"Problem inflacije stavljamo pod tepih, a gorivo ćemo sipati kod komšija": Šta je uzrok povećanja akciza? 1Foto: FreeImages/caschlick

Ovogodišnji ambiciozni budžet doveo nas je do rebalansa, a posledično i povećanja akciza na derivate nafte, duvanske prerađevine i alkoholna pića, kafu i tečnosti za punjenje elektronskih cigareta za osam odsto.

Vlada Srbije usvojila je ovaj Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o akcizama koji će da se primenjuje od 1. oktobra 2023. godine, s tim da je za deo odredaba predviđeno da se primenjuje kasnije od navedenog roka.

Kako je navedeno u obrazloženju razloga za donošenje ovog zakona, predloženim povećanjem akciza očekuje se povećanje prihoda, pre svega, od derivata nafte i cigareta od oko četiri milijarde dinara do kraja 2023. godine.

Božidar Milinković privrednik iz Novog Sada kaže da povećanje akcize u bilo kojem vremenskom intervalu godine znači dodatni porez na građane, odnosno troškovi države se prebacuju na stanovništvo kako bi se u budžetu učinila preraspodela sredstava.

– Uzrok povećanja akciza su politička obećanja prema građanima i uslovljavanje države Srbije od strane kreditora za nove zajmove i kredite. Kreditori uvek procenjuju da li je država kreditno sposobna za izmirenje svojih dugova. Jedina opcija da država Srbija dobije kredit kako bi se zadužila u inostranstvu u trenutnoj situaciji jeste da kroz podizanje akciza i povećanjem cene struje obezbedi sredstva za vraćanje kredita inostranim kreditorima. Kroz EPS i NIS, Srbija ce vraćati kredite za uzete zajmove, a građanima će biti umanjena vrednost dohotka jer će povećanje cena osnovnih energenata preliti na rast cena svih ostalih proizvoda i usluga u bliskoj budućnosti – smatra ovaj privrednik.

Nažalost, kako predviđa, NBS će izgubiti bitku sa suzbijanjem inflacije restriktivnom monetarnom politikom jer Ministarstvo finansija upravo deluje suprotno.

– Odliv deviza iz Srbije nastaviće se sve većim tempom jer će naši građani iz pograničnih regija odlaziti preko granice i sipati gorivo u susednim državama gde će cena goriva po litri biti od 50 do 70 din jeftinije. Naravno odmah se postavlja i pitanje održivosti deviznog kursa u takvim situacijama. Na akcizu od 8 odsto treba dodati i PDV, pa je to skoro 10 odsto povećanje – nastavlja Milinković.

Milan Kovačević, ekonomista i konsultant za strana ulaganja, kaže da je u toku priprema rebalansa budžeta, a jedna od njegovih stavki su i akcize. Sama okolnost da radimo rebalans pokazaje da nismo bili realni u planiranju.

Ističe da je planirana manja inflacija, a kako nismo uspeli da ju dovedemo u red, u dovoljno opadanje, odmah smo krenuli sa obećanjima većih prihoda stanovništva i ostalih segmenata, što samo odlaže problem sa inflacijom koji imamo.

– Smirivanje inflacije traži da se uravnoteže ponuda i tražnja, a sa ovim potezom taj problem ćemo dodatno otežati. Mnoge stvari koje se sada rade su zapravo direktno u vezi činjenice da će biti izbori, da li na jesen ili proleće. Sa cenama goriva smo odavno visoki. Mi inače imamo jednu ideju da se upoređujemo sa drugima u troškovima bilo koje vrste, ali to nije realno. Da li je to cena goriva ili cena struje, u njih je ugrađena i naša zarada, koja je manja nego u drugim zemljama, među manjima i u regionu. Pozivamo se na druge zaboravljajući da smo siromašnija zemlja. Kažu cene struje su manje nego u drugim zemljama, to treba povećati. Nije tačno, cena struje bi trebalo da se smanji – rekao je Kovačević.

Ističe da je u Srbiji poslednje vreme pojavilo mnogo novih ideja koje se obećavaju, poput nacionalnog stadiona i Ekspo izložbe, a da bi to sledili, treba para.

Kako najavljuje Kovačević, ne zna kako bi to drugačije moglo završiti nego još većim zaduženjima i većom inflacijom.

Ekonomski novinar Živan Lazić smatra da su akcize previše važan izvor novca za našu državu koja toliko uvozi i zapravo je ovisna o njima i carinama.

– Imamo dosta visoke cene cene goriva i u regionu, a mi smo zemlja u kojoj je sve skupo, pa i gorivo. Prihvatili smo da imamo navodno veće plate i jak dinar, pa je rezultat skupoća svega. Sa druge strane i dalje imamo jeftinije cigare nego drugi, a bez obzira na sve i dalje masovno vozimo kola. Mi imamo 2,3 miliona privatnih putničkih automobila, tu ne računam dostavna vozila i 6,8 miliona stanovnika. Dakle dva automobila po porodici. Obično su to kako ih zovemo „krntije“, ali se voze – nastavio je Lazić.

U budžet naravno najviše stiže od poreza na promet, kako dodaje Lazić, akcize na duvan ga pune do 8 odsto ranijih godina, sada je to malo manje, dok akcize na gorivo donose 18 odsto sredstava u državnu kasu.

Kako su naglasili iz Vlade, predložene zakonske izmene su pažljivo odmerene kako ne bi izazvale neželjene poremećaje na tržištu Srbije, uz uvećanje budžetskih prihoda.

Dodaje se da se u cilju izbegavanja povećanja troškova zbog povećanja akcize ne menja ni iznos do kojeg se ostvaruje pravo na refakciju akcize za derivate nafte koji se koriste u transportne svrhe, grejanje, kao i u industrijske svrhe, a takođe, u cilju smanjenja troškova poljoprivrednih proizvođača, odnosno gazdinstava i fizičkih lica koji su upisani u registar poljoprivrednih gazdinstava, predloženo je uvođenje refakcije plaćene akcize na derivate nafte – dizel gorivo i biogorivo koje se kao motorno gorivo koristi u poljoprivredne svrhe za pogon poljoprivrednih mašina.

Ovim zakonom predlaže uvođenje novog akciznog proizvoda – nikotinske vrećice, od 1. januara 2024. godine, kojim se smatraju proizvodi za jednokratnu upotrebu upakovani u vrećice i koji sadrže nikotin ili jedinjenja nikotina i druge sastojke i isključivo su namenjeni oralnoj upotrebi, a koji se stavljaju u promet u skladu sa normativima propisanim za tržište Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari