Peto istraživanje zastupljenosti mladih u mejnstrim medijima, omladinskim medijima i društvenim mrežama pokazalo je da se mladi najčešće pominju u kontekstu crne hronike, dilema oko vakcinacije ili kao ekstremni pozitivni primeri.
Generalna sekretarka Krovne organizacije mladih Miljana Pejić ukazuje da je cilj istraživanja bio uočavanje na koji način su mladi prikazani u javnosti i da su ove godine pratili i digitalne načine kominikacije kao što je, recimo, jutjub scena u Srbiji.
Pejić objašnjava da nije toliko važan broj objava koje su plasirane o mladima, već sama sadržina i kontekst plasiranog materijala.
Ivan Subotić, istraživač FakeNews tragača kaže da su u ovom istraživanju uključeni i jutjub blogovi, pored omladinskih portala i mejnstrim medija, te da je pozitivan rezultat istraživanja što je povećana rodna ravnopravnost jutjub scene.
Crna hronika i vakcinacija glavne teme o mladima
Istraživanje je pokazalo da je broj sadržaja o mladima dvostruko veći nego prethodne godine, pre svega zbog detaljniheg izveštavanja o crnoj hronoci i vakcinaciji mladih.
Takođe, ako mejnstrim mediji izveštavaju o događajima od značaja za mlade, onda je Beograd lokacija u 54 odsto slučajeva, a ako ne Beograd, onda mesto u kom se desio neki zločin.
O kulturnim sadržajima izveštava se retko a na svaku vest o aktivizmu sledi 13 vesti crne hronike.
Ukoliko se medijski izveštava o problemima koji se tiču mladih, u tekstovima i prilozima mejnstrim medija najčešće se samo konstatuje problem bez nuđenja rešenja.
Kada se desi određeni zločin u kojem je mlada osoba žrtva ili počinilac, tabloidni mediji taj slučaj prate danima, utrkujući se da dođu do što više detalja.
Mladi su prikazani kao homogena grupa, a prostor za mlade koji su pripadnici nacionalnih manjina, LGBT+ zajednice, mlade sa invaliditetom ili koji su siromašni iznosi pet odsto, a muški akteri su dvostruko zastupljeniji od ženskih.
Kao pozitivan rezultat predstavlja činjenica da su mejnstrim mediji, bez obzira na uređivačku poziciju, odgovorno izveštavali o vakcinaciji mladih i podsticali je.
Kada je u pitanje mentalno zdravlje, najčešće teme kojima su se omladinski portali bavili jesu depresije, anksioznost i prevencija samoubistva.
S obzirom da se u medije često zovu mladi sa vanrednim rezultatima, Stefan Janjić urednik FakeNews tragača objašnjava kakva poruka se šalje mladima.
“Problem je ukoliko živite loše, što se niste više potrudili – a država je sve obezvedila”, kaže Janjić.
RTS ima najviše sadržaja za mlade, oko 7 odsto, dok recimo Hepi ima nula odsto.
Uključivanje mladih u medijsku scenu
Novinari kao jedno od ključnih rešenja vide uključivanje više mladih u redakcije, ali napominju da treba izbegavati “stavljanje ljudi u kutije”, odnosno da svako o svakome može da govori, tako i stariji o mladima.
Pored toga, mišljenja su da mladi treba da budu adekvatno plaćeni za rad u redakcijama, kako bi bili motivisani da se bave novinarstvom a ne da “beže” u druge profesije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.