"Železnica trpi od politike koja je vodi": Da li se za sudar vozova može uopšte okriviti ljudski faktor? 1Foto: MUP

Putnički i teretni voz sudarili su se u tunelu Vukov spomenik-Pančevački most. Vatrogasci su evakuisali povređene putnike, a životno ugroženih nema. Dok Vesić tvrdi da je do nesreće došlo zbog ljudskog faktora, sagovornici Danasa su sigurni da to nije moguće.

Sinoć u 18.26 sati dogodila se nesreća na pruzi, kada je BG Voz, koji je saobraćao od Karađorđevog parka prema Ovči, naleteo na zadnji deo teretnog voza koji je stajao na pruzi kod Pančevačkog mosta i čekao na dalju vožnju, saopšteno je iz „Infrastrukture železnica Srbije“.

Ministar saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture Goran Vesić izjavio je da nema životno ugroženih u jučerašnjoj saobraćajnoj nesreći, i da od četvoro prebačenih u Uregentni centar dvoje – mašinovođa i kondukterka – imaju prelome, dok će dvoje putnika možda već danas biti pušteno kući.

– Signal, koji se nalazi u tunelu, kompozicija Bg voza nije poštovala. Naša komisija na terenu istražuje, kao i tužilaštvo. Sačekaćemo konačni izveštaj ali ono što sada gotovo sa sigurnošću možemo da kažemo da je u pitanju ljudski faktor, rekao je Vesić, za TV Prva.

Prema njegovim rečima, ovo je treći takav događaj u tunelima za Bg voz – 1992. i 2013. godine.

Karlo Polak, inženjer saobraćaja, kaže da je pruga na kojoj se desio sudar vozova jedna od najopterećenijih i najvažnijih pruga u Srbiji, Beograd-Pančevo.

Objašnjava da je opremljena sigurnosnim uređajima, koji isključuju ljudski faktor, za koji Vesić tvrdi da je razlog nesreće, i omogućavaju daleko veću bezbednost od sistema gde bezbednost zavisi od čoveka.

– Rekonstrukcija pruge za Pančevo je završena 2017. sa ciklusom kapitalnog remonta 40 godina, a nakon samo nekoliko godina brzina je smanjena na 80 kilometara na čas, a mnogo sigurnosnih uređaja ne radi. Teretni voz je zato i stao kod putničkog stajališta Pančevački most, umesto da dođe bar do sledeće stanice Krnjača, navodi Polak.

Kaže da će istraga utvrditi da li su mašinovođa putničkog voza ili otpravnik narušili nešto od strogih procedura na železnici, ali da sistemsko pitanje ostaje, neispravnost najbolje i najbezbednije opreme.

– Isto je uzrokovano ogromnim tehološkim manjkom kadrova (ljudi) na železnici nakon „reformi“, i zanemarivanjem svih pruga osim Beograd Novi Sad, sa posledicama ne samo na sabotiranja privrede i transportnih veza sa stanovništvo, nego i bezbednost, ističe Polak.

Bivša ministarka saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture Zorana Mihajlović za Danas navodi da je pre svega neophodno sačekati izveštaje o uzrocima ove saobraćajne nesreće.

– Nije jasno kad bilo ko da izjavu napamet, šta su čuli u prolazu, da je kriv ljudski faktor. I da jeste, treba bar u ovim situacijama imati jasne činjenice, bazirane na istrazi, kaže Mihajlović.

Postavlja pitanje da li će neko za ovu nesreću odgovarati i podseća da imamo iskustva sa rudnikom Soko gde se „zna ko je odgovoran, ali je po ovoj vlasti to viša sila“.

Kao građanka veruje da se ovakva situacija mogla izbeći, a kao bivša ministarka kaže da se dosta ulagalo u rekonstrukcije pruga, ali nikad dovoljno.

– Uopšte u železnički saobraćaj, iako je više ekološki od svih drugih, tek se ulagalo u poslednjih deset godina. Železnica kao i sva druga preduzeća u državnom vlasništvu trpe od politike koja ih vodi. Imala su zamajac, krenula su u promene, a onda su postala plen raznih lobija i politika. Kako se određuju prioriteti, ko ih određuje. Da li Beograd – Budimpešta ili unutrašnja železnička mreža – što je i za kargo i za putnički saobraćaj prioritet, navodi Mihajlović.

Ističe da kakva je politika, kakva je Vlada u svom sastavu, takvi su i direktori državnih preduzeća.

– Imate novu direktorku infrastrukture železnice, koja je malo sve, malo građevinarstva, malo finansije, malo poljoprivreda, i sad malo železnica. Upravljanje železnicom zahteva mnogo više od toga, zaključuje Mihajlović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari