„Obilaznicu oko Užica krenućemo da radimo, bogami, najkasnije do kraja oktobra. Moći ćete da vidite mašine i kako stvari napreduju. Ono što sam vam rekao danas, držite me za reč, pa ćete da vidite“.
Tim rečima je Aleksandar Vučić, prilikom posete Užicu 17. avgusta 2021. godine, obećao gradnju obilaznice oko Užica, za koju je rekao da će koštati oko 30 miliona evra i isposlovao frenetičan aplauz na skupu svojih pristalica.
Međutim, do danas, obećane mašine „zaobilaze“ užičku obilaznicu, jer radovi još uvek nisu počeli, a Vučićevi stranački ortaci obećavaju nove početke.
Biće, vrlo brzo
Tek u martu 2022. godine, šest meseci posle Vučićevog „početka radova“, tadašnji ministar Tomislav Momirović u Užicu je potpisao ugovor o projektovanju i izgradnji obilaznice sa zastupnikom komanije Power Constuction Corporation of China Limited, kojoj je poveren taj posao, na osnovu državnih sporazuma Srbije i Kine.
„Gradnja obilaznice počeće vrlo brzo, najranije za tri meseca i završiće se za dve godine“, rekao tada Momirović, nudeći nesuvisla objašnjenja Danasu o kašnjenju radova i Vučićevom „držanju reči“.
Obećanja o gradnji važne saobraćajnice, kojom bi se konačno izmestio saobraćaj iz centra grada, smanjilo aerozagađnje, poboljšala bezbednost učesnika u saobraćaju, posebno dece, jer magistrala ka Bajinoj Bašti prolazi pored jedne osnovne škole u centru Užica, pominju se od devedesetih godina prošlog veka.
Istorija neuspeha
Taj projekat su sve dosadašnje vlasti koristile kao politički mamac za birače.
Prvi radovi su počeli 1993. godine, potom je usledila pauza, a nastavak gradnje 2006. godine i, kako je obećavao tadašnji ministar Velimir Ilić, obilaznica bi trebalo da se završi za godinu i po do dve“.
Dve godine kasnije, obustavljeni su radovi, zbog tehničkih problema oko gradnje mosta iznad kanjona reke Đetinje. Nastavak gradnje je kasnije najavljivao i nekadašnji gradonačelnik Užica Tihomir Petković, koji je u međuvremenu bio i poslanik SNS, ali gradnja nije nastavljena.
Pre neki dan je objavljeno da je formirana nova radna grupa za gradnju obilaznica oko Užica, Gornjeg Milanovca, Požege, Loznice, kao i deonice državnog puta Dub-Dubci u dužini od 6,3 km sa tunelom ispod Kadinjače. Na čelu tog tima, je, kako je saopšteno, Goran Vesić, novi ministar građevinarstva saobraćaja i infrastrukture.
Takođe, na sajtu Grada Užica je objavljeno da se „očekuje da, krajem februara ove godine, nadležno ministarstvo usvoji urbanistički projekat“ i da se „na proleće očekuje izdavanje građevinske dozvole“.
Sporne procedure i Vesić
Na politikanstva i nepoštovanje procedura, reagovao je užiki odbor Zeleno-levog fronta Ne damo Srbiju, ocenivši da promene u toj radnoj grupi „liče na odugovlačenje celog procesa i presipanje iz šupljeg u prazno“, i da će to „naneti dodatnu štetu građanima koji taj projekat iščekuju decenijama“.
Pitaju se „koja je suština formiranja radne grupe, iza koje ne ostaju vidljivi rezultati, da li su raniji članovi išta uradili i da li su bili kompetentni za posao koji su preuzeli“.
„Ukoliko je smena uzrokovana promenom resornog ministra“, dodaje se, „budi se bojazan da će obilaznica, od jedne do naredne radne grupe, od jedne do druge procedure, ostati mrtvo slovo na papiru“.
„Zahtevamo od vladajućeg režima da prestane da projekat od velikog značaja za građane regiona koristi za davanje lažnih političkih obećanja“, poručuju iz tog odbora.
Navode da taj projekat „treba da bude u javnom interesu, a ne instrument vladajućeg režima za ubiranje poena pred izbore“.
Uz podsećanje na to da je Vlada Srbije 28. aprila 2021. godine proglasila gradnju obilaznice projektom od nacionalnog interesa, te da je Aleksandar Vučić obećao da će gradnja početi do oktobra 2021., u tom odboru ističu da su tek u martu 2022. godine ministar Momirović i Zoran Drobnjak, tadašnji v.d. direktora Puteva Srbije, potpisali ugovor o izgradnji i projektovanju obilaznice sa predstavnicima pomenute kineske kompanije.
„Urbanistički projekat, najvažniji dokument koji se donosi pre izdavanja građevinske dozvole, javno je prezentovan tek polovinom decembra 2022. godine, a jedini radovi koji su do danas sprovedeni je početak izgradnje kampa za radnike kineske kompanije“, ističe užički odbor Zeleno-levog fronta Ne damo Srbiju.
Gradnja počinje u aprilu
S druge strane, gradonačelnica Užica dr Jelena Raković Radivojević, najavljuje za Danas da će gradnja obilaznice početi uskoro.
„Očekujemo da će građevinski radovi na obilaznici oko Užica početi u aprilu“, kazala je za Danas gradonačelnica o novom roku za stari projekat.
Ona objašnjava da je Goran Vesić, nakon što je postao ministar građevinarstva saobraćaja i infrastrukture, izabran da rukovodi navedenom radnom grupom, za koju je kazala da ima tridesetak članova.
„Obilaznica oko Užica i tunel ispod Kadinjače su projekti od nacionalng značaja i ministar je najavio da će biti među prioritetima njegovog ministarstva“, objašnjava gradnačelnica.
Pre nekoliko dana, dodala je, razgovarala je sa predstavnicima kineske kompanije koja u užičkom naselju Volujac gradi kamp za svoje radnike, koji će biti angažovani na gradilištu obilaznice.
„Kineska kompanija je dobila sve potrebne dozvole i komunalne priključke. Nabavli su montažne objekte za smeštaj svojih radnika i ti objekti biće postavljeni narednih dana. I oni su potvrdili da će građevinski radovi početi u aprilu ove godine“, kazala je za Danas gradonačelnica dr Jelena Raković Radivojević.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.