Zabrana prevoza robe kamionima tamo gde može železnicom 1Foto: Nataša Matović / Univerzitetska biblioteka

List Vreme najavljuje ograničenu upotrebu motornih vozila u Beogradu, dok Pravda, između ostalog, piše o krizi u koju je zapala rumunska vlada.

Vreme piše o protestu Italije, Japana, Švedske i Danske zbog represija protiv Nemačke koju su najavile Francuska i Engleska. U Rimu smatraju da će Italija pretrpeti ogromnu trgovinsku štetu ukoliko dođe do zaustavljanja, pretresanja i konfiskovanja robe sa njenih brodova. Japan, Švedska i Danska takođe su izrazili protest preko svojih predstavnika, a pre njih to su uradile Holandija i Belgija. Uprkos protestima, London navodi da će saveznici pooštriti blokadu kao odgovor na upotrebu mina koje u more izbacuje Nemačka.

Zabrana prevoza robe kamionima tamo gde može železnicom 2

Engleska i Francuska ubrzavaju građenje novih ratnih brodova, prenosi Vreme. Za dva i po meseca rata, nemačka podmornička flota pretrpela je velike gubitke, naime dve trećine podmornica je uništeno. U proseku oni su gubili tri podmornice nedeljno, tako da i ako uspeju da izgrade po dve podmornice za sedam dana, njihov broj će stalno biti u opadanju.

Problem predstavlja i nedostatak odgovarujećeg i stručnog kadra za upravljanje podmornicama. Ipak, nemačka gradi veliki broj srednjih i velikih podmornica sa velikim akcionim radijusom. Da bi mogli da se suprotstave, Francuska i Engleska moraće da raspolažu velikim brojem ratnih brodova koji će biti opremljeni kako kontramitraljezima, tako i podrškom sa avionima i  podmornicama. Moraće da ubrzaju izgradnju brodova kako bi mogle da se odupru nemačkim podmornicama.

Ministar trgovine i industrije Ivan Andres najavio je Uredbu o ograničenju saobraćaja motornih vozila usled nedostatka benzina, prenosi Vreme. Ministar je naveo da je u poslednje vreme došlo do zastoja u uvozu nafte i benzina, što kao posledicu ima nemogućnost pokrivnja potrošnje redovnog saobraćaja. Automobili i taksi vozila izuzeta su od ove zabrane.

Takođe, državni automobili koristiće se samo u službene potrebe, a prevoz robe kamionima zabranjen je tamo gde se on može obavljati železnicom. Kako kaže, snabdevanje gorivom se ne dovodi u pitanje, ali promenjene prilike na tržištu kao i povećana cena sirovina, nameće ove mere štednje.

Celokupno izdanje možete pogledati na linku Narodne biblioteke

U engleskim vodama, mine i dalje predstavljaju veliki problem, piše Pravda. Nakon potapanja jednog holandskog broda, engleska vlada je najavila pojačanje kontrole neutralnih delova. Ideju za upotrebu magnetih mina dao je nemački stručnjak Verner Bijac.

Njegov zadatak je bio da smisli strategiju kojom će se onemogućiti snabdevanje Engleske. Kako pišu tamošnji mediji, ova situacija dotiče i Japan. Japanska vlada konsultovaće se sa italijanskom, a stav prema ovom pitanju veoma je rezervisan. Jedan deo javnosti smatra da će Japan morati da se odluči za jednu stranu i da bi to moglo da ga uvuče u rat.

Zabrana prevoza robe kamionima tamo gde može železnicom 3

Pravda piše i o krizi u koju je zapala rumunska vlada. Rumunski ovlašćeni krugovi demantovali su navode da je vlada zapala u krizu zbog privrednih pregovora koji se vode u Bukureštu.

Oni navode da je kriza izbila zbog nepotpunosti ranije vlade i njihovog razmimoilaženja oko pitanja privrednog režima zemlje. Objašnjavaju da ovom situacijom nisu pogođeni odnosi sa inostranstvom, kao ni rumunska spoljna politika.

Podmornički rat sve više uzima maha, a podmornice postaju izuzetno opasno oružje, prenosi Pravda. Ovaj rat predstavlja napad na pomorski promet i vid je krstaričkog rata. Njegov uspeh zavisi od broja podmornica, ali i od prostora na kome se on vodi.

Veliki značaj predstavlja i tip podmornica koje se koriste, ali i način snabdevanja podmornica kako pogonskim materijalom i životnim namirnicama tako i obezbeđivanje periodičnih popravki. Njihova prednost u odnosu na krstarice je ta što ronjenjem mogu da izbegnu poteru nadvodnih jedinica.

Celokupno izdanje možete pogledati na linku Narodne biblioteke

List Danas svakoga dana prelistava glavne vesti na današnji dan pre 80 godina, tačnije 1939. godine. Predmet analize su dnevni listovi Vreme i Pravda, koji danas ne postoje. Ideja jeste da se čitaoci vrate u prošlost, da sa vremenske distance vide kako su izgledale vesti, ali i kako su novinari, pa i sami sugrađani, razmišljali u Srbiji u turbulentnom periodu između dva rata i pred sam početak Drugog svetskog rata. Pored političkih vesti, objavljivaćemo i društvene, ekonomske, ali i vesti iz domena zabave i sporta.

Projekat je realizovan u saradnji i uz materijal iz digitalne arhive Narodne biblioteke Srbije i Univerzitetske biblioteke „Svetozar Marković“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari