Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja bi trebalo da stvore ambijent u kojem bi nadležni državni organi mogli da rade na smanjenju broja saobraćajnih nezgoda.
Međutim, ukoliko taj rad izostane, ili ukoliko se propisi budu primenjivali selektivno, nijedan zakon sam po sebi neće smanjiti broj žrtava u saobraćaju, kaže za Danas Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Nacrt izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja, trenutno se nalazi u Vladi Srbije, nakon čega bi trebalo da prođe i parlament. Prema Okanovićevim rečima, izmene koje nacrt predviđa su toliko opsežne da bi lako moglo da se govori i o novom zakonu.
Od brojnih promena, pažnju javnosti su privukle najpre one koje se odnose na vezivanje pojasa, dozvoljenu količinu alkohola u krvi i ograničenje brzine. To je, navodi Okanović, u skladu sa međunarodnim standardima koji su pojas, brzinu i alkohol identifikovali kao osnovne faktore koji dovode do saobraćajnih nezgoda.
Pa tako nacrt izmena predviđa da se kazna za nenošenje sigurnosnog pojasa poveća sa pet na deset hiljada dinara.
– Čest je stav da je nošenje pojasa lični stav osobe koja želi ili ne želi da brine o svom životu, ali to nije tačno. To što ne nosite pojas utiče i na vašu porodicu i na vašu društvenu zajednicu. Primera radi, hitna pomoć ne može da reaguje kod nekog pacijenta zbog toga što se bavi osobom koja je povređena jer nije nosila pojas – kaže Okanović.
Između ostalog, ukoliko nacrt u neizmenjenom obliku bude usvojen u parlamentu, dozvoljena granica alkohola u krvi će se spustiti na 0.2 promila. Vozači sa 0.5 promila alkohola u krvi će plaćati kaznu od deset hiljada dinara, a oni koji „naduvaju“ do 0.8 će uz novčanu kaznu ostati i bez dozvole na najmanje tri meseca. Svaka čašica preko će uz drakonske kazne nositi sa sobom i najmanje četiri meseca u zatvoru.
S druge strane, ubuduće se preticanje motorcikala, traktora i radnih mašina preko pune linije neće smatrati prekršajem. Damir Okanović se u potpunosti slaže sa ovim rešenjem.
– Ni preticanje preko isprekidane linije nije bezuslovno. Ono može da se izvodi samo ukoliko vozač proceni da može bezbedno da pretekne vozilo. Putevi su projektovani za motorna vozila i samim tim se u potpunosti slažemo sa rešenjem da traktori i radne mašine, ukoliko je bezbedno, mogu da se pretiču i preko pune linije – kaže Okanović.
Izmene pojedinih članova zakona neće biti po volji mlađim vozačima, pošto se predviđa da umesto jedne godine, probna vozačka dozvola ubuduće traje dve godine. Takođe, predviđeno je drastično smanjenje kazni za vožnju zaustavnom trakom. Umesto 100.000 dinara, osam meseci zabrane vožnje i 14 poena sa vozačke dozvole, vozači koji budu „uhvaćeni“ u zaostavnoj traci plaćaće do 40.000 dinara, dobijati tri meseca zabrane i biti „tanji“ za šest poena.
Ne volimo pojas
Prema rečima Damira Okanovića, direktora Komiteta za bezbednost saobraćaja, oko 70 odsto građana Srbije vezuje pojas na prednjim sedištima. Međutim, najveći problem nastaje na zadnjem sedištu gde se tek svaki deseti građanin vezuje. Ova statistika nas, navodi Okanović, spušta na poslednje mesto u Evropi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.