Nakon nezapamćene tragedije u OŠ „Vladislav Ribnikar“ u Beogradu, u školama u užičkom regionu zabeleženo je nekoliko slučajeva kojima su učenici, imitirajući nasilnike, uznemiravali svoje vršnjake, zbog čega su, osim škola, morali da reaguju i nadležni organi.
Institucije su, tvrde naši sagovornici, brzo reagovale, bez obzira na to da li je u pitanju dečja šala ili moguća pretnja po bezbednost učenika.
U Tehničkoj školi u Užicu, kako je Danasu potvđreno, dan posle tragedije u Beogradu, učenik te kole je sačinio spisak svojih vršnjaka, za šta se ispostavilo da je bila šala.
Prema Danasovim saznanijima, učenik je napravo spisak vršnjaka iz odeljenja i nazvao ga „spisak mrtivih“. Međutim, kasnije je objasnio da je želeo da sačini spisak učenika koji žele da daju novac za kupovnu sveća za pomen nastradalima u beogradskoj školi, tokom akcije koju je pokrenuo đački parlament.
Reakcija škole
Profesorka je to videla i alarmirala upravu škole, direktor je obavestio nadležne organe, koji su pokrenuli predviđene procedure, a policija je utvrdila da njegovi roditelji nemaju oružje.
Dagan Tucaković, direktor Tehničke škole, kaže za Danas da je škola postupila po zakonu i predviđenim procedurama i obavestila nadležne u gradu.
„Svi su uradili svoj deo posla, brzo i profesionalno, i nema razloga za brigu, niti da se to posebno publikuje. Niko se ne oseća ugroženim u školi“, kaže za Danas Tucaković.
Dodaje da je „utisak školskih stručnih službi, nakon razgovora sa učenikom, bio da se on šalio“.
„Ipak, zbog tragedije u beogradskoj školi, pokrenuli smo predviđene procedure i odmah obavestili nadležne“, objašnjava direktor i dodaje da se „deca često nepromišljeno ponašaju i da se, zbog toga, kasnije iskreno pokaju“.
Dodaje da je u školi „pojačan vaspitni rad sa tim učenikom i ostalom decom iz tog odeljenja i da se o tome razgovara sa roditeljima“.
Tucaković smara da bi škole trebalo da osnaže timove učenika koji bi bili edukatori svojih vršnjaka u prepoznavanju nasilja, kontroli besa i rešavanju konflikata mirnim putem i adekvatnom komunikacijom.
„Moje iskustvo iz prethodnih godina je pokazalo da je takav način rada najefikasniji, jer učenici svojim vršnjacima najbolje to mogu da prenesu, jezikom i komunikacijom koji su njima prihvatljivi“, kaže Tucaković.
Pored toga, navodi, važno je i to da bude dobra i komunikacija škola sa roditeljima, ali i sa centrom za socijalni rad, domom zdravlja, policijom i ostalim institucijama.
Policija i tužilaštvo
U Policijskoj upravi Užice, Danasu je rečeno da je policija, povodom slučaja u užičkoj Tehničkoj školi „preduzela sve mere i radnje iz svoje nadležnosti i da je izveštaj o tome, 5. maja, dostavila Višem javnom tužilaštvu u Užicu“.
U Tužilaštvu navode da u tom slučaju još uvek nije donesena odluka, ali da je, najverovatnije, u pitanju „dečja neumesna šala“.
To, kako dodaju u Tužilaštvu, nije jedini takav slučaj, jer je imitiranje nasilnika i dečjih nepromišljenih postupaka, osim Užicu, bilo u školama u Arlju i Požegi.
Protiv dvojice učenika Poljoprivredne škole u Požegi, uzrasta 16 i 17 godina, Tužilaštvo je pokrenulo postuak zbog sumnji da su izvršili krivično delo izazivanje panike i nereda.
Mlađi učenik je snimao sebe i uživo emitovao video-snimak, uz poruku da će pobiti učenike škole, a stariji je, takođe, uživo emitovao video-snimak tokom koga je simulirao da puca u decu.
Prema podacima iz istrage, od roditelja sedamnaestogodišnjeg učenika policija je oduzela oružje.
U ostalim slučajevima, kažu za Danas u Tužilaštvu, u pitanju su deca koja su u osnovnu školu donosila pištolje-igračke ili su, kroz šalu, imitirala nasilnike, ali zbog njihovog uzrasta Tužilaštvo protiv njih ne može da pokreće postupke, već su predmeti o tome prosleđeni centrima za socijalni rad.
Nasilnici kao uzori
Vesna Bogosavljević, pedagoškinja u jednoj užičkoj osnovnoj školi, kaže za Danas da mladi u pubertetu i adolescenciji imaju jaku želju da skreću pažnju na sebe i da se dokazuju vršnjacima, te da se neki od njih, zbog nasilja koje im društvo svakodnevno nudi, ugledaju na antiheroje.
„Nedovoljno se promovišu učenici koji su uspešni, a koje nazivaju štreberima, jer imaju sve petice, osvajaju nagrade na takmičenjima, uspešni su u sportu, a dodatno pohađaju muzičku školu. Umesto njih, stvaraju se tzv. „crne zvezde“, deca koja krše pravila i time postaju popularna“, ocenjuje naša sagovornica.
Dodaje da je dovoljno da se pogledaju društvene mreže i TV programi u kojima se pojavljuju rijaliti zvezde, bivši kriminalci i njima slične osobe, na koje se deca ugledaju.
„Takav je ceo sistem, a škole, porodice i roditelji ne mogu biti oaze u takvom sistemu. Na svakom koraku se promoviše nasilje. Nije tačno da deca ne gledaju televiziju, ali slušaju i razgovore roditelja i komšija, prate društvene mreže i vide da se nasilje ne sankcioniše“, poručuje Bogosavljević.
Kaže da je „lako reći, ali je veoma teško promeniti sadašnje stanje“.
„Naše društvo se decenijama urušava i trebaće decenije da se stanje popravi. Međutim, ne postoje strategije o razvoju društva, kojima ćemo saopštiti da li ćemo prihvatiti evropske vrednosti ili ćemo i dalje da žmurimo na sadašnje stanje“.
„Sa sadašnjim vladajućom strukturom“, ocenjuje“, „promene nisu moguće“.
„Upravo ti ljudi su najviše doprineli urušavanju svih vrednosti i sa njima ne može biti potrebnih i korenitih promena u društvu“, poručuje pedagoškinja Vesna Bogosavljević.
Kupovina diploma
„Kada kupite diplomu, to je poruka ostalima da ne moraju da uče. Ako na to ne reaguje država, kakva je to poruka javnosti, posebno mladima i njhovim roditeljima“, pita se Vesna Bogosavljević.
Društvo zatrovano nasiljem
„Pogledajte kako se ponaša vrh naše države. Predsednik naziva ljude huljama, banditima, mostrumima i teroristima, a onda ministri sve to podržavaju, na isti način se izražavaju i šta da očekujemo. Mi smo društvo koje je zatrovano nasiljem“, upozorava Vesna Bogosavljević.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.