„Sistem koji garantuje da najbolji nastavnici nađu svoje mesto u učionici gde pripadaju dobio bi čistu jedinicu.“
Ovo je zaključak koji se iznosi u dokumentarnom filmu „Nedovoljan (1)“ koji će sutra biti prikazan u Nišu, a deo je projekta „Pošteno do posla u školi“ organizacije „Nauči me“ i njene inicijative da se zakonom propišu jasni kriterijumi za zapošljavanje u obrazovnim ustanovama.
Milan Petrović, jedan od pokretača ove inicijative koji je i na sopstvenoj koži osetio kako izgleda zapošljavanje na neodređeno vreme bez jasnih i transparentnih kriterijuma, u filmu se pita: „Ako nemamo jasne kriterijume za zapošljavanje nastavnika i stručnih saradnika u osnovnim i srednjim školama u Srbiji, kako onda znamo da smo dobili najbolje za našu decu?“
– Film je snimljen kako bi se javnost bolje upoznala sa problemom koji muči stotine, ako ne hiljade nastavnika koji su od 2013. godine u nezavidnom položaju: često ih maltretiraju, ucenjuju produženjem ugovora, rade pod pritiskom i ne mogu da vode svoj život kao ostali građani. Radi se o osetljivoj temi, osetljivoj grupi ljudi od kojih se mnogi plaše da govore javno o svojim iskustvima. Mi smo zato u filmu prikazali priče dvoje nastavnika koji su bili dovoljno hrabri da o tome govore. Koleginici Dragani Nikolić posle podrške inicijativi nije produžen ugovor u Umetničkoj školi u Nišu, a ja sam tužio Gimnaziju „Svetozar Marković“ – navodi Milan Petrović za Danas, o čijem iskustvu je naš list ranije pisao.
Petrović dodaje da su iz razgovora sa savetnicima ministra prosvete čuli da je broj žalbi na proces izbora kandidata relativno mali i napominje da je „i par stotina žalbi ogroman broj u pogledu broja učenika kojima je na taj način uskraćeno kvalitetnije obrazovanje“.
– Ovim filmom voleli bismo da ohrabrimo koleginice i kolege da izađu u javnost, podele svoje priče kako bismo zajedno skrenuli pažnju institucijama na problem koji će u svojom ishodu dovesti do toga da kao društvo izgubimo kvaliteteno obrazovanje koje smo svi zajedno kroz poreze platili – ističe Petrović.
Sumirajući dosadašnje rezultate inicijative „Pošteno do posla u školi“, Petrović navodi da su imali sastanak sa ministrom prosvete Brankom Ružićem i njegovim savetnicima i da su pokušali da im predoče problem koji dugoročno šteti kvalitetu rada u školama. Ministar je, kaže, bio zainteresovan za temu i složili su se da je od velikog značaja i da o njoj treba dobro promisliti.
Petrović dodaje da je razumevanje pokazao je i predsednik Odbora za obrazovanje Narodne skupštine Marko Atlagić, koji je obećao da će organizovati javno slušanje o ovoj temi pred poslanicima, a epilog svega bi trebalo da bude izmena postojećih zakonskih rešenja.
– Trenutni zakonodavni okvir omogućava da se za posao obrazovnog radnika u osnovnim i srednjim školama kandidat bira diskrecionom odlukom direktora. Zakon ne nudi nikakvu preciznu listu kriterijuma, a praksa pokazuje da škole nemaju kapaciteta da samostalno donesu pravilnike na osnovu kojih bi se na transparentan način vršio prijem novih radnika u stalni radni odnos. U istraživanju koje smo sproveli, od 1.576 škola u Srbiji, samo osam ima dodatne kriterijume, smernice ili sistem bodovanja kojim se konkursna komisija rukovodi – predočava Petrović.
Kaže da ovakva pozicija direktora pored velike odgovornosti i mogućnosti za vršenje različitih pritisaka, ostavlja prostor za sive zone podložne zloupotrebama, te se dešava da ne budu primljeni nastavnici sa dužim radnim stažom, čak i višedecenijskim, dokazanim rezultatima nego oni sa manje kvalifikacija i kompetencija.
– Ako je Ministarstvo prosvete poslodavac, zar kao poslodavac ne bi trebalo da ima jasnu sliku o tome kakve radnike traži? Zar ne bi svaki poslodavac koji se ponaša u skladu sa interesom posla kojim upravlja, propisao jasne kriterijume koji bi mu pomogli da dobije najbolje radnike? Ili je po sredi nešto drugo: da nam trebaju bilo kakvi nastavnici, dok god su mirni, imaju neophodnu diplomu i pojavljuju se na poslu redovno. Ako je ovo drugo, onda je u redu da ih i dalje posredstvom komisije i bez kriterijuma bira svaki direktor kao da je škola njegova/njena. Da stvar bude smešnija, mi imamo veoma jasne kriterijume kada stalno zaposlene biramo za tehonološke viškove. Tu su se sindikati nešto i izborili – kaže sagovornik Danasa.
On poručuje da najpre treba jasno i transparentno definisati šta znači biti dobar nastavnik i potom zakonom propisati kriterijume koji će obezbediti da u učionice zaista uđu najbolji nastavnici.
– Ne radi se o jednom, nego o celoj listi kriterijuma. Svi oni moraju da budu merljivi i treba ih napraviti u dogovoru sa više zainteresovanih strana: za stolom treba sede ne samo predstavnici Ministarstva prosveta i oba zavoda koji se bave obrazovanjem, već i predstavnici pedagoških fakulteta, sindikati, a mi smo kao nevladina organizacija napravili jedan predlog koji smo testirali na različitim potencijalnim situacijama i za koji smo uvereni da bi bio dobra polazna osnova za razgovore – poručuje Petrović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.