Zaštitnik građana u Kragujevcu postupao je u 2019. godini u 420 predmeta, a bilo je još 355 obraćanja građana koje je ombudsman savetovao o mogućnostima za zaštitu njihovih prava.
Lokalni ombudsman je u izveštaju za 2019. godinu naveo da je evidentiran znatno veći broj pritužbi na rad javnih komunalnih preduzeća.
Najveći je broj pritužbi na rad „Čistoće“ i one se odnose uglavnom na nesrazmeru u obimu i kvalitetu pruženih usluga i obračunate cene, posebno u seoskim mesnim zajednicama.
U prošloj godini je, naveo je ombudsman, „dinamičnije“ nastavljena prinudna naplata dugovanja za komunalne usluge, koja je kod značajnog dela građana stvorila efekat stalnog straha i pravne nesigurnosti.
„Jer, postupak za izvršenje i obezbeđenje ne trpi odlaganja, ne postoji povraćaj u pređašnje stanje, ni veštačenje, a pri svemu tome zbog ekonomskog statusa građani nisu u mogućnosti da plate advokatsku uslugu izrade pravnog leka“, navodi se u izveštaju.
Ombudsman smatra da bi izvesno ishod određenog broja prinudne naplate dugovanja za komunalne usluge bio drugačiji da su građani reagovali blagovremenim izjavljivanjem pravnog leka i potom u sudskom postupku isticanjem prigovora zastarelosti.
Kada je reč o gradskim upravama građani su najviše pritužbi imali na „ćutanje administracije“, odnosno neblagovremeno postupanje po podnetim zahtevima za ostvarivanje prava pred upravama.
Pritužbe su stizale i zbog neefikasnog sprovođenja rešenja koje su uprave donele, na primer rešenja o uklanjanju bespravno izgrađenih objekata.
Ombudsman je primetio da se preporuke organima javne uprave i JKP kako da poboljšaju svoj rad i otklone nepravilnosti primenjene samo „na papiru“, ali ne i u praksi.
„Starešine organa uprave i direktori JKP nisu pokrenuli ni jedan disciplinski niti drugi postupak protiv rukovodilaca i zaposlenih u organu u čijem radu je Zaštitnik grdajana utvrdio očigledne propuste, nedostatke i nezakonitosti“, navodi se u izveštaju.
S druge strane, ombusman je zapazio da su organi uprave i javna preduzeća mnogo ređe u 2019. godini prekoračivali rokove za odgovore po njegovom zahtevu.
U prošloj godini je nastavljen trend rasta nezadovoljstva građana i broja pritužbi na rad pravosudnih organa i to posebno na postupke izvršitelja.
„Dug po osnovu komunalnih usluga, pojedina JKP razlažu na više delova i podnose više predloga za izvršenje, umesto da jednim predlogom obuhvate ceo iznos duga, pa na taj način pored glavnog duga građane izlažu i višestrukim troškovima za rad izvršitelja po izuzetno visokoj tarifi“, navodi se u izveštaju.
I dalje postoji problem povrede prava na suđenje u razumnom roku.
„Po okončanju sudskog postupka često se desi da privredni subjekat više ne poseduje nikakvu imovinu, sredstva za rad ili potraživanja iz kojih bi radnici mogli da se naplate u skladu sa sudskom presudom“, navodi se u izveštaju Zaštitnika građana.
Građani su se obraćali ombudsmanu i za ekonomsku pomoć, sa molbom za odlaganje prinudnog izvršenja i molbom za zasnivanje radnog odnosa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.