Iako će nekima na prvi pogled delovati smešno ako vide muškarca sa nalakiranim noktima, ipak treba zastati za sekund i razmisliti da li je to samo modni poduhvat ili ipak ima neko dublje značenje.
Naime, možda je reč o kampanji Polished Man, koju su podržale brojne javne ličnosti, a koja podstiče muškarce da aktivno zauzmu stav i ofarbaju jedan nokat u plavo ili neku drugu boju.
Pomenuto lakiranje noktiju ima za cilj da pokrene važne i moćne razgovore vezane za nasilje, ali i da podigne svest i poveća iznos sredstava koja će biti korišćena kako bi se stalo na put zlostavljanju žena i dece.
Sredstva koja se prikupljaju donacijama podržavaju programe prevencije traume i oporavka od nasilja, a imaju za cilj prevenciju zlostavljanja i pomoć na putu ka oporavku onima koji su nasilje doživeli.
Tokom proteklih osam godina, kampanja Polished Man prikupila je preko 7,6 miliona dolara, sa namerom da ih uloži u stvaranje sveta koji je bezbednije mesto za žene i decu.
S obzirom da to što muškarci lakiraju nokte izaziva zabunu, posebno kada su javne ličnosti u pitanju, poenta kampanje je da kada dođe do pitanja „Zbog čega je nokat nalakiran?“, osoba treba da argumentuje ljudima zašto veruje da nijedna žena ili dete ne bi trebalo da žive sa nasiljem.
Takođe, tom prilikom radoznalima treba da objasne kako mogu da podrže kampanju donirajući, ili na koji način mogu i sami da se angažuju.
Zašto muškarci?
Oko 95 odsto svih žrtava nasilja doživi ga od strane muškog počinioca, a otprilike četiri od pet počinilaca nasilja u porodici su muškarci.
Dok većina muškaraca ne vrši nasilje nad ženama i decom i veruje da je to neprihvatljivo, mnogi stoje po strani i čine malo šta da ga spreče, dozvoljavajući da se ono dešava.
Zbog toga Nalakirani muškarac podstiče druge muškarce da istupe, progovore i zauzmu stav.
Kao negovatelji, vođe i zaštitnici, muškarci imaju pozitivnu i vitalnu ulogu u tome da se zaustavi nasilje nad ženama i decom.
Kampanja želi da muškarci kažu da je dosta nasilja, i da preduzmu mere za stvaranje bezbednijeg sveta za sve žene i decu.
Zašto plavi nalakirani nokti?
Pokret je nastao 2014. godine, kada je osnivač Eliot Kostelo upoznao devojčicu u Kambodži – siroče Teu.
U poseti sirotištu, Eliot se zbližio sa detetom tokom igre, a ona mu je kasnije nacrtala srce na dlanu i ofarbala nokte u plavo.
Nakon toga, Eliot je saznao Teinu životnu priču.
Kada je imala osam godina, Tein otac – jedini hranitelj porodice – preminuo je i njena majka ju je poslala u sirotište, nadajući se da će joj obezbediti sigurno utočište. Umesto toga, Tea je bila fizički i seksualno zlostavljana na dnevnoj bazi dve godine od strane direktora sirotišta.
Posle tog saznanja, Eliot je odlučio da joj jedan nokat ofarba u plavo u znak sećanja. Iz ovoga je nastao pokret.
Sva sredstva prikupljena kroz Polished Man kanališu se u programe oporavka od traume i prevencije traume za decu koja su pretrpela ili su u opasnosti od nasilja širom sveta.
Ovu kampanju podržavaju i javne ličnosti, pozivajući druge muškarce da se pridruže.
Recimo, podržali su je pevač Džastin Timberlejk, glumac Kris Hemsvort, glumac Zak Efron ali i predsednik Privredne komore Marko Čadež.
Polished Man starts with painting a fingernail. That nail leads to a conversation. that conversation inspires a donation. That donation allows for awareness, prevention and protection.#polishedman #JustinTimberlake pic.twitter.com/0MAZtWPcBs
— Behnoosh.96 (@behnoosh75mj) June 19, 2022
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Uspešnost kampanje
Samo u 2015. godini, godinu dana od osnivanja, ova kampanja prikupila je 374.000 dolara.
Prikupljeni novac ulagan je u najbolje programe prevencije traume i oporavka od traume širom sveta.
To je pomoglo da se poboljšaju životi 47.618 ljudi koji žive u siromaštvu, što je jedan od najvećih prediktora nasilja nad decom.
Danas, količina sredstava koja stižu je znatno veća, a sve veći broj javnih ličnosti je promoviše postavljajući fotografije nalakiranih noktiju, pod haštagom #PolishedMan.
Sve donacije su javne i mogu se videti na sajtu PolishedMan.
Nalakirani ljubimci
Muškarci i žene nisu jedini koji podržavaju ovu akciju.
Naime, s obzirom da kućni ljubimci igraju važnu ulogu u životima dece, često postajući njihov najbolji prijatelj i izvor igre, sreće i sigurnosti, i oni učestvuju u kampanji.
Svojim kandžicama u boji, i ljubimci mogu pomoći da se okonča nasilje nad ženama i decom.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.