj ili nastavnici iz različitih razloga štampaju deo po deo udžbenika, dobar nastavnik bi mogao od toga praviti podsticajnu nastavnu situaciju u kojoj se diskutuje redosled, povezanost, različitost lekcija i da to bude efikasnije za učenje o strukturi nekog predmeta nego da dobiju gotovu knjigu i preskoče čitanje Sadržaja – pojašnjava Antić.
Šta sa ilustracijama?
Što se tiče ilustracija, Slobodanka Antić ukazuje da je posebno da one imaju i saznajnu, a ne samo deklarativnu funkciju (što bi moralo biti regulisano poštovanjem standarda kvaliteta udžbenika koji se odnosi na funkcionalnu upotrebu ikoničkih sredstava). Napominje da je veoma važno da ilustracije budu korektno odštampane, jer svaka loša štampa smanjuje potencijal za efikasno učenje.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.