Danas je, pored drugih tačaka dnevnog reda, Gradsko veće grada Kraljeva razmatralo i usvojilo Izveštaj o kontroli kvaliteta vazduha na teritoriji grada Kraljeva u 2018 godini.
Ovaj dokument je sačinio Zavod za javno zdravlje Kraljevo, referentna ustanova nadležna za sve aspekte javnog zdravlja na teritoriji Raškog upravnog okruga.
Zavod za javno zdravlje, tačnije njegov Centar za higijenu i humanitarnu ekologiju sprovodi, tokom godine, kontinuirano merenje kvaliteta vazduha u gradu na 9 lokacija. Sumpor dioksid i indeksi crne čađi mereni su na 4 merna mesta, azot –dioksid na 1 mestu, masena koncentacija suspendovanih PM 10 i PM2,5 čestica i teških metala na 1 mernom mestu, a ukupne taložne materije, pH pepeo i sagorljive materije i niz drugih hemiskih elemenata i jedinjena merene su na 8 mernih mesta , ali po dinamici kontinuiranog merenja jedan put u mesecu. Sve ovo sprovodi se po metodologijam definisanim brojnim propisima ranga zakonskih i podzakonskih akata uz apsolutnu primenu verifikovanih naučnih metoda i sa opremom specijalizovanom za tu vrstu merenja.
Rezultati tako sprovedene kontrole vazduha u gradu Kraljevu tokom 2018 godine, već je poznato, zabrinjavajući su. Kao najčešći elementi sa parametima iznad dozvoljenih u vazduhu u Kraljevu tokom 2018 izdvajaju se čađ i čestice PM10 i PM 2,5 čiji su efekti po zdvalje ljudi akutni i hronični. Njihova koncetracija sa vrednostima iznad dozvoljenih u 2018 godini bila je tokom 105 dana sa različitim, uvećanim, nivom vrednosti. Pojedinih dana, do čak četri puta iznad dozvoljenih! Nekoliko članova Zakona o zaštiti vazduha reguliše obaveze lokalne samouprave oko obaveštavanja javnosti o koncentracijama štetnih materija u vazduhu sa predlogom preventivnog ponašanja građana u takvim situacijama. Iako se o izveštavanju javnosti može, i treba razgovarati, ovoga puta pozabavićemo se drugim aspektima Izveštaja o kontroli kvaliteta vazduha na teritoriji grada Kraljeva u 2018 godini.
I ovaj dokument je potvrdio da se Kraljevo godinama unazad suočava sa problemom zagađenosti vazduha na teritoriji grada ali da ova tema, iako, prema našem mišljenju, zaslužuje najveći prioritet u aktivnostima lokalne samouprave to kao, uostalom, i druge teme iz oblasti zaštite životne sredine, očigledno nije. Na to ukazuje nekoliko činjenica koje potvrđuju ovu tezu. Krenimo redom: Komisija za zaštitu životne sredine Skupštine grada Kraljeva, koja, inače, nije kompletiranog sastava još od konstitutivne sednice ovog saziva nije, bar dok ovo pišemo, razmotrila ovaj Izveštaj. To nisu učinila ni druga, savetodavna radna tela u lokalnoj samoupravi koja bi to trebalo da čine, poput Saveta za zaštitu životne sredine Gradskog veća i Saveta za energetsku efikasnost grada Kraljeva. Ni nadležni organ javne uprave, Odsek za zaštitu životne sredine , nije danas, na sednici Gradskog veća imao svoje viđenje razmatranog i usvojenog Izveštaja, posebno u onom njegovom delu koji daje određeni predlog mera za smanjivanje zagađenja vazduha. A da ne govorimo o tome da je razmatranje Izveštaja, kada je u pitanju civilni sektor grada Kraljeva prepušteno njegovoj, pojedinačnoj zainteresovanosti, samoinicijativi i samoorganizovanju. A o građanima i njihovom (pred)znanju o ovom problemu da, za sada, i ne govorimo. Ovo nam daje za pravo da zaključimo da je komunikacija, kako interna tako i eksterna, između aktera u oblasti zaštite životne sredine na nivou grada Kraljeva, sporadična, neplanska i neosmišljena.
Zbog toga, ali i zbog svoje negativne konotacije koja nije baš prijemčiva i upotrebljiva za, od strane funkcionera lokalne samouprave željenu komunikaciju sa građanima, problem kvaliteta vazduha i uopšte životne sredine u gradu Kraljevu, kao lokalnoj samoupravi, ostaje „van radara“ ključnih političkih tema. A dok nema rasprave i dijaloga, ne može biti ni efikasninih, mogućih rešenja za bilo koji problem u oblasti, kako to nedavno reče resorni ministar, „odbrane životne sredine“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.