I pored sve češćih javnih žalbi trudnica i porodilja na akušersko nasilje, neadekvatnu medicinsku negu i probleme na porođaju, u čemu Srbija prednjači u regionu, u državnim zdrastvenim ustanovama u našoj zemlji uglavnom negiraju da bilo kakav problem postoji.
Problemi i komplikacije na porođaju izazvani nesavesnom medicinskom negom i žalbe trudnica i porodilja na loš tretman od strane medicinog osoblja našli su se u 523 slučaja koji su prijavljeni BIRN-u putem upitnika o iskustvima porođaja u Bosni i Hercegovini, Albaniji, Hrvatskoj, Grčkoj, Mađarskoj, na Kosovu, u Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji, Rumuniji i Srbiji.
Više od polovine ovih žalbi dolazi iz Srbije – tačnije 58,1 odsto prijavljenih slučajeva odnosi se na neku od državnih akušerskih klinika u Srbiji. Najviše ovih prijava odnosi se na Beograd, gde je bio 131 slučaj. Od toga najveći procenat odnosi se na Ginekološko-akušersku kliniku „Narodni front“ – odakle smo dobili 68 prijava, a trudnice i porodilje žalile su se i na tretman u GAK „Višegradska“ – klinici za koju su stigle 33 prijave. Slična je situacija i u Nišu – na klinički centar „Niš“ žalilo se 30 trudnica i porodilja koje su popunile ovaj upitnik.
Ipak, predstavnici ovih zdravstvenih ustanova od predočenih optužbi i žalbi pacijentkinja brane se najčešće ćutanjem, zatim negiranjem da bilo kakav problem postoji ili se eventualno pozivaju na to da svi pacijenti potpisuju „saglasnost“ za davanjem medicinske nege.
U potrazi za odgovorima na žalbe čitateljki, kontaktirali smo ustanove za koje smo dobili najveći broj prijava problema na porođaju – GAK „Narodni front“, „Višegradska“, porodilište u KBC „Zvezdara“, „Zemun“, „Dr Dragiša Mišović“, kao i Klinički centar u Nišu, porodilišta u Užicu i Vranju, ali dobili smo odgovore iz samo tri od osam ustanova – iz GAK „Narodni front“, KBC „Zemun“ i bolnice u Vranju.
Iz GAK „Narodni front“ – klinke za koju smo dobili najviše prijavljenih slučajeva akušerskog nasilja – 68 slučajeva, odgovorili su da je ta klinika otvorena da stručno odgovori na sva pojedinačna pitanja porodilja koje su nama dostavile žalbu u vezi sa boravkom u porodilištu GAK „Narodni front“, i istakli da su oni ponosni što se broj prigovora koji dobijaju od pacijentkinja značajno smanjio u protekle tri godine.
– U prethodnih sedam godina evidentirano je ukupno 38 prigovora, od toga u prve četiri godine (period od 2013-2017) evidentirano je 26 prigovora pacijentkinja, a u poslednje tri godine (period od kraja 2017. i početka 2018. godine, pa do kraja 2020. godine) evidentirano je ukupno 12 prigovora pacijentkinja. Izuzetno smo ponosni ovim brojevima jer pokazuju na visok nivo u pružanju zdravstvene zaštite, što je rezultiralo više nego duplo manjim brojem nezadovoljnih pacijenata. Napominjemo da su među prigovorima bili prigovori i ginekoloških i akušerskih pacijenata. Smatramo da su prigovori svih pacijenata podjednako važni i ne dajemo prednost ni jednoj pojedinačnoj gupaciji, već ih sve sa posebnom pažnjom razmatramo i rešavamo, naveli su iz GAK „Narodni front“.
U pisanom odgovoru ove klinike stoji i da je zbog prigovora pacijentkinja, u poslednjih pet godina sproveden 31 nadzor nad stručnim radom medicinskih timova Klinike.
– To govori u prilog tome da se rad medicinskih timova redovno proverava pre svega zato što na Kliniku dolaze pacijenti sa veoma složenim stanjima čije lečenje zahteva visok nivo stručnih znanja i veština. Kao i kada su u pitanju prigovori, Klinika ne smatra da je potrebno izdvajati nadzore po kategorijama ginekoloških i akušerskih pacijenata, jer je svaki pacijent važan. U slučajevima kada su uočeni nedostaci, izrečene su korektivne mere sa ciljem da se nedostaci otklone, jer Klinika kontinuirano ulaže napore da se postigne visok nivo kvaliteta i stručnog rada u najvišem interesu pacijenata, stoji u odgovoru iz ove ustanove.
Iz KBC „Zemun“ odgovorili su da im nisu poznati problemi koje su naše čitateljke navele u prijavama, odnosno nisu dobili zvanične žalbe, kao i da je porodilište u ovoj bolnici u 2019. godini ocenjeno kao drugo u Srbiji po uslovima i standardima kvaliteta rada.
„Podaci o pet prijava slučajeva problema u trudnoći i na porođaju za koje majke smatraju da su uzrokovani neadekvatnom medicinskom negom nisu nam poznati, niti smo upoznati o kojim pacijentkinjama se radi i o kom periodu lečenja jer da smo došli do takvih saznanja blagovremeno bi stupili u kontakt sa tim pacijentkinjama i rešili bi probleme“, naveli su u pisanom odgovoru iz ove ustanove.
Oni su takođe podsetili da je KBC „Zemun“ od marta meseca 2020. godine u „covid“ režimu rada u okviru koga Bolnica za ginekologiju i akušerstvo nije radila skoro godinu dana.
U zdravstvenom centru Vranje situacija je bila nešto drugačija – oni su na pitanje novinara o tome koliko je bilo zvanično podnetih žalbi zbog neadekvatne nege trudnica i porodilja u proteklih pet godina dostavili podatak da su dobili tri takve žalbe.
– GAK Vranje u prethodnih pet godina ima tri žalbe. Jedan predmet se nalazi kod Osnovnog suda Vranje, jedan predmet je bio u nadležnosti Ministarstva unutrašnjih poslova – Vranje, dok je jedan predmet dobijen 10.5.2021, preko Kabineta Predsednice Vlade“, naveli su iz ove ustanove.
Od ta tri slučaja, jedan je do sada dobio epilog u vidu provere rada lekara na koje su pristigle žalbe, kako su nam rekli iz ove ustanove.
„Za prvi slučaj, kod gore navedenog predmeta koji se nalazi kod Osnovnog suda Vranje – imali smo spoljašnji nadzor iz UKC Niš“, stoji u pisanom odgovoru iz bolnice u Vranju.
Na pitanje kako komentarišu podatak da smo dobili tri prijave problema na porođaju zbog neadekvatne medicinske nege, iz ZC Vranje su odgovorili da „na prijemu svaka trudnica potpisuje saglasnost tj, pristanak na medicinsku negu“ koji su nam dostavili u prilogu, bez daljih komentara ovih slučajeva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.