Zašto je zabranjena vožnja automobila nedeljom? 1Foto: Matea Milošević/Univerzitetska biblioteka "Svetozar Marković"

List Pravda je na današnji dan pre 80 godina pisao o tome kakvi dnevni obroci koji su namenjeni stoci moraju biti, dok je dnevni list Vreme pisao o razlogu koji je prouzrokovao zabranu vožnje.

List Pravda je na današnji dan pre 80 godina pisao o spremanju dnevnih obroka namenjenih stoci.

Zašto je zabranjena vožnja automobila nedeljom? 2
Foto: Screenshot/Digitalna.nb.rs

Pitanje koje je tada, a koje i danas, mučilo stočare je kako sastaviti dnevni obrok za stoku, od kojeg zavisi uspeh u proizvodnji.

Prvo treba poći od toga šta je pravilna ishrana stoke.

Dnevni obrok je ukupna količina hrane, koja se grlu propisuje za jedan ceo dan. Još tada se pravila razlika između obroka koji su namenjeni za održavanje života grla, i onih koji su namenjeni za proizvodnju.

Obrok koji je namenjen za održavanje života sadrži onoliko hrane koliko je potrebno ne bi li se životinja održala u životu, pri čemu njena težina ne raste, ali i ne opada.

Ovom prilikom, životinja ne daje ništa što se može iskoristiti za proizvodnju, i to bi na kraju koštalo samog stočara.

Način na koji stočar ne bi bio na gubitku, zahteva od njega da obroku namenjenom za održavanje života doda obrok namenjen za proizvodnju – tako će on dobijati proizvode poput mleka i mesa.

Obrok namenjen za proizvodnju treba da sadrži hranu u količini kako bi stoka mogla doneti najveći prihod stočaru.

Ovaj obrok ne sme biti ni preveliki, ali ni premali, jer takvi nisu isplativi.

Celokupno izdanje može da se čita na linku Narodne biblioteke.

 

Na isti dan pre 80 godina, dnevni list Vreme je pisao o novoj uredbi koja se odnosila na nova pravila vožnje vozila.

Zašto je zabranjena vožnja automobila nedeljom? 3
Foto: Screenshot/Digitalna.nb.rs

Ministar trgovine i industrije i ministar finansija, izdali su tada naredbu kojom se pored postojećeg ograničenja benzina, smanjuje i automobilski saobraćaj.

Oni su zabranili vožnju automobila i motora tokom noći, u periodu od 22 časa do šest časova ujutru; zabranili su vožnju nedeljom i tokom praznika; takođe su uredbom zabranili i upotrebu motornih čamaca kao i motornih brodova.

Ova uredba je imala 12 članova.

Prema članu 1, kako bi se uštedilo gorivo, zabranjena je upotreba putničkih automobila i motora, nedeljom kao i praznicima.

Praznicima su smatrani oni dani kojima su radnje zatvorene tokom celog dana; zatim je zabranjena upotreba motornih vozila koja su prevozila robu van granica opštine.

U članu 2 se mogu naći navedena vozila na koja se ova uredba nije odnosila.

To su bila vozila Dvora, trenutnih ministara, crkvenih velikodostojnika, diplomaskih predstavnika i mnoga druga.

Kazne koje su sledile za nepoštovanje ove uredbe, kao i oni koji su bili zaduženi za izricanje istih se nalaze u članu 9, koji kaže da su se prekrsaji kažnjavali novčano, ali i zatvorom, a iste je izricala policija.

Celokupno izdanje može da se čita na linku Narodne biblioteke.

List Danas svakoga dana prelistava glavne vesti na današnji dan pre 80 godina, tačnije 1940. godine. Predmet analize su dnevni listovi Vreme i Pravda, koji danas ne postoje. Ideja jeste da se čitaoci vrate u prošlost, da sa vremenske distance vide kako su izgledale vesti, ali i kako su novinari, pa i sami sugrađani, razmišljali u Srbiji u turbulentnom periodu između dva rata i pred sam početak Drugog svetskog rata. Pored političkih vesti, objavljivaćemo i društvene, ekonomske, ali i vesti iz domena zabave i sporta.

Projekat je realizovan u saradnji i uz materijal iz digitalne arhive Narodne biblioteke Srbije i Univerzitetske biblioteke „Svetozar Marković“. „

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari