Od boginja kojima su u Indiji podignuti hramovi, do uglednih istorijskih ličnosti kao što su Indira Gandi i majka Tereza, žene su u velikoj meri obeležile Indiju. Ali još nije učinjeno dovoljno da bi se zaustavilo nasilje nad njima. U zemlji u kojoj se većina Hindusa moli boginji sreće, blagostanja i lepote Lakšmi i boginji znanja i umetnosti Sarasvati, žene su i dalje žrtve zlostavljanja i nepoštovanja.
Od boginja kojima su u Indiji podignuti hramovi, do uglednih istorijskih ličnosti kao što su Indira Gandi i majka Tereza, žene su u velikoj meri obeležile Indiju. Ali još nije učinjeno dovoljno da bi se zaustavilo nasilje nad njima. U zemlji u kojoj se većina Hindusa moli boginji sreće, blagostanja i lepote Lakšmi i boginji znanja i umetnosti Sarasvati, žene su i dalje žrtve zlostavljanja i nepoštovanja. Mnoge žene su u Indiji tretirane kao podanici svojih muževa, u duhu tradicije koja je nekada čak zahtevala da supruga bude žrtvovana na sahrani svog muža. Prema podacima Ujedinjenih nacija, koje prenosi Rojters, u Indiji više od 60 odsto udatih žena, između 15 i 49 godina, žrtve su porodičnog nasilja. Oktobra prošle godine indijska vlada je usvojila zakon o porodičnom nasilju koji žrtvama daje pravo na imovinu njihovih mučitelja, a pruža im se i pravna zaštita. Ti zakoni se, međutim, retko primenjuju, kažu aktivisti za zaštitu prava žena. Prema njihovim rečima, dug je put ka zaštiti prava žena u Indiji, gde je u proseku na svaka tri minuta po jedna žena ubijena, silovana ili zlostavljana. „Sati“, običaj spaljivanja žive udovice zajedno sa telom njenog pokojnog supruga, zabranjen je 1987. godine ali se i danas ponekad praktikuje u seoskim oblastima. U Indiji je zabranjena upotreba ultrazvuka kako porodice ne bi mogle da saznaju pol deteta, budući da roditelji često više žele da imaju mušku decu, što je dovelo do porasta abortusa ženskih fetusa. Ali upotreba ultrazvuka se nastavlja u ilegali. U zajedničkom istraživanju indijskih i kanadskih stručnjaka, procenjeno je da se svake godine u Indiji obavi 500.000 abortusa ženskih fetusa. Uprkos činjenici da su neke od najmoćnijih političkih ličnosti Indije bile žene, kao što su bivša premijerka Indira Gandi i njena snaha Sonja Gandi, Indija je i dalje patrijarhalna zemlja.
Aktivisti tvrde da nakon viševekovne tradicije gde su muškarci vladali nad ženama u svim sferama, žene se i dalje smatraju građanima niže klase, nesposobnim da same donose odluke. „Diskriminacija prema ženama zastupljena je na svaki mogući način u selima, gradovima, domovima, na radnom mestu, svuda“, kaže Brototi Duta iz nacionalne mreže advokata koji se bore za prava zlostavljanih žena. „U domovima ih prebijaju, seksualno zlostavljaju, suočavaju se sa maltretiranjem na ulicama i na radnom mestu… a čak i kada su silovane, policija često smatra da su same krive, da nisu žrtve, i optužuje ih za ‘provokativno’ oblačenje“, kaže Duta. Uprkos svemu tome, ima i ohrabrujućih signala.
Uloga žena počela je ipak da se menja od početka ekonomskih reformi u Indiji 1990-ih godina, a širenje globalizacije je otvorilo tradicionalno i u velikoj meri konzervativno indijsko društvo. Danas je u Indiji sve veći broj devojčica u školama, žena na radnim mestima i na visokim funkcijama u kompanijama i u vladi, a hiljade organizacija zastupa i brani njihova prava.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.