Piloti najveće vazduhoplovne kompanije na svetu, nemačke Lufthanze zarađuju između 78.000 i 300.000 evra godišnje, zavisno od staža, broja letova i dostignutog položaja, i među najbolje su plaćenim službenicima Savezne Republike Nemačke, ali su u ponoć između utorka i srede stupili u najavljeni trodnevni štrajk jer ne prihvataju dosad ponuđena kompromisna rešenja za svoje zahteve da im se povećaju plate i sačuvaju dosadašnje privilegije pri penzionisanju.
Štrajk je juče bio dobro kontrolisan, nekoliko firmi-kćerki Lufthanze nije mu se pridružilo, jer vode odvojene pregovore o platama, putnici su delimično preusmereni na železnički saobraćaj, te do haosa na vazduhoplovnim čvorištima Frankfurt i Minhen nije došlo iako se očekuje ukidanje oko 3.800 letova najpre na dugim linijama. Zbog štrajka će biti otkazano i 23 od 31 kargo linije, pa se štete koje će firma pretrpeti procenjuju na oko 80 miliona evra.
„Ali štrajkuje se oko vrednosti od milijardu evra“, rekao je za Drugi program nemačke televizije (ZDF) Jerg Handverg iz sindikata pilota, koji su o štrajku odlučili referendumom.
Granski sindikat pilota sa menadžmentom Lufthanze već dve godine pregovara o zahtevu da se plate za 5.400 pilota povećaju za 10 odsto iako piloti imaju godišnju automatsku povišicu od tri odsto radi izravnanja inflacije. Sem toga, više decenija staro pravilo dopušta pilotima te kompanije da u penziju odu sa 55 godina, firma im narednih deset godina do sticanja prava na zakonsku penziju uplaćuje naknadu u visini do 60 odsto poslednje plate ili za kapetana aviona 124.000 evra godišnje. Menadžment predlaže da plate pilotima budu povećane za 5,2 odsto za period 2012-2015, a da se granica za privilegovano penzionisanje podigne na 60 godina i da novozaposleni piloti učestvuju u korporativnim penzijskim troškovima. Sindikat to ne prihvata.
„U nekim slučajevima oni su plaćeni kao kancelarka i za njihove se zahteve ne može imati razumevanja“, rekao je za „Bild“ zamenik šefa parlamentarne frakcije CDU Mihael Fuks, a zahtevi da se ovaj štrajk iskoristi kako bi se promenili propisi o štrajku počeli su da provejavaju nemačkim medijima, mada još ne na preteći način. Na podsticanje javnog nezadovoljstva zbog njihovih visokih plata, sindikat pilota je odgovorio da manje plate nema ni njihova najbliža konkurencija u Er fransu i Britiš ervejzu.
Piloti Lufthanse 2010. godine su započeli četvorodnevni štrajk, ali su ga posle jednog dana prekinuli. U poslednjih šest godina zaposleni u Lufthanzi organizovali su čak 51 štrajk. Lufthanza se nalazi pred procesom restrukturiranja za koje, pišu prema štrajku kritički nastrojeni mediji, mora da uštedi milijarde evra. Za prošlu godinu će isplatiti dividendu iako joj je dobit smanjena za 75 odsto, na 313 miliona evra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.