Vazduh opasan po zdravlje, loš gradski prevoz i stalne gužve i kolapsi u saobraćaju, zahuktala nelegalna gradnja i oduzimanje zelenila žiteljima Beograda, samo su neki od ogromnih problem koji glavni grad već godinama pretvaraju u mesto sve teže za život.
Dok stručna i šira javnost upozorava da, ukoliko se sa ovakvim vođenjem grada nastavi, mnogim segmentima velegradskog života preti nepovratna i nepopravljiva šteta koju će trpeti generacije iza nas, za pojedine probleme aktuelna gradska vlast i ne priznaje da postoje, ubeđujući javnost da ili ne vidi dobro ili tako mora da bude.
A kod drugih se nije dalje maklo od puke konstatacije da su problemi tu. O planovima za njihovo rešavanje da ne govorimo, nema ih ni na vidiku.
Međutim, možda i najveća greška ove vlasti ali i najveći problem jeste činjenica da Beograđane niko ne pita za mišljenje, a ukoliko se i pobune, to mišljenje se ne uvažava, dok im gradska uprava tek formalno dopušta da „odluče“ koje će boje biti vagoni budućeg beogradskog metroa.
Iz tih razloga Centar za lokalnu samoupravu (CLS) je odlučio da pokrene sveobuhvatnu anketu za žitelje Beograda o tome koje od problema glavnog grada smatraju najvećim i koje od njih bi trebalo najhitnije rešavati, a gde bi trebalo otpočeti sa što skorijim zaustavljanjem štetnih projekata.
Anketa koju je Centar pokrenuo otvorena je od danas i trajaće do 10. juna, nakon čega će uslediti analiza rezultata, a koja bi trebalo da pomogne da se za one stavke koje građani označe kao najproblematičnije, napravi plan rešavanja.
– Od kada je osnovan Centar za lokalnu samoupravu, u jesen 2020. godine, ova organizacija je postala važna adresa za prijavljivanje problema u Beogradu od strane građana, ali i pouzdan izvor kvalitetnih informacija i suštinskih analiza o stanju u prestonici. U Beogradu sve vrvi od problema i ništa se ne rešava. U prethodnih godinu i po dana, primili smo preko 750 žalbi i sugestija, kaže za Danas Nikola Jovanović, direktor CLS.
Kako navodi, građani su se najviše žalili na javni prevoz, kao i na kvalitet usluga koje pružaju javna komunalna preduzeća u Beogradu.
– Setimo se samo da prošlo leto klime nisu radile u gradskim autobusima, da je bilo slučajeva samozapaljivanja motora u vozilima, ali i iberturaža od kojih je jedna mogla fatalno da se završi kad je autobus uleteo u dečije igralište u Zemunu. Inače, prema našim podacima, GSP Beograd duguje u ovom momentu dobavljačima 5.5. milijardi dinara, a situacija je loša i kod privatnih prevoznika, nad kojima niko ne vrši nadzor, podseća Jovanović.
Ta organizacija je juče objavila da će GSP Beograd i ove godine da izdvoji 87 miliona dinara za servis klima uređaja u vozilima javnog prevoza, iako je gotovo isto toliko dao i prošle godine, ali da nije jasno na šta se toliki novac troši, dok i dalje u većini autobusa, trola i tramvaja klima uređaji gotovo i ne rade, a nije retkost da se u već letnje toplim danima, putnici voze u vozilima u kojima je umesto rashlađivanja uključeno grejanje. CLS je još početkom meseca upozoravao da se sa remontom klima kreće kasno, jer su letnje vrućine već počele.
– Građani se žale i na skupo i nekvalitetno daljinsko grejanje, na aerozagađenje, naročito Zemunci zbog toplane na mazut i velikog broja individualnih ložišta. Veliki uzrok aerozagađenja je i slab proces sadnje drveća – u Beogradu je pad pošumljavanja u prošloj godini iznosio 44 odsto u odnosu na 2020. godinu, ističe Jovanović.
On dalje navodi da, prema prijavama koje je Centar primao, novobeograđane najviše muči preterani koeficijent izgradnje zbog koga je sve manje zelenih površina i igrališta unutar blokova.
– Brine ih i što uređenje savskog šetališta još nije završeno, kao i ugrožavanje nasipa i preveliki broj splavova na keju, navodi naš sagovornik.
Beograđane muče još spori javni radovi, među kojima ih najviše nervira nezavršena autobuska stanica, kao i sada već rekordno kašnjenje u Bulevaru Patrijarha Pavla.
– Među često pominjanim problemima su i buka, divlja gradnja, kao i manjak mostova i bulevara, navodi samo neke od gorućih pitanja na koja gradska uprava ne daje odgovore javnosti već godinama.
Kako Jovanović dodaje, veliki broj građana zahteva da se završi centralni kanalizacioni kolektor i počne prerada otpadnih voda, čime bi prestalo ispuštanje otpadnih voda u reke, a svi u Beogradu mogli maksimalno da uživaju u rekama i priobalju.
– Zbog svega ovoga, CLS je danas otpočeo ozbiljnu anketu o ključnim problemima u Beogradu, kako bismo se do narednih izbora u gradu fokusirali na one najvažnije. Planiramo da 10. juna predstavimo rezultate ankete i naše zaključke medijima, gradskoj upravi, udruženjima građana, stručnim asocijacijama i političkim subjektima. Nakon toga, izaći ćemo sa sveobuhvatnim rešenjima za tri ključna problema koja građani izaberu u anketi, najavljuje Jovanović.
Od skupog grejanja do buke
U anketi na sajtu te organuizacije, građanima je ponuđeno 10 grupa problema u Beogradu, od kojih oni treba da se izjasne koja tri smatraju najvećim. Formulacija ponuđenih grupa problema nastala je na osnovu podataka iz žalbi koje su građani upućivali CLS-u proteklih godina. Beograđani mogu da izaberu tri od ponuđenih oblasti: javni prevoz i gužve u saobraćaju, korupcija i neefikasna gradska uprava, visoke cene komunalija, zagađenje vazduha, nedostatak zelenih površina, igrališta i parkova; manjak mostova, bulevara i druge kapitalne investicije; skupo ili loše grejanje; nedostatak parking mesta; izlivanje otpadnih voda u reke; divlja gradnja i prekomerna gradnja; buka; uništavanje priobalja, divlji splavovi, Savski nasip, Makiš.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.